Net zoals ik opmaakstijlen in een apart bestand heb met de toevoeging /CSS, zou ik ook graag PHP-scripts in een apart bestand willen plaatsen. Zo zou ik daar makkelijk eventuele PHP-scripts kunnen vinden en eventueel wijzigen. In de HTML-pagina's zou ik dan gewoon alleen maar de PHP-oproepen kunnen opnemen die dan gekoppeld zouden kunnen zijn aan die PHP-scripts in dat aparte PHP-bestand.

Ik heb me al rot gezocht op het internet, maar ik kan daar nergens het antwoord op vinden. Wel ben ik al verschillende keren een soortgelijke vraag tegen gekomen. Dus mogelijk vraag ik te veel omdat dit niet mogelijk is?
Hoe schrijf je jouw berichten op dit forum dan? Toch niet via Lynx en cURL commando's? :-D

Een desktopweergave is zeker handig. Vooral bij het programmeren in een goede editor. Je wilt toch niet altijd met Nano o.i.d werken in een grove shell? ;-)
- Ariën - op 21/11/2021 18:56:13

Persoonlijk ben ik niet zo van PHP-code uitvoeren in een template. Daar heb je variabelen voor, zoals dit: {$content}

Naast Smarty is er dus deze optie. Ik heb daarop al gezocht op het internet maar niet wijzer geworden. Als het niet te veel werk is, kun je dan enige uitleg geven.

Dát is de syntax van Smarty. Zie ook de link over de Smarty syntax die ik eerder gaf.

<?php

require_once(SMARTY_DIR . 'Smarty.class.php');

$smarty = new Smarty();

$smarty->setTemplateDir('/web/www.example.com/guestbook/templates/';);
$smarty->setCompileDir('/web/www.example.com/guestbook/templates_c/';);
$smarty->setConfigDir('/web/www.example.com/guestbook/configs/';);
$smarty->setCacheDir('/web/www.example.com/guestbook/cache/';);

$smarty->assign('inhoud','PHPhulp is een goede site!');

$smarty->display('index.tpl');

?>

Dan hoef je alleen nog een index.tpl aan te maken met o.a: {$inhoud}
- Ariën - op 22/11/2021 09:34:58

Hoe schrijf je jouw berichten op dit forum dan? Toch niet via Lynx en cURL commando's? :-D

Gewoon door op m'n beeldscherm te kijken waar https://www.phphulp.nl/forum/ op wordt geprojecteerd en op m'n toetsenbord te tikken. :)

Een desktopweergave is zeker handig. Vooral bij het programmeren in een goede editor. Je wilt toch niet altijd met Nano o.i.d werken in een grove shell? ;-)

Met RISC maakte ik gebruik van StrongEd en met Raspberry van Geany.

En wat projecteert het dan? Op welk Operating System werk je dan? Of is dat een groot geheim ;-)

Bij programmeren wil je graag in een grafische interface werken. Makkelijk selecteren, automatisch je code formatten, auto-complete van functies.
Even kijken of ik het snap.

Ik heb een bestand index.php gemaakt. Moet ik daarin deze code plaatsen en zo ja, waar precies?
Speel er eens mee. ;-)
- Ariën - op 22/11/2021 09:50:37

En wat projecteert het dan? Op welk Operating System werk je dan? Of is dat een groot geheim ;-)
Niets geheim. ;) Alleen PHP heeft nog veel geheimen voor mij. Ik werk met het Raspberry-besturingssysteem. Sinds vorige week is daarop LAMP geinstalleerden en nu wil ik PHP onder de knie krijgen. Aanleiding was, dat wanneer ik een Website-achtig iets had gemaakt (van bij voorbeeld 10 pagina's) en ik bijvoorbeeld de tekst van een menuknop wilde wijzigen, ik dat dan 10 keer moest doen. In PHP zou dat in 1 keer kunnen (net zoals je middels een stijl in 1 keer alles wat door zo'n stijl beinvloed wordt kunt wijzigen).

Bij programmeren wil je graag in een grafische interface werken. Makkelijk selecteren, automatisch je code formatten, auto-complete van functies.

Snap ik nu? Geany is dus die grafische interface?

Als jij mijn vragen ontwijkt, dan kan ik er moeilijk op antwoorden. Je weet het verschil tussen een grafische interface en een commandline?

Verder ken ik Geany niet. Ik gebruik zelf Apache Netbeans om te programmeren.
- Ariën - op 22/11/2021 09:56:28

Speel er eens mee. ;-)

Nou, noodgedwongen speel ik al zo'n hoop maar daar wordt ik nou juist gek van. ;) Ik heb die php-code van jou gekopieerd tussen de regels <html lang="nl"> en <head>, vanuit de gedachte, dat voor alles (om ook de inhoud van <title></title> te kunnen beinvloeden) smarty gedetecteerd zou moeten worden, maar dat (b)leek dus niet zinnig.
Vervolgens dan maar net boven <title>, maar ook dat leide tot niets. :(

Reageren