Ik heb een vraag.
Ik vul een selectbox met gegevens uit een db door middel van sql.
Nu maak ik een keuze uit een van de items uit de selectbox en die waarde vang ik op via een functie.
De regel van de selectbox is.:
 <select name="prod" id="employee" onclick="updateBottomValue(this.value);"  style="width: 245px;"> 

Met deze functie.:

<script>
  function updateBottomValue(selectedvalue) {
         document.getElementById("selectedValue").innerHTML=selectedvalue;
}
  </script>

Het ID nummer wat gekozen item uit de database heeft gehaald word dan getoond in deze code.:
 <span id="selectedValue"></span>  

Nu zou ik graag willen, of het kan en hoe het moet zou ik niet weten, zodra een keuze uit de selectbox word gemaakt de gegevens van het geselecteerde item uit de db gehaald worden zodat ik die kan gebruiken in bv een label of zo.

Zou mij iemand op weg willen helpen, ik heb namelijk geen idee of dit wel kan, zonder dat ik een submit button gebruik.
Aan de hand van de value kan je die toch als $_POST['naam_van_selectbox'] weer gebruiken in een database?
Denk wel aan escaping tegen SQL-injection. Als je het helemaal luxe wilt aanpakken, dan kan je het in een AJAX-request verwerken zodat het refresh-loos is.
Als ik die $_POST['naam_van_selectbox'] gebruik (uiteraard aangepast op de naam van mijn selectbox) zie ik niks komen , dus met <?php echo $_POST['naam_van_selectbox'] ;?>
Kan natuurlijk ook zijn dat ik je vraag niet begrijp als mijn antwoord er naast schiet.

Wat ik lees krijg ik die $_post info pas als ik via submit knop druk , maar dat zou ik, indien mogelijk, niet willen hebben
>> Nu zou ik graag willen, of het kan en hoe het moet zou ik niet weten, zodra een keuze uit de selectbox word gemaakt de gegevens van het geselecteerde item uit de db gehaald worden zodat ik die kan gebruiken in bv een label of zo.

Even zien je genereert HTML voor je pagina/formulier met behulp van PHP. De html/het formulier wordt weergegeven in de browser. De gebruiker kan het formulier invullen/wijzigen. Wil je nu op dezelfde pagina nieuwe content "ergens tussen plaatsen" die van de server af moet komen dan zul je Javascript een nieuw request moeten laten doen. We noemen dit een AJAX-request. Het antwoord dat van een AJAX-request teruggestuurd wordt door je server kan vervolgens weer gebruikt worden binnen je javascript.
Nou , zal het proberen uit te leggen, wat ik zou willen bereiken.
Ik vul een selectbox met producten.
Die producten staan in een db met hieraan gekoppelde max en min waarden.
Ik zou graag willen dat als ze een product kiezen, op de achtergrond de max en min waarde word onthouden zodat ik bij andere inputs gebruik kan maken van die min en max grenzen om bv dat vak in te kleuren als ze erbuiten vallen.
Je zou hiervoor data attributen kunnen gebruiken... zal even een voorbeeldje flansen
Als dat geen probleem is graag.
Dit is het laatste stukje dat ik nog graag erin zou willen hebben en weet ook totaal niet hoe ik hieraan zou moeten beginnen.
Google doorzocht echter je komt zoveel tegen , maar net niet het geen wat ik zou willen zien.
html:

<label>
  <input type="checkbox" data-min="10" data-max="100" id="chk1">
  keuze 1
</label>

Javascript:

var chk1 = document.getElementById("chk1");
  chk1.onchange  = function() {
    alert(
      "min: " + chk1.dataset.min +
      " max: " + chk1.dataset.max );
};

Live voorbeeld: https://codepen.io/anon/pen/ZPXQKv
Ik heb uw code eens bekeken maar dat komt haast op het zelfde uit wat ik nu heb, al is dat met die min en max erbij wel erg interessant.
Echter dan heb ik nog niet , dat als een keuze gemaakt word uit de select dropdown , de sql gegevens worden uitgeladen en zodat ik de bv de min/max kan gebruiken in bv het voorbeeld van u.

@Ariën.: is dit wat jij bedoeld? Link
>> @Ariën.: is dit wat jij bedoeld?

Dat is AJAX inderdaad. Ajax gebruik je het makkelijkste met behulp van JQuery lijkt mij.

$.ajax({
  url: "test.php",
}).done(function(data) {
  // laat in de console zien wat test.php voor antwoord geeft ...
  console.log(data);
});

JQuery is een javascript library die je eerst moet includen.. Lees meer
Maar stel ik zou te werk gaan zoals die link wat ik gaf, is er dan een mogelijkheid om de gevonden waarden direct te laten reageren op een input veld zodat die kleurt als hij niet goed zou zijn?
Dus even kijkend vanuit dat voorbeeld in die link.
Ik heb een input veld naast die dropdown staan, ik kies peter griffin en in de input field type ik 45 , kan die dan rood gekleurd worden omdat hij onder die 41 is?

Reageren