Ik heb de volgende code.:

<?php if ($row['RColorLUnit'] = "L") {
print "waarde gevonden";
}else {
print "geen waarde";
} ?>

Er word een regel opgehaald uit een database.
Er word gekeken of $row['RColorLUnit'] een L bevat, maar er zijn nog 3 die een waarde kan bevatten op die L namelijk RColorL, RColorLMin en RColorLMax.

Nu wil ik dus die If-Functie uitbreiden als hij bij minimaal 1 van de drie een waarde ziet dat hij dan verder gaat.
Hoe moet ik dat dan doen?
Als die kolommen slechts af en toe een waarde hebben, maar in andere gevallen niet, loont het misschien de moeite om toe te staan dat de speciale waarde NULL opgeslagen mag worden in die kolom zodat je onderscheid kunt maken tussen "een" of "geen" waarde in de kolom.

Daarnaast zul je ook gewoon je datahuishouding op orde moeten maken zodat alles ook netjes in de database zit. Waarbij je dus geen dummywaarden zoals 0, of 0.0 of wat dan ook invult als je eigenlijk "geen waarde" bedoelt.

Vervolgens kun je dan alle bovenstaande code verwijderen uit je applicatie, omdat deze enkel voor ruis zorgt. Vooral als je niet annoteert waarom die code nodig zou zijn...

Dit soort code maakt alles waarschijnlijk alleen maar complexer, het is zaak dat je het (achterliggende) probleem op de juiste plek oplost. Een zwik vage code als doekje voor het bloeden lijkt mij niet de oplossing.

EDIT: en vervolgens kun je dus heel eenvoudig nagaan of iets een waarde heeft of niet, door te vergelijken met NULL. In MySQL doe je dat met <kolom> IS (NOT) NULL.
Als ik meer als 3 ga gebruiken van waarde gebeurd er niets meer.
Moet het nu (($row['RColorL']>0) zijn of !empty($row['RColorLMin']>0 als het 0 waarde ?

Vergeet aub mijn vraag, tijdens copy paste zijn er diverse dingen mis gegaan, werkt nu.

Reageren