Ik ben klant van Mijndomein. Mijndomein heeft een aantal dagen geleden mijn website rspp.nl overgezet naar een nieuw platform php vs 7.1. Mijn phpscripts ondersteunen dat nog niet. Er is een mogelijkheid bij Mijndomein om het platform terug te zetten naar vs 5.6, wat ik ook heb gedaan. Begin 2019 komt PHP 5.6 te vervallen.
Wat ik nu niet begrijp is dat ik ineens die foutmelding(en) krijg ná het vernieuwen van het platform. Het script is sinds twee jaar niet gewijzigd en werkte uitstekend.
Sinds het nieuwe platform er is, stonden er drie fouten op mijn website die inmiddels zijn opgelost. Daarna kreeg stond er weer eentje welke ik niet kan oplossen.
Google is je vriend. Mogelijk is het IP van je webserver veranderd (migratie? upgrade? stoelendans in serverpark?) of wellicht van je database?
Vraag is dus, kloppen de IP's van de database en je webserver nog wel? Misschien staan de GRANTs vanuit je database ook niet meer goed zodat je website geen contact meer kan maken met de (externe) database-server.
EDIT: ad "Google is je vriend" knip en plak MySQL errorcodes in Google.
@Ariën: hostname werkt alleen als je grants ook zo staan ingesteld?
Zou niet de eerste keer zijn dat een hostingpartij een onaagekondigde upgrade uitvoert. Voorheen werkte het wss wel, en nu niet meer, dan moet er toch haast wel iets in de opstelling veranderd zijn? Vraag is dus wat er is veranderd. Eerste stap is dan analyseren wat er aan de hand is.
Aan hostnames kleven volgens mij toch ook nadelen? Stel dat deze niet (meer) geresolved kunnen worden of dat er op een of andere een verkeerde associatie ergens hard coded staat, dan werkt een hostname ook niet.
Hostnames veranderen juist minder vaak dan een IP-adres. Een domein (nou ja, hostname) is juist bedoeld om IP-adressen te vergeten. Als we DNS nooit hadden gehad hadden we alle IP-adressen moeten intypen, zoals 217.196.36.11 voor Telegraaf en 172.217.19.206 voor Google.
En ja, een resolving bij de hosting kán verkeerd gaan, maar dat is dan een f*ck-up bij de hosting. Die moet zoiets gewoon goed op orde hebben.
En ja, een resolving bij de hosting kán verkeerd gaan, maar dat is dan een f*ck-up bij de hosting. Die moet zoiets gewoon goed op orde hebben.
Dit zou je dan ook als argument voor gebruikmaking van IP's kunnen gebruiken, omdat IP's ondubbelzinnig zijn. En dat gaat ook fout indien IP's van machines veranderen, in welk geval hostnames weer beter zouden zijn. Toch een beetje rock-paper-scissors niet? Needless to say, it's equally shit, vooral als een externe partij onaangekondigd wijzgingen aanbrengt.
Zolang je niet weet wat er is veranderd/aan de hand is is het in ieder geval zinloos om dingen aan te passen, omdat je dan niet weet of de verandering het gewenste effect heeft/je niet weet wat je aan het repareren bent.
Neemt niet weg dat je ondertussen wat fact checking kunt doen, al was het maar om zelf op te frissen hoe alles ook alweer in elkaar steekt, dan heb je ook een verhaal als je je hostingpartij uiteindelijk aan de lijn krijgt zodat je niet (weer) met een kluitje in het riet wordt gestuurd en dan weer een (mid)dag verder bent :s.
Ik kan mij zo voorstellen dat de helpdesk op zondagnacht redelijk verlaten is.
Hier lees ik dat de hostname voor de database inderdaad: db.DOMEINNAAM.NL is.
Als dat niet werkt, en er is niet aan de GRANT's gesloopt (al zou een hosting dit niet zomaar via phpMyAdmin moeten toestaan, safety first), dan ligt de bal bij de hosting.