Tja, de titel zegt het al. Heb je bij normaal gebruik van een website (php, html, css) ergens ook nog CGI voor nodig, of kan ik dat gewoon veilig uitschakelen?
Ik heb 'm nu ingesteld op php 7 FPM :-)

Ik begreep dat dat ook met FastCGI werkt, maar weer net wat beter is.
Nee, dat is gewoon FastCGI. FPM is alleen een laag die om een configureerbaar aantal processen heen is gelegd. Je kunt ook de enkele processen gebruiken, vooral in combinatie met suexec garandeert dat dat de PHP processen als de gebruiker van wie het gevraagde bestand is draaien, zodat je geen aparte pools hoeft te configureren. Ik heb overigens geen idee hoe Plesk met de FPM configuratie omgaat, het kan zijn dat hij verschillende pools maakt voor verschillende gebruikers, of dat er 1 grote pool is die als nobody of www-data draait. Dat kan een beveiligingsrisico zijn, maar dat is iets om naar te kijken.
Maar is het een beter dan het ander? Ik lees op veel plekken dat je dan beter FPM kunt kiezen ipv de FastCGI versie. Is FPM een goede keuze?
Voor nginx is FPM altijd de juiste keuze. Bij Apache ligt het eraan wat je als basis hebt. Met suexec werkt FPM niet lekker, omdat Apache dan het liefst zelf processen spawnt zodat het eigendom van de processen gegarandeerd kan worden. Maar FPM werkt bijvoorbeeld ook prima via mod_proxy. Het ligt dus maar net aan je configuratie.
Waar kan ik die configuratie dan checken? In Plesk is het namelijk gewoon een kwestie van kiezen tussen FastCGI of FPM. De rest regelt (neem ik aan) Plesk helemaal zelf.
Je kan alles terugvinden in httpd.conf en de overige configs die via het Include directive geladen worden. Geen idee wat Plesk daarmee doet, maar het klinkt logisch dat verschillende componenten in verschillende configs genoemd worden.
Hmmm oké ... naja, ik stel het gewoon in en ik zie wel wat er gebeurt ... zolang er geen rook uit de server komt neem ik aan dat het goed gaat :D

Reageren