Door
Gerard van Katwijk
op 21-11-2021 17:42
gewijzigd op 21-11-2021 17:55
4.905 views
Net zoals ik opmaakstijlen in een apart bestand heb met de toevoeging /CSS, zou ik ook graag PHP-scripts in een apart bestand willen plaatsen. Zo zou ik daar makkelijk eventuele PHP-scripts kunnen vinden en eventueel wijzigen. In de HTML-pagina's zou ik dan gewoon alleen maar de PHP-oproepen kunnen opnemen die dan gekoppeld zouden kunnen zijn aan die PHP-scripts in dat aparte PHP-bestand.
Ik heb me al rot gezocht op het internet, maar ik kan daar nergens het antwoord op vinden. Wel ben ik al verschillende keren een soortgelijke vraag tegen gekomen. Dus mogelijk vraag ik te veel omdat dit niet mogelijk is?
Als jij mijn vragen ontwijkt, dan kan ik er moeilijk op antwoorden.
Wanneer het lijkt alsof ik jouw vragewn ontwijk, heb ik jou niet goed gesnapt, want waarom zou ik vragen ontwijken?
Je weet het verschil tussen een grafische interface en een commandline?
Volgens mij wel. Een commandline is iets waar je een commando invoert, dat vervolgens wordt uitgevoerd (zoals "sudo apt-get install -y smarty") en het overige gaat middels een grafische interface. Maar net als de meeste mensen die auto rijden geen flauw benul hebben WAARDOOR hun auto rijdt, weet ik ook niet echt WAARDOOR dingen gaan waardoor ze gaan.
Verder ken ik Geany niet. Ik gebruik zelf Apache Netbeans om te programmeren.
Geany werd meegeleverd met het Raspberry-besturingssysteem en wordt omschreven als een "vrije platformonafhankelijke broncodebewerker en IDE".
Hoe ziet je relevante code eruit?
Zet die eens met vermelding van de bestandsnaam tussen de code-tags.
Jeetje, wat vraag je me nou? Wil je dat ik de hele inhoud van mijn index.php-bestand hier naar toe kopieer?
Zet ook de error reporting in PHP op maximaal.
Geen idee waar je het hier over hebt. :( Ik ben een absolute beginner! Dit is net zoiets, in mijn beleving, als aan iemand vragen die nog nooit auto gereden heeft om gas te geven. Zo iemand moet eerst verteld worden dat wanneer die met diens voet op een bepaald pedaal trapt, de auto vooruit gaat.
volgens mij praten Ariën en Gerard redelijk langs elkaar heen, doordat Ariën kennelijk van generatie of wat later is dan Gerard en ik, en de pre-pc tijd gemist heeft:
In de commodore-64, MSX, Acorn, ZX-81 etc etc tijd die voor de opkomst van Microsoft gebaseerde Operating systems als MS-DOS bestond, had elk merk zijn eigen operating system.
Blijkbaar (was mij ook niet bekend) wordt Risc OS nog steeds gebruikt.
Ik vraag me wel af welke hardware Gerard daarbij dan gebruikt.
Naar ik vermoed niet een Raspi.
En als je ooit hebt leren werken met command line georienteerde omgevingen op de C64 of MSX, dan is het mogelijk ook minder bezwarend om ook op een webserver gewoon de command line te gebruiken. Dat heeft zelfs mijn voorkeur boven grafische oplossingen die vaak beperkt zijn tot wat de bouwer van zo'n tool als nodig beschouwde en wat.
Als iets niet werkt dan willen we wel graag weten wat je aan relevante hebt. Ik ga ervan uit je fouten in een zo compact mogelijke code kan reproduceren.
We krijgen hier namelijk wel eens een vraag van iemand die met 400 regels aan code komt, en dát willen we voorkomen.
En foutafhandeling (error_reporting) in PHP wordt overal wel zo'n beetje besproken. Dat kan je in je script met ini_set doen, maar ook in php.ini of .htaccess.
Ik vroeg gewoon op welk Operating Systeem je normaal gesproken je werk doet.
Dat schreef ik toch? Of was ik onduidelijk? Normaal gesproken en het liefst werk ik met het RISC-besturingssysteem. Maar omdat ik daarop geen .AMP (dat zou dan RAMP moeten gaan heten en van RISC schrikken de meeste mensen al) kan draaien noch PHP, worstel ik nu om me het Raspberry-besturingssysteem eigen te maken.
Maar blijkbaar is dat een RISC-distro. Dan kan je toch ook prima klikken met de muis? ;-)
Klopt!
En werk je met je website op een aparte server (Raspberry Pi)?
Klopt ook. :) Op m'n ene Pi draait het RISC-besturingssysteem en op m'n andere het Raspberry-(een Linux-versie)besturingsysteem.
volgens mij praten Ariën en Gerard redelijk langs elkaar heen, doordat Ariën kennelijk van generatie of wat later is dan Gerard en ik, en de pre-pc tijd gemist heeft:
In de commodore-64, MSX, Acorn, ZX-81 etc etc tijd die voor de opkomst van Microsoft gebaseerde Operating systems als MS-DOS bestond, had elk merk zijn eigen operating system.
Dat is, volgens mij, nog steeds zo. Immers, ook MS, Apple e.d. hebben hun eigen besturingssysteem. Maar de RISC-microprosessor ARM, waar zit die tegenwoordig niet in?
Blijkbaar (was mij ook niet bekend) wordt Risc OS nog steeds gebruikt.
Klopt. Al weer heel wat jaren geleden bestond de Nederlandse computervereniging "BigBenClub", waar ik ook al heel lang lid van ben, 25 jaar. Bij die gelegenheid ontvingen alle leden gratis een pas op de markt gekomen Raspberry Pi, waarop (ook) het RISC-besturingsysteem kon draaien.
Ik vraag me wel af welke hardware Gerard daarbij dan gebruikt.
Zie boven. M'n eerste computer was de BBC Micro liefkozend de "beep" genoemd, in de jaren 80 van de vorige eeuw. M'n laatse voordat ik overstapte op de Pi was de Kinetic RiscPC.
Naar ik vermoed niet een Raspi.
Wel dus. :)
En als je ooit hebt leren werken met command line georienteerde omgevingen op de C64 of MSX, dan is het mogelijk ook minder bezwarend om ook op een webserver gewoon de command line te gebruiken. Dat heeft zelfs mijn voorkeur boven grafische oplossingen die vaak beperkt zijn tot wat de bouwer van zo'n tool als nodig beschouwde en wat.
Ik heb eigenlijk nooit met commandoregels gewerkt. In 1987 kwam Acorn al met een grafische interface. Nu heeft elk platform een grafische interface maar die aan RISC gekoppeld is, vind ik nog steeds het meest gebruiksvriendelijk vanwege o.a. de vele overlappende vensters die mogelijk zijn i.p.v. dat geklooi met tab's.
Op de Pi met het Raspberry-besturingssysteem kreeg ik eigenlijk voor het eerst pas serieus te maken met een commandoregelsysteem middels LXTerminal.