Ik zoek al een tijdje een script waarbij een login systeem in 2 pagina's wordt gesplit, zoiets als bij Google maar dan met een gebruikersnaam en een wachtwoord.
Ik heb het al opgezocht in het Engels en in het Nederlands op Google maar ik vond alleen pagina's waarin stond dat Google het ook had gedaan zoals ik graag wil.
De reden waarom ik het login systeem in 2 delen gesplitst wil hebben is omdat het bij de huisstijl van dat programma past.
Maar ja, ik hoef ook niet alles letterlijk te kopiëren dus op 1 pagina kan denk ik ook wel.
Het is wel handig om te weten, dat dat mogelijk is, dan kan ik het misschien nog ooit voor surveys gebruiken.
Volgens mij is het probleem dus al opgelost ... zo niet dan horen we het uiteraard graag.
@Ozzie, ik heb een paar jaar lang in het buitenland gewoond. Mijn grammaticale correctheid is niet helemaal goed.
Maar om even terug te komen op het onderwerp: Kunnen jullie wat voordelen en nadelen geven over een login systeem gesplit in 2 delen?
Bij de link van Ward heb ik vooral negatieve berichten gelezen.
De reden waarom ik het login systeem in 2 delen gesplitst wil hebben is omdat het bij de huisstijl van dat programma past.
Je zult zelf de afweging moeten maken of dat reden genoeg is om gebruikers (potentieel) extra handelingen te laten verrichten.
Hierin kun je de gebruiker enigszins tegemoet komen door in de eerste stap het e-mailadres te onthouden als de gebruiker dit aangeeft. Maar het lijkt mij nog steeds omslachtiger om dit over meerdere pagina's op te delen.
Als de afweging puur huisstijl vs gebruikersgemak is zou ik persoonlijk breken met conventie en gaan voor gebruikersgemak.
Google lijkt deze two-factor authentication vooral om technische redenen te hebben gesplitst. Met het eerste scherm geef je met gebruikersnaam of e-mailadres aan wie je bent; dat is de eerste factor. Maar de tweede factor in het tweede scherm hoeft niet altijd hetzelfde te zijn: dat is nu nog vaak een wachtwoord, maar je zou voor de nabije toekomst ook kunnen denken aan bijvoorbeeld biometrische gegevens zoals een vingerafdruk of een irisscan.
Voor usability vind ik het zelf eigenlijk vooral vervelend, omdat je afwijkt van het standaard UI design pattern gebruikersnaam + wachtwoord in één scherm. Als je geen technische reden hebt om het te splitsen (zoals Google), dan zou ik het niet zomaar gebruiken voor de optische leuk.
Als je geen technische reden hebt om het te splitsen (zoals Google), dan zou ik het niet zomaar gebruiken voor de optische leuk.
In jouw bron stond ook dat ze het deden om het persoonlijker te maken. Zo krijg je, als je inlogt op een 'vertrouwt' systeem (waarmee je al eerder hebt ingelogd), dat je je naam en profielfoto te zien krijgt die bij dat e-mailadres hoort. Persoonlijkheid kan een plus punt zijn, maar voor het gemak zou het voorlopig gewoon op één pagina houden.
>> In jouw bron stond ook dat ze het deden om het persoonlijker te maken. Zo krijg je, als je inlogt op een 'vertrouwt' 'vertrouwd' systeem (waarmee je al eerder hebt ingelogd), dat je je naam en profielfoto te zien krijgt die bij dat e-mailadres hoort.
Dat heb ik inderdaad ook gelezen. Volgens mij was dat de belangrijkste reden. Dat dat je eigen foto in beeld komt na het invoeren van je mailadres, wat de "beleving" zou moeten vergroten. Persoonlijk zie ik het nut er niet van in en beschouw ik het eerder als een onnodige extra handeling. Daarnaast kunnen de meeste programma's waarmee je automatisch met een gebruikersnaam en wachtwoord kan inloggen niet overweg met deze constructie.
Daarnaast kunnen de meeste programma's waarmee je automatisch met een gebruikersnaam en wachtwoord kan inloggen niet overweg met deze constructie.
Daar klaagden de mensen in de bron van Ward inderdaad ook over. Al zou dat met een update opgelost kunnen worden is dat wel een goede reden om het op de oude manier te laten zoals wij gewend zijn. Mensen zijn ook lang niet altijd blij met veranderingen.
Personalisatie kán inderdaad belangrijk zijn voor beveiliging ("dit ben ik wel/niet"), maar ik denk dat het in dit geval een secundair argument is. Google knutselt namelijk aan verschillende technische varianten van een meerstaps-login, bijvoorbeeld met een USB-hardwaresleutel.
Die oplossingen neigen naar een 3-factor authentication:
1. Ik ben iets (bijvoorbeeld biometrisch).
2. Ik heb iets (bijvoorbeeld een sleutel).
3. Ik weet iets (bijvoorbeeld een wachtwoord).
Dan komt een apart 2e en/of 3e scherm — of een andere implementatie van de sign-in — wel van pas.
Daarnaast is gebruikersnaam én wachtwoord tegelijk verzenden in hetzelfde request niet altijd een goed idee...
Ik zou de invoer van gebruikersnaam en wachtwoord lekker op één pagina houden en gebruik maken van CSS en javascript om de invoervelden te verbergen dan wel te tonen met een leuke animatie zoals bijvoorbeeld een card flip.
[offtopic]
Ik wil de mensen op dit forum vragen om positieve feedback te geven op taalfouten. Er zijn heel veel mensen in Nederland die de Nederlandse taal als extra taal hebben geleerd. Nederlands leren is niet makkelijk hou daar rekening mee. Daarnaast zijn er mensen met dyslexie bijvoorbeeld. Of zeg je tegen iemand die niet makkelijk kan lopen ook "Loop eens normaal joh". Nee toch? Daarnaast is het een forum over een heel andere taal dan Nederlands ;-)
[/offtopic]