Het 'cookie-verbod' - Wat doe jij?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Top Low-Code Developer Gezocht!

Bedrijfsomschrijving Unieke Kansen, Uitstekende Arbeidsvoorwaarden & Inspirerend Team Wij zijn een toonaangevende, internationale organisatie die de toekomst van technologie vormgeeft door het creëren van innovatieve en baanbrekende oplossingen. Ons succes is gebaseerd op een hecht en gepassioneerd team van professionals die altijd streven naar het overtreffen van verwachtingen. Als jij deel wilt uitmaken van een dynamische, vooruitstrevende en inspirerende werkomgeving, dan is dit de perfecte kans voor jou! Functieomschrijving Als Low-Code Developer ben je een cruciaal onderdeel van ons team. Je werkt samen met collega's uit verschillende disciplines om geavanceerde applicaties te ontwikkelen en te optimaliseren met behulp van Low-code

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 3 ... 14 15 16 volgende »

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

22/05/2012 19:47:38
Quote Anchor link
Vanaf 1 juli 2012 mag je als website niet zomaar meer cookies plaatsen, het moet dan puur noodzakelijk zijn of het je moet de gebruiker toestemming vragen om cookies te plaatsen.

Hoewel er nog veel onduidelijk is over deze maatregel, wordt in ieder geval duidelijk dat tracking-cookies zoals het veel gebruikte 'Google Analytics' niet meer legaal zijn.

Dit geldt trouwens niet alleen voor cookies maar ook voor andere methodes zoals 'locale storage' in moderne browsers.

Gaan jullie over op andere statistieken systemen? Of hoe gaan jullie dit verbod aanpakken?

---------------------------------------------------------------

Ikzelf heb een leuke hobbymatige nieuwssite, en kijk eerst even de kat uit de boom voordat ik allerlij 'moeilijke' popupjes door de gebruiker zijn str*t ga duwen.

Pas als de OPTA gaat klagen, of een hele grote klopjacht over de 5 mln site gaat houden (succes heren) dan zal ik ook kijken of ik actie zal ondernemen.

En jullie?
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 00:44:27
 
Jeroen VD

Jeroen VD

22/05/2012 19:53:32
Quote Anchor link
Ik gebruik geen cookies, alleen sessions om duidelijke redenen. Dus ik maak me geen zorgen en blijf zo doorgaan.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

22/05/2012 19:55:30
Quote Anchor link
Sessions plaatsen ook cookies, maar die refereren naar de informatie op de server, en niet naar de lokale plek ;-)

Sessies zou een oplossing kunnen zijn.
Gewijzigd op 22/05/2012 20:08:47 door - Ariën -
 
Wouter J

Wouter J

22/05/2012 20:00:11
Quote Anchor link
Ik laat het ook gewoon zo. Misschien dat ik een eenmalig pop-up ga tonen die toestemming vraagt. Vervolgens wordt die instelling dan voor altijd op geslagen met een, tja een cookie... ;-) En dan een settings icon inbouwen waarbij de bezoeker deze instellingen (+ wat andere instellingen) kan veranderen.
Edit:
Je mag de cookies wel gebruik voor doeleinden om voorkeuren op te slaan van gebruikers of om een winkelwagentje in een webshop te laten werken. Het mag geen fysieke dingen van de gebruiker opslaan.


Overigens kan Analytics ook gewoon werken zonder cookies. Alleen services als 'Terugkomende bezoekers' kunnen dan niet meer geleverd worden.
Edit:
Dit kan dus niet :( Analytics gebruikt cookies voor zo'n beetje alles


Dat local storage ook wordt verboden vind ik wel een stukje erger. Een geweldige nieuwe techniek, waarom moet die nou de grond in worden geboord? (ja, een extreme HTML5 fan ;-)

Worden de social media buttons dan nu ook verboden? Die houden immers ook het gedrag van een bezoeker in de gaten, of zoals James Padolsey zo mooi verwoorde:
Quote:
By putting a fb/twit/g+ widget/button on your site you're essentially saying "screw your privacy" to your users.




