Door
Ozzie PHP
op 05-09-2018 21:26
gewijzigd op 05-09-2018 21:27
5.033 views
Hey guys,
Ik begin toe te geraken aan een nieuwe computer. Ik wil een 64-bit Windows systeem en het moet een desktop zijn. Kent iemand toevallig een goede online shop waar ik mijn nieuwe computer zou kunnen kopen? Het liefst wil ik 'm zelf kunnen samenstellen. (Of is een kant-en-klaar optie slimmer/voordeliger?)
Verder ben ik ook nog benieuwd of iemand me iets kan vertellen over hardware. Ik ben best bereid om wat geld uit te geven, maar ik heb ook weer geen onbeperkt budget. Als ik een computer wil die snel genoeg is voor videobewerking, waar moet ik dan (minimaal) aan denken qua processorsnelheid en hoeveelheid intern geheugen?
Moet het perse desktop zijn? Persoonlijk vind ik een laptop fijner, vooral als je het voor 'werk gerelateerde' dingen gebruikt, even makkelijk de laptop mee nemen naar een klant of even ergens anders werken. Voor thuis gewoon eventueel een monitor aanschaffen en klaar.
@Ozzie: Klik
Bij videobewerking en andere krachtige zaken is vooral de GPU belangrijk. Geen onboard videokaart met genoeg cache. SSD als master en een HDD als slave voor extra opslag. RAM zal 16GB aardig zijn. Je kunt 1 geheugenreep nemen en dan kun je er later altijd nog 16 bij in zetten.
@Joakim: Hij heeft t over videobewerking. Laptops zijn hier in het algemeen niet krachtig genoeg voor of onbetaalbaar.
@Michael, vroeger misschien. Tegenwoordig heb je ook krachtige laptops, en 'onbetaalbaar' is een groot woord. De ene vindt het duur, de andere weer een normale prijs. Hangt gewoon vanaf wat je er voor uit wilt geven.
Ik stel ook altijd mijn eigen computers samen. Ik refereer vaak aan de best buy guide uit Tweakers. Heb je veel aan. Zelf computer bouwen is ook veel leuker dan kant-en-klaar ding kopen. Ook is het vaak voordeliger!
Ik stel ook altijd mijn eigen computers samen. Ik refereer vaak aan de best buy guide uit Tweakers. Heb je veel aan. Zelf computer bouwen is ook veel leuker dan kant-en-klaar ding kopen. Ook is het vaak voordeliger!
Nadeel zelf vind ik hieraan, dat wanneer je een onderdeel zelf kapotmaakt er zelf verantwoordelijk voor bent, waardoor de garantie komt te vervallen. Wel heb je altijd 2 jaar fabrieksgarantie op defecte onderdelen. Maar het is zeker een stuk goedkoper als je hem zelf samenstelt.
>> Zelf computer bouwen is ook veel leuker dan kant-en-klaar ding kopen. Ook is het vaak voordeliger!
Het is absoluut leuker! Maar voordeliger? Zojuist even wat proberen samen te stellen op alternate.nl en ik zat al snel rond de 1.800 euro ... oeiii. Zijn er andere websites die goedkoper zijn? Of stel ik veel te hogen eisen wellicht? Weet iemand wat ik minimaal nodig heb qua intern geheugen en processorsnelheid om te kunnen video editen? Ik heb vrees ik veel te dure onderdelen aangeklikt :-)
Het is absoluut leuker! Maar voordeliger? Zojuist even wat proberen samen te stellen op alternate.nl en ik zat al snel rond de 1.800 euro
haha dit is erg herkenbaar. Dit gebeurt namelijk als je zonder doel iets koopt (maakt niet uit wat). Je zou het beste eerst kunnen kijken waarvoor je de pc gaat gebruiken en dan de juiste onderdelen selecteren voor die taak.
Vragen zoals : ga ik gamen? videos maken bewerken etc? ja dan heb je wat zwaarders nodig. Of ga ik alleen wat hobby php-en emailen surfen etc? En ook: hoeveel jaar ga ik de pc gebruiken?
En gebruik vooral tweakers forum voor vragen en tweakers pricewatch voor prijsvergelijkingen!
Dankjewel voor je reactie. Ik wil met mijn pc er echt wel weer een aantal jaar goed tegen kunnen. Vijf jaar zou moeten lukken. Ik heb nu een aardig oud beestje staan, en ik wil iets nieuws en ik wil er ook mee kunnen video bewerken. Dat ie bijv. 20 minuten een filmpje staat te renderen in plaats van 15 minuten, vind ik niet zo erg. Maar hij moet wel een beetje 'mee kunnen' met deze tijd om het zo maar even te zeggen. Heb je enig idee wat ik nodig heb qua processor en intern geheugen?