klopt, maar voorzover ik ben voorgelicht, heeft is MySQL geen relationele database en heeft dit beperkingen als de database te groot wordt en te druk belast.
ik zoek dus een relationele database..en heb begrepen dat SQL Server hieraan voldoet.
Ik denk eerder dat we moeten kijken naar slechte programmeerwerk, of het normaliseren van een database. Hoe word de performance gemeten?
Mysql is een relationeel systeem, (zie hier), echter heb je voor een gedeelte gelijk dat hij bepaalde dingen minder goed/niet ondersteund dan andere sql servers. Maar dat maakt hem juist sneller, niet trager.
edit, hier staat goede informatie. Volgens mij kan je gewoon mysqldump gebruiken om een sql file te bouwen, maar volgens hun (microsoft) kan het ook met tooltjes.
Wat bedoel je met het normaliseren van een database?
De kwaliteit van het programmeerwerk kan ik moeilijk beoordelen, omdat ik geen programmeur ben (ooit 15 jaar geleden wel geweest, dus ik sta niet heel ver van de materie af). Mijn programmeur kan dit zelf ook moeilijk inschatten.
De performance uit zich in afnemende snelheid als je bijvoorbeeld gaat zoeken in profielen.
Ik ga me inlezen in de 2 links die je mij gestuurd heb, om mezelf beter voor te bereiden op dit soort discussies.
Je kan zien dat de marketing afdeling van microsoft goed zijn best heeft gedaan ;).
Peter, het normaliseren van een database is een proces (welke eigenlijk bij het ontwerp hoort) waarbij je het database ontwerp optimaliseerd om zodoende te voorkomen dat je database overbodige informatie bevat (redundantie).
Je kan je programeur vragen om eens wat microtime code in te bouwen, tellertjes die kunnen aangeven wat de parsetijd is. Zet die tellertjes op verschillende plekken (bijv. vóór de sql query, en erna, etc) op zo'n manier kan je een goed inzicht krijgen in de site... waar zit die vertraging!
Snelheid is een relatief begrip, het mooiste is echte data waar je wat aan heb.
Kijk ook eens naar de systeembelasting, bandbreedte, pings (ping website -t) etc. Wellicht zit de fout heel ergens anders (wellicht stroomt de backbone van je provider vol, weet ik veel).
Overigens denk ik niet dat een overstap op een andere sql server zal helpen. De meest grote en meestbezochte websites (tweakers.net/fok/nu.nl etc) zullen allemaal draaien op Mysql, en dat zullen ze niet 'zomaar' doen ;). Mysql staat juist bekend om zijn snelheid en stabiliteit.
Ik begin een beetje gevoel te krijgen waar ik moet zoeken naar verbeteringen. Ik zal alle info die hier geplaats wordt verzamelen en overhandigen aan mijn programmeur.
Zijn response zal ik - indien van nut voor deze community - plaatsten.
MySQL is vele malen slechter dan SQL-Server van Microsoft, het grote voordeel van MySQL is slechts dat het gratis is.
MySQL ondersteunt geen:
- Views
- Triggers
- Functions
- Partial indices
- Referentiële integriteit
Dit alles zorgt er uiteraard voor dat MySQL relatief gezien sneller is met zijn SELECT-queries....maar geef mij maar de kracht van een echte database.
Bovenstaande zaken zijn met de komst van versie 5 nog maar deels opgelost, RI wordt slechts nog geboden door de InnoDB-engine, deze is onlangs overgenomen door een ander bedrijf en MySQL zal hierdoor waarschijnlijk in de problemen raken.
MySQL klaagt niet als je 31 februari in een date-veld stopt, iedere andere database zal je query weigeren. MySQL klaagt niet als je een string van 100 karakters in een veld van lengte 50 zet, hij kapt je string af en weg is je consistentie, iedere andere database pikt dit niet.....en zo zijn er nog flink wat andere zaken waar MySQL op z'n plaat gaat.
Dat grote sites als tweakers op MySQL draaien zegt iets over de snelheid en beschikbaarheid, maar ze zullen daar echt geen spannende dingen met MySQL doen, behalve het feit dat er flink wat data in zit.
Afhankelijk van wat je wilt bereiken zul je een keuze moeten maken. Heb je alleen maar simpele inserts en selects en weinig relationele gegevens? Blijf bij MySQL en laat iemand je datamodel optimaliseren, zoals gezegd is het vaak een kwestie van goed uitnormaliseren, gebruik maken van de juiste indices en optimaliseren van queries.
Ergo, als je meer wilt met databases zijn er zeker alternatieven t.o.v. MySQL, MSSQL is er een maar die kost een hoop centjes, een soortgelijke gratis variant is PostgreSQL (ook verkrijgbaar voor Windows)