Tja, de titel zegt het al. Heb je bij normaal gebruik van een website (php, html, css) ergens ook nog CGI voor nodig, of kan ik dat gewoon veilig uitschakelen?
Vroeger werd er veel CGI gebruikt voordat PHP veel gebruikt werd. Tegenwoordig wordt CGI bijna niet gebruikt zodat je de 'cgi-bin' directory naar mijn idee kan wissen. Dat doe ik ook standaard als ik in DirectAdmin een domein aanmaak. Als je het wel nodig hebt, kan je gewoon de directory weer netjes aanmaken.
Thanks voor je reactie Aar. Het gaat mij niet om die directory, maar of ik het überhaupt nodig heb. Ik heb gelezen dat CGI niet heel veilig is, en in Plesk kan je de uitvoer van CGI-script volledig uitschakelen.
Het enige wat ik niet weet (ik weet namelijk niet precies wat CGI is of doet) is of ik problemen krijg als ik het uitvoeren van CGI-scripts uitschakel. Zijn er bijv. libraries in PHP die gebruik maken van CGI, of heeft dat totaal niks met elkaar te maken?
Zoals gezegd, CGI doet niet zo gek veel nuttigs meer, tenzij je webserver niet geconfigeerd is voor gebruik van PHP via de apache module/fastcgi, of je wilt perl gebruiken en je hebt geen mod_perl, of je schrijft je website in C, of zelfs bash, dan heb je het nodig. Anders niet.
CGI is de common gateway interface: een programma luistert op stdin naar een request, en dat zijn in principe gewoon de headers vanuit de browser etc, en reageert op stdout, ook hier zijn het weer headers gevolgd door content.
Correct, de gelijkenis houdt bij de naam op. FastCGI is net als CGI een communicatieprotocol, maar deze moet onder apache met een module worden geactiveerd (mod_fcgid of aanverwant). FastCGI services zijn ook zelf servers, die requests afhandelen volgens (je raadt het al) het FastCGI protocol.