Kan het browser niet een standaard notificatie ding inbouwen? Met geolocation heb je dat nu ook, dat zou een oplossing kunnen zijn.


Hoe het web er dan uit gaat zien: http://www.davidnaylor.co.uk/eu-cookies-directive-interactive-guide-to-25th-may-and-what-it-means-for-you.html
Gewijzigd op 22/05/2012 22:24:13 door Wouter J
 
Elwin - Fratsloos

Elwin - Fratsloos

25/05/2012 16:51:27
Quote Anchor link
Ik zit deze middag (tussen alle andere dingen door) ook eens te zoeken naar oplossingen, meningen en de positieve en negatieve kanten.

Voor mij (het bedrijf waar ik werk) en voor vele anderen is het wel een 'hot issue'. Nu is het bedrijf waar ik werk niet per definitie aansprakelijk voor de cookies (wij maken de website), maar de eigenaar van de site wel (uitgever van de website). Als we er vragen over krijgen willen we wel het goede antwoord kunnen geven. En natuurlijk ook een oplossing kunnen aandragen.

Voor zover ik de regelgeving begrijp hoeven we ons alleen echt zorgen te maken om bijvoorbeeld services als Google Analytics, Google AdSense en AddThis. De cookies die voor de rest op sites worden gebruikt (de 'technische' cookies, zoals voorkeuren en winkelwagentjes) vallen buiten de verplichting om expliciet toestemming voor te vragen, het vermelden ervan in een privacy statement is voldoende.

Het is technisch natuurlijk goed mogelijk om het een en ander in te richten zodat Google Analytics pas wordt ingeladen als een variabele op true staat. Die var zou dan standaard op false moeten staan en pas op true moeten komen als er toestemming is.

Maar hoe wordt de toestemming opgeslagen? In een cookie. Betekend dat dus vervolgens dat als ik op 'Home' geen toestemming geef, ik op de pagina 'Over ons' weer toestemming ga vragen? Of mag ik de voorkeur om geen cookies op te slaan in een cookie opslaan? En hoe zit het met het intrekken van de toestemming. Moet je dan met terugwerkende kracht de verzamelde data verwijderen?

Hoe zien jullie het met betrekking tot statistieken. Unieke bezoekers is al niet meer betrouwbaar als 1 bezoekere geen cookies wilt accepteren. Zijn er alternatieven voor Analytics? Je hebt Piwik, maar die gebruikt, in ieder geval tot versie 1.8, ook gewoon tracking cookies. Zal voor de toekomst het gebruik van AWStats of Webalizer weer ons middel worden? Dat wordt immers alleen samen gesteld uit log-bestanden.

Het is een hoop om over na te denken en het moet ook snel gebeuren. Ondanks dat de OPTA is opgeroepen om behoudend te zijn met betrekking tot controle en sancties, is de OPTA niet verplicht zich aan die oproep te houden.

Een voorbeeld van hoe je het een en ander kan implementeren is Cookie Control.

Als afsluiter nog een leuke; de partijen die het wetsvoorstel gesteund hebben, hebben de zaken ook nog niet allemaal op orde. Bij een eerste bezoek aan de sites van PVV, PvdA, SP en D66 worden cookies gezet.

Bij de eerste drie worden er in ieder geval cookies van Google Analytics gezet; waar ik geen toestemming voor heb gegeven. ;)
Die site van D66 lijkt geen GA te gebruiken, maar een ander soort traceersysteem. Er staat ook een cookie tot 25 mei 2014.

Als hun de zaken al niet op orde hebben... maar goed, dat is vaker in politiek Den Haag.
 
