Door
Pascal Schuffelers
op 14-08-2018 06:20
gewijzigd op 14-08-2018 06:21
8.468 views
Hallo allemaal,
Ik ben niet super in php , maar ik probeer uiteraard het zelf, alleen helaas kom ik uit sommige dingen niet wijs.
Ik vul een dropdown menu met gegevens uit mijn sql database, zie onderstaande code.:
<?php echo '<select name ="prod"><option = "">Selecteer Product</option>';
$sqli = "SELECT DISTINCT * FROM specs WHERE Active = 'y' group by Name1";
$result = mysqli_query($conn, $sqli);
while ($row = mysqli_fetch_array($result)) {
echo '<option>'.$row['Name1'].'</option>';
}
echo '</select>*';
?>
Nu zou ik graag willen zien dat als ik iets kies, dat hij met de gekozen naam daarmee de gegevens uit leest.
Dus kies ik bv. appel uit die dropdown dat hij dan alles appelen uit een andere database gaat uitlezen.
Het zal een peule schil zijn denk ik, maar ben zelf al 3 dagen bezig , tot ik toch maar hier naar jullie hulp vraag.
Dat wil ik ook , maar wat ik ook probeer is niet wat ik zoek.
Die link wat ik gaf heeft 3 's 4 pagina's nodig om te werken, maar ik wil dat maar op 1 pagina en tis een hoop typen en dat voor maar eigenlijk een dropdown.
Die link wat ik gaf heeft 3 's 4 pagina's nodig om te werken, maar ik wil dat maar op 1 pagina en tis een hoop typen en dat voor maar eigenlijk een dropdown.
Begrijp ik dit nou goed, dit is dus niet zozeer een ontwerpoverweging waarbij alles visueel op één pagina "zonder verversen" wordt geregeld, maar meer de overweging "omdat ik alles op één pagina stop is het minder typwerk voor de programmeur"? :)
Zoekfunctionaliteit wordt al redelijk snel ingewikkeld. Het is de kunst om je data in de database zo te organiseren dat je deze ook weer terug kunt vinden en dat je vervolgens een zoekpaneel kunt maken waarmee je heel snel kunt filteren en sorteren. En ja, dat kost wat moeite, maar dan heb je ook wat :).
Ik zou in eerste instantie simpel beginnen, dat AJAX-gedoe kun je altijd later nog toevoegen. Omdat het zoekfunctionaliteit betreft, zou ik er persoonlijk voor kiezen om dingen via de querystring ($_GET) door te geven (method="GET"). En als je meerdere dropdowns hebt waarbij de waarden van elkaar afhankelijk zijn, zou je als de waarde van zo'n dropdown verandert de pagina kunnen herladen. Van de page-refresh zou bijna niets gemerkt moeten worden omdat je queries niet bepaald superzwaar zijn of wat dan ook.
Als je wilt kan ik hier wel een opzetje voor maken, maar er zijn al een aantal voorbeelden geplaatst die je in de goede richting zouden moeten sturen.
@Adoptive Solution.:
Klopt door omstandigheden en werk enz. is dit verwatert.
@Thomas.:
Als je mij met een opzetje zou kunnen helpen , zou ik dit erg waarderen.
Mijn pagina stelt eigenlijk niets voor kwa typewerk, maar mijn lay-out was ik blij mee en die wilde ik graag eigenlijk zo houden.
Ik zal in tussen tijd de boel opnieuw met al jullie hint en links doorspitten.
Heb je een voorbeeld die we kunnen zien?
Mogelijk geeft het PHP-script een verkeerde waarde terug, of mis je jouw jQuery library. Het kan veel oorzaken hebben die eenvoudig te debuggen zijn
uh ja, maar hij staat niet naar buiten open, deze hoort in het netwerk zelf te blijven namelijk.
Ik heb dus die 4 pagina's gemaakt met alle connectie gegevens juist ingevuld.
Hij laat geen fout zien alleen die dropdown wat bij die code ook is , maar als ik op de dropdown klik zou ik gegevens moeten zien erin zoals op die site, maar ik zie dus niks.
Mijn pagina stelt eigenlijk niets voor kwa typewerk, maar mijn lay-out was ik blij mee en die wilde ik graag eigenlijk zo houden.
Sidenote: dit geeft mogelijk aan dat je organisatorisch een aantal dingen zou moeten splitsen? Enerzijds heb je een paginaopbouw die over verschillende pagina's hetzelfde is, dit is je hoofdlayout of "maintemplate".
Anderzijds heb je de functionaliteit die specifiek is voor een pagina: een overzicht, een artikel, een contactformulier, een zoekpagina. Deze zitten vaak in aparte stukken code (includes of klasses).
Het is inderdaad niet de bedoeling dat je je hoofdlayout overal copypaste in pagina's met specifieke functionaliteit.
Scriptingtalen zijn bij uitstek geschikt om pagina's dynamisch op te bouwen zodat je alle onderdelen ook maar één keer hoeft te maken en vervolgens ook maar op één plek hoeft te onderhouden.