In navolging op dit topic vraag ik me af welke apostrof jullie normaliter gebruiken, bijv. bij het typen van teksten en e-mails.

Ik gebruik zelf altijd de rechte variant, simpelweg omdat ik die direct kan aanslaan op mijn toetsenbord. De 'kromme' variant kun je aanslaan met Alt-Gr + 9 maar ik vraag me oprecht af of iemand dat wel eens doet. Wie van jullie gebuikt de rechte variant en wie de 'kromme' variant?
Thanks Ivo ... goed uitgezocht.

Wel raar dat in drukwerk dan de voorkeur wordt gegeven aan de 'kromme' varianten, aangezien dat tegenwoordig ook gewoon via een toetsenbord wordt ingevoerd.

>> ... maar bijvoorkeur kies je voor 1 type in je tekst

Op die pagina wordt ook overal de rechte variant gebruikt. Ik blijf het apart vinden. Op sommige webpagina's gebruiken ze weer overal de kromme variant, hoewel ik het idee heb dat het merendeel van de pagina's de rechte variant gebruikt.
Het Genootschap Onze Taal keurt de rechte aanhalingstekens niet af om praktische redenen:

https://onzetaal.nl/taaladvies/aanhalingstekens-hoog-of-laag

Recht of gekruld?
Rechte aanhalingstekens zijn erg praktisch in teksten met zo min mogelijk opmaak, zoals op de meeste websites (ook deze). In gedrukte tekst zijn de aanhalingstekens meestal gekruld: de openingsaanhalingstekens zien er dan uit als zesjes en de sluitingstekens als negentjes:

“Zeg, wat betekent ‘quod non’ eigenlijk?”, vroeg Nynke.
Interesting Ward ... dan zou het dus inderdaad een 'smaak' dingetje zijn. Ik vind zo'n kromme quote ook wel mooi, alleen is die lastiger typen. Dat zorgt er dus voor dat ik rechte quotes gebruik :-s

Reageren