Welke technieken zijn er om te voorkomen dat er iemand met een afbeelding in een website/webapp aan de haal gaat?

Tot nu toe ben ik de volgende tips tegengekomen:
- copyright melding onder of naast de afbeelding om te attenderen
- watermerk aan afbeeldingen toevoegen om misbruik achteraf aan te kunnen tonen
- rechtsklik (contextmenu) afvangen met al dan niet een transparante overlay image,
- meta tags per social platform (dat het ondersteunt) aan HTML toevoegen (bv. <meta name="pinterest" content="nopin" />)
- lage resolutie of afwijkende aspect ratio gebruiken (bv. geen 16:9)
- e-mails sturen naar misbruikers om ze er op te wijzen dat ze illegaal bezig zijn ("cease and desist")
- misbruik monitoren met online tools als Pixsy

Geen van deze oplossingen vind ik nou echt handig, omdat de preventie werking uitgaat van het gedrag van de gebruiker, of bij de uitvoering van een derde partij zoals een social media platform. Achteraf iets oplossen met online tools vind ik als mosterd na de maaltijd.

Ik zoek naar een zo sluitend mogelijk technische OOTB oplossing, of een combinatie van technieken.
Hoe kan je een afbeelding laten zien zonder dat iemand er een screenshot van kan maken en het verder kan verspreiden alsof het om het origineel gaat?
Hoe kan je een afbeelding laten zien zonder dat iemand er een screenshot van kan maken

Onmogelijk.
Ga sowieso niet met rechtermuisklik beveiligingen werken. Die dingen zijn snoeiirritant, en zorgen voor een slechte toegankelijkheid van je website bij bepaalde mensen.
- SanThe - op 29/07/2020 15:34:05

Onmogelijk.

Dat is niet echt out of the box.
Hoewel het mij doet denken aan de uitspraak "Wonderen kunnen we meteen doen, onmogelijkheden duren iets langer."

- Ariën - op 29/07/2020 15:49:01

Ga sowieso niet met rechtermuisklik beveiligingen werken. Die dingen zijn snoeiirritant, en zorgen voor een slechte toegankelijkheid van je website bij bepaalde mensen.

Toegankelijkheid is het probleem niet, blinden kunnen de afbeeldingen toch niet zien, en de grootste blinde gebruikers zijn zoekmachines en andere webscrapers. Die wil ik juist buiten de deur houden.
Goede toevoeging!
Maar als er onverhoopt toch iets lekt dan wil ik niet dat mensen het hergebruiken. Wat te doen?
Huilen? Boos worden? Teleurgesteld zijn?
:-) Ik bedoelde natuurlijk: wat kan je doen om te voorkomen dat (ook ingelogde) gebruikers afbeeldingen kunnen hergebruiken.
Niks, de foto wordt altijd gedownload als iemand hem bekijkt. En wat iemand dan ermee doet, daar heb je geen controle meer over.
Wat kan je dan doen om te voorkomen dat een afbeelding gedownload wordt, terwijl je de afbeelding toch laat zien?
Dit kun je waarschijnlijk niet voorkomen (hoe zou je dit willen behe(e)r(s)en?), maar je kunt je dan altijd nog indekken met gebruikersvoorwaarden waar mensen akkoord mee moeten gaan als ze zich inschrijven? Dan is het niet (direct) langer jouw probleem lijkt mij.

Super paranoia mode: genereer alle afbeeldingen met een uniek kenmerk per gebruiker en stop dit in de metadata van de afbeelding? :D

edit: op het moment dat een afbeelding wordt bekeken dan is deze al gedownload, dus de gebruiker heeft deze dan al binnen.

wild idee: een soort van client-side decryptie (als dat uberhaupt kan met JavaScript) die meteen verloopt ofzo? maar dan zou je nog steeds een screenshot kunnen maken van het gedecrypte resultaat.

Reageren