Heeft het zin om mensen te vragen voor PHP 7?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2

Ad Fundum

Ad Fundum

26/03/2024 09:02:41
Quote Anchor link
Het is niet dat ik per sé het laatste woord moet hebben, maar ik moet hier nog iets ophelderen van mijn kant.

Ik heb een alternatief geschetst voor PHP 7.2, toen de vragensteller hier speciaal om vroeg. Maar mijn toon is soms zeker te pessimistisch. Daarom deze aanvulling.

Wanneer PHP 7 goed heeft gewerkt voor een project, kan je prima overwegen om PHP 8.2 te gebruiken. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik van PHP 8 niet te veel verstand heb, ik heb slechts een paar oude projecten van mijzelf nog naar PHP 8 overgezet.

Wat ik eerder ook zei is dat wanneer je een bestaand PHP-project porteert naar een andere taal, of het nou Rust is, TypeScript of iets anders: houd er rekening mee dat het geen triviale klus is. Zelfs als je naar een andere taal zou willen is het geen gek idee om het eerst naar PHP 8.2 over te zetten, en de applicatie meer OOP te maken.
Geen zorgen als je later over zou willen naar een andere taal, dat lukt altijd wel ook al moet je wel eens refactoren.

Weet dat een deel van mijn frustraties over PHP zijn versterkt door negatief sentiment vanuit een bepaald project waar ik jarenlang (te lang) heb ingezeten, waarbij ik vanalles - meer dan programmacode - goed probeerde op poten te krijgen waarbij ik voor mijn gevoel weer eens onnodig (want 20 jaar ervaring) trapte in de zoveelste valkuil van PHP.
Ik kan er bijvoorbeeld niet tegen dat er twee soorten booleaanse operatoren zijn, waarbij true and false iets anders is dan true && false, omdat ik de logica van dit soort taalkundige designkeuzes niet doorgrond.

Laat je in ieder geval niet leiden door mijn bias tegenover PHP 7 en eerdere versies.
Maak zelf een geïnformeerde keuze voor je eigen project.
Gewijzigd op 26/03/2024 09:03:29 door Ad Fundum
 
PHP hulp

PHP hulp

27/04/2024 09:00:29
 
Maarten Baars

Maarten Baars

29/03/2024 15:59:52
Quote Anchor link
@all, Ad Fundum levert kritiek vanuit een passie voor programmeren en dat staat hem vrij. Een aanval op PHP is niet een aanval op personen hier. Ik zie het daarom ook als dermate interessant als iemand iets anders zegt dan wat de meesten zeggen. Het forceert je om out-of-the-box te denken. We zitten hier allemaal veelal in PHP te werken, maar heel misschien kan het soelaas bieden als je overstapt.

Dat gezegd hebbende, meestal is het zo dat er geen enkele programmeertaal is die echt slecht is of echt niet geschikt is voor het project wat je wil doen. Maar ook dat is juist een reden om niet zoveel tegen te stribbelen als iemand als Ad Fundum zijn kritiek spuit.

Het discussiëren over verschillende programmeertalen was op zich off topic, maar ook weer niet. Niet voor wat betreft het project waar ik in werk. Want ik heb onze 1.x applicatie dood verklaard. De eerste twee jaar heb ik geprobeerd alle code die ik aanraakte netter achter te laten dan het was. Het leek in eerste instantie te lukken, maar nu, ruim 2 jaar verder, vind ik de applicatie nog steeds totale spaghetti. Toen we dus overstapten naar PHP8 en daarmee ook naar MySQL8 gingen de alarmbellen rinkelen; de applicatie werd veel slomer. Voor in de planningsmodule wordt er veel te veel onder water berekend en opgehaald. Maar liefst 1500 queries worden op de database afgestuurd bij iedere handeling. Dat kan gewoon niet. Ik ben van mening dat we alle functionaliteiten opnieuw moeten beoordelen en samenvoegen en daarvan een nieuwe nette applicatie moeten bouwen. Al dan niet in een nieuwe taal. En daarom vond ik Ad Fundums reacties juist zo interessant, omdat ik op dit moment inderdaad out-of-the-box aan het denken ben.

Maar de oorspronkelijke vraag was of er mensen te vinden zijn die met PHP7.2 willen werken. Niet per sé hier op dit forum (al mogen jullie gerust jezelf aanbieden), maar de vraag is meer of het zin heeft om energie te steken in vacatures plaatsen op Indeed.

Ad Fundum vond van wel, als je maar genoeg salaris er tegenover zou zetten. Iedereen wil liever met PHP8 werken. Maar als je het salaris wat hoger maakt happen er heus wel programmeurs die dan bereid zijn met PHP7 te werken.

Beheerder Ariën was het er niet mee eens. Die denkt dat je eigenlijk te vaak achter het net zou vissen.

Als er nog mensen zijn die hun mening hierover willen geven, graag.

Dank allemaal voor jullie input!
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/04/2024 00:18:33
Quote Anchor link
Quote:
De eerste twee jaar heb ik geprobeerd alle code die ik aanraakte netter achter te laten dan het was. Het leek in eerste instantie te lukken, maar nu, ruim 2 jaar verder, vind ik de applicatie nog steeds totale spaghetti.

...

Maar liefst 1500 queries worden op de database afgestuurd bij iedere handeling.

...

Ik ben van mening dat we alle functionaliteiten opnieuw moeten beoordelen en samenvoegen en daarvan een nieuwe nette applicatie moeten bouwen. Al dan niet in een nieuwe taal.

Met je conclusie dat je een nieuwe, nette applicatie moet bouwen, ben ik het eens. Tegelijkertijd klinkt het alsof je zegt "We zijn eigenlijk niet zo goed in Engels, misschien moeten we overwegen om Frans te gaan leren".

Spaghetti-code en 1.500 queries uitvoeren per request, heeft niks te maken met de gekozen programmeertaal. Wel met een compleet verkeerde opzet en ontwikkeling van je code. Dáár zit het probleem en daar zul jij (jullie) aan moeten werken. Als je niet goed kunt autorijden, moet je niet denken dat je in een ander automerk wel ineens goed kunt autorijden. De oplossing is om een betere bestuurder te worden.
 
Ad Fundum

Ad Fundum

09/04/2024 12:33:46
Quote Anchor link
Ad Fundum op 25/03/2024 15:56:45:
Neem nou SQL-queries. Iedereen zou dat standaard via prepared statements moeten doen. Toch is er voor MySQL nog altijd geen mysql_query_params() functie zoals voor PostgreSQL. Er is ook niets in de documentatie te vinden wat daar naar wijst.

[..]

Wat doet PHP er aan? Niets.

Het blijkt dat mijn kennis over PHP 8.x niet optimaal is. Er zijn ook verbeteringen.
Ze hebben een functie toegevoegd: mysqli::execute_query() .

Nu kan je het op 3 manieren doen in plaats van 2:
- met PDO
- met mysqli::execute_query()
- met mysqli::prepare(), mysqli::bind() en mysqli::execute()
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

09/04/2024 12:53:24
Quote Anchor link
Met PDO kan het ook op drie manieren maar de drie functies hebben een andere functie...
 

Pagina: « vorige 1 2



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.