Hey allemaal,

Een simpel vraagje voor jullie, en daarom hoop ik dat iedereen even een antwoord wil geven. Er is geen goed of fout. Je kunt simpelweg antwoorden met 1 of 2.

Mijn vraag gaat erover welk aantal voor jou als meer "klinkt".

Stel als verkoper wil je een hele grote zak snoep verkopen aan klanten. Stel zo'n zak kost € 20. Bij welk aantal heb jij (als klant) in eerste instantie het gevoel dat je het grootste aantal snoepjes krijgt? Wat klinkt het meest indrukwekkend? Wanneer zou je voor je gevoel de beste deal scoren?

1. Een zak met 4.000 snoepjes voor maar € 20?
2. Een zak met 3.850 snoepjes voor maar € 20?

(Je moet je even voorstellen dat je in de winkel alleen optie 1 of optie 2 ziet staan, en dus niet allebei tegelijk.)
1
Zijn het er ook echt precies 3800, 4000? :)

3
Alternatief: een zak van [gewicht] (meer dan [veilige ondergrens x met marge] snoepjes!) voor slechts [y].

Ik denk dat als je een groot getal pakt wat geen makkelijk honderdtal of duizendtal is (dus wat al een "mondvol" is om uit te spreken) en dan nog zegt dat het er méér zijn, dat dat het meeste "indruk" maakt... voor een zekere doelgroep :).

"Een zak van twee kilo (meer dan 3800 snoepjes!) voor slechts EUR 20"

Of 19,99, om je te bedienen van dezelfde "breuk-truuk".

Persoonlijk heb ik een hekel aan dat soort slogans, maar mogelijk werkt het.
Bedankt voor de reacties :-) Het gaat hier om een fictief voorbeeld overigens.

Wat ik me dus afvroeg is of als je "3.850 snoepjes" leest, het dan heel veel lijkt, omdat je dan in gedachten zou kunnen denken "aha, dat zijn er dus 3.000, en dan nog eens 800 en dan nog eens 50!!". Bij "4.000 snoepjes" zijn het er gewoon 4.000. Daarom vraag ik me dus af als je in de winkel staat wat eigenlijk het meeste indruk maakt.

Dit geldt dus niet alleen voor snoepjes, maar het kan voor alles gelden. Stel je koopt een nieuwe monitor, wat klinkt dan indrukwekkender ... dat ie 3.000 beeldlijnen heeft, of dat ie 2.850 beeldlijnen heeft. In het eerste geval zijn het er "gewoon" 3.000, maar in het 2e geval zijn het er 2.000 en dan nog eens 800 en dan nog eens 50. Maar zo te zien aan jullie reacties werkt het dus niet op die manier.

1 omdat ik meer van hele getallen hou. Ik zie ook in de winkels veel meer van 53,99 naar 52,- bijv.

[quote="Thomas van den Heuvel op 11/02/2016 15:53:22"]
Ik denk dat als je een groot getal pakt wat geen makkelijk honderdtal of duizendtal is (dus wat al een "mondvol" is om uit te spreken) en dan nog zegt dat het er méér zijn, dat dat het meeste "indruk" maakt... voor een zekere doelgroep :).
[/qoute]
Pecies werkt bij mij :)
Dat is wat Thomas al aangaf.
Iets van €20.- lijkt duurder dan iets van €19.99 terwijl je die cent toch niet terugkrijgt
update:
Zie vorige reactie
Meer is niet altijd beter, ik heb liever een refresh rate van 1ms dan 5ms :). En resoluties zijn tegenwoordig redelijk standaard volgens mij? Waarbij de maximale resolutie meer afhangt van de uitvoering/prijsklasse/het type? Een (te) grote monitor is soms ook niet handig. Kijkt er iemand tegenwoordig nog naar het energieverbruik van die bakbeesten? Anyway, "meer is beter" gaat lang niet altijd op. Soms is het "less is more" :).
Geef mij maar 4000. Lees gemakkelijker en zowel van 4000 als 3850 kan ik mij geen visuele voorstelling meer maken.

Reageren