Euh ... een beetje anders reageren mag ook wel. De Topic Starter geeft duidelijk aan dat hij een beginneling is, en zo te zien is dit zijn eerste post hier op het forum. Reageren met een verwijzing naar een zoekmachine lijkt me dan een beetje flauw en ongepast.
@ Pieter Nannes
Misschien kun je proberen om wat beter uit te leggen wat je precies wilt bereiken, wat je tot nu toe zelf geprobeerd hebt en waar je op vastloopt. Dan kunnen we je wat gerichter helpen. Je zegt nu "ik wil een darkmode en het lukt niet". Dat is ongeveer hetzelfde als naar een garage gaan en tegen de monteur zeggen "ik wil rijden en m'n auto doet het niet". Je zult dus wat specifiekere informatie moeten aanleveren. Wat wil je precies? En waar gaat het fout?
Je moet inderdaad twee verschillende waarden toekennen, en dat lukt zonder JavaScript alleen als je twee knoppen of linkjes maakt, één voor de lichte weergave en één voor de donkere weergave. Met CSS kan je wel maken dat het er uit ziet als een slider. Of gewoon één knop om te wisselen, dat is nog makkelijker.
Als je dan een knop maakt in PHP die er uitziet als <a class="slider round" href="?weergave=1">Donker thema</a> dan kan je die in het aangeroepen PHP script uitlezen via $weergave = (int) $_GET['weergave'];
Wil je dat de instelling onthouden wordt, dan kan je alleen aan JavaScript ontkomen door die variabele $weegave weer in alle andere linkjes te zetten.
Een alternatief kan zijn om een sessie te beginnen, dan regelt PHP de cookies voor je.
Persoonlijk zou ik geen sessies gebruiken. Vaak zijn mensen zo aan een donkere layout gewend, dat ze niet constant opnieuw willen omschakelen, omdat een sessie naar het sluiten van de browser beëindigd wordt.
Een cookie of localstorage lijkt mij handiger. Of een userbased opslag als je site inloggen mogelijk maakt.