Wouter J

Wouter J

25/05/2012 17:21:52
Quote Anchor link
Om even een voorbeeldje te geven. Dit zijn alle cookies die op mijn computer geregistreerd staan op dit moment van PHPhulp: (all __utm* cookies zijn van Google Analytics)
Afbeelding

Een overzicht van de meestgebruikte analytics tools en welke wel of niet kunnen met de nieuwe wet: http://blog.silktide.com/2011/05/can-we-use-analytics-with-the-new-uk-cookie-law/

Overigens gebruikt Youtube ook cookies, daar hebben ze iets tegengedaan:
De normale youtube.com/embed/* url werkt met cookies maar als je youtube-nocookie.com/embed/* gebruikt zal het geen cookies gebruiken.
Gewijzigd op 25/05/2012 17:22:32 door Wouter J
 
Php knipper

php knipper

25/05/2012 17:24:06
Quote Anchor link
wie verzint dit nu?

Moeten we binnenkort nog voor iedere website die wij maken ook een vergunning gaan halen?
 
Jan terhuijzen

jan terhuijzen

25/05/2012 17:35:11
Quote Anchor link
Ik vind het echt overdreven flauwekul met dat cookie verbod. Als er bezoekers wakker liggen door cookies kunnen ze die verwijderen.
En in bijna alle browsers kun je de instellingen aanpassen en cookies blokkeren of instellen dat je browser het eerst vraagt voordat een cookie binnenkomt.
Als de cookies straks zijn afgeschaft zul je krijgen dat mensen het gaan missen en dat je dan vanzelf ziet hoe belangrijk/handig de "koekjes" waren.
 
Elwin - Fratsloos

Elwin - Fratsloos

25/05/2012 17:55:48
Quote Anchor link
Cookies worden niet verboden, danwel afgeschaft. Het gaat er om dat de bezoeker expliciet toestemming moet geven om bepaalde cookies te accepteren. Dat gaat voornamelijk om de 'teacking cookies'.

Cookies verwijderen heeft geen zin, want bij een volgend bezoek worden ze weer teruggeplaatst. En ook het argument "dan moet je cookies maar uitzetten" is wat slap. Wat nou als ik wel mijn voorkeuren (zoals login informatie) wil kunnen opslaan, maar niet gevolgd wil worden door Google Analytics. Precies daarvoor is de nieuwe wetgeving.

De link in het voorbeeld van Wouter heeft trouwens wel een nette implementatie van de wetgeving.

Het kromme in het hele verhaal vindt ik de verplichting om ook 3rd party cookies er bij te betrekken. Dat betekend dus dat alle miljoenen beheerders verantwoordelijk zijn voor de grillen van bedrijven waarvan diensten op de site worden aangeboden. Zoals Google Analytics, Adwords, YouTube, AddThis, Facebook, Twitter, etc., etc.
 
Koen Hollander

Koen Hollander

25/05/2012 18:04:18
Quote Anchor link
Gebruikt phpbb ook lokale cookies (heb wel cookies ingesteld, maar zijn ze lokaal?)
Gewijzigd op 25/05/2012 18:08:12 door Koen Hollander
 
Elwin - Fratsloos

Elwin - Fratsloos

25/05/2012 18:09:43
Quote Anchor link
Cookies zijn altijd lokaal, als je met lokaal 'opgeslagen op de computer van de gebruiker' bedoeld.
 
Tobias Tobias

Tobias Tobias

25/05/2012 18:44:42
Quote Anchor link
Éne ambtenaar tegen de andere:
Er zijn geruchten dat deze dingen, die 'cookies' heten, zomaar gegevens van je kunnen stelen. Laten we dit gaan verbieden.


Zoals altijd worden de beslissingen genomen door mensen die er geen verstand van hebben.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

25/05/2012 20:43:27
Quote Anchor link
Staan 2 cookies bij de Jamin. Zegt de een tegen de ander "cookie?".

Je vraagt je inderdaad af of politiek Den Haag weet waarmee ze bezig is. Enerzijds goed dat de anonimiteit wordt gewaarborgd, maar doe het op de juiste manier.

Zo zou ik bijvoorbeeld denken: geef de gebruiker keuze indien hij / zie iets merkt van het cookie gedrag en sta het in de andere gevallen toe op het moment dat het om anonieme data gaat.

Voorbeeld: ik bezoek een commerciële website en wordt op andere websites middels banners (ongevraagd) geconfronteerd met het product dat ik zojuist op de commerciële website heb bekeken. Hier heb ik geen keuze in, terwijl ik dat wel graag zou willen. Dus stel ik ben op zoek naar een vakantie en heb iets leuks gevonden. Ik boek de vakantie en vervolgens word ik nog weken lang op andere websites met advertenties van vakanties om mijn oren geslagen. Persoonlijk heb ik hier geen behoeft aan en hier wil ik dus een keuze in kunnen hebben.

Situatie 2: een site houdt anoniem mijn gegevens bij, welke pagina's bezoek ik, hoe lang blijf ik op een pagina etc. (kortom de Google Analytics gegevens). Hé, hier heb ik totaal geen last van en de eigenaar van de site kan de anonieme gegevens gebruiken om zijn site te verbeteren. Hier heb ik totaal geen moeite mee.

Overigens vraag ik me af... is dit nu allemaal officieel en goedgekeurd? Of moet er vanuit Den Haag nog een definitief besluit worden genomen?
Gewijzigd op 25/05/2012 20:44:32 door Ozzie PHP
 
Erwin H

Erwin H

26/05/2012 00:15:06
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 25/05/2012 20:43:27:
Je vraagt je inderdaad af of politiek Den Haag weet waarmee ze bezig is. Enerzijds goed dat de anonimiteit wordt gewaarborgd, maar doe het op de juiste manier.

Was dat maar waar, als het ook echt dat doel diende en het zou helpen zou het helemaal niet zo erg zijn, maar dat is gewoonweg niet zo. Het probleem is dat alles wat wordt opgeslagen wordt opgeslagen met een reden. Het cookie gebeuren is echter niet de reden, slechts een middel. Als je dit middel dus in feite gaat verbieden gaat men gewoon naar een ander middel. Via een server side database is alle info net zo makkelijk bij te houden. Voor de gebruiker is het echter erger, want niemand die nog bij die databases kan. Ja 'officieel' moet je dat allemaal op kunnen vragen, maar wie doet dat ooit?

Nee, het is een paardenmiddel voor een probleem dat nu alleen maar groter wordt.
 
Wouter J

Wouter J

26/05/2012 09:02:33
Quote Anchor link
Merk wel op dat het niet Den Haag is die dit heeft besloten, maar de EU.

Een site met heel veel handige informatie: http://silktide.com/cookielaw/
 
Tobias Tobias

Tobias Tobias

26/05/2012 10:40:27
Quote Anchor link
Wouter J op 26/05/2012 09:02:33:
Merk wel op dat het niet Den Haag is die dit heeft besloten, maar de EU.

Hoe hoger in de bureaucratie, hoe dommer de mensen
 
Eddy E

Eddy E

26/05/2012 18:18:39
Quote Anchor link
Wat vinden jullie van mijn aanpak/tekst op www.zunflappie.nl ?
 
- Mark -

- Mark -

26/05/2012 18:30:37
Quote Anchor link
@Eddy, Mooie oplossing naar mijn mening. Dit vind ik minder storend dan een popup.

En een mooie website.
 
- SanThe -

- SanThe -

26/05/2012 19:15:44
Quote Anchor link
Eddy Erkelens op 26/05/2012 18:18:39:
Wat vinden jullie van mijn aanpak/tekst op www.zunflappie.nl ?


Werkt het ook al?
Bij negeren en door op een link ergens te klikken merk ik niks meer van mijn 'geen keuze gemaakt'.
Gewijzigd op 26/05/2012 19:16:18 door - SanThe -
 
Wouter J

Wouter J

26/05/2012 19:36:15
Quote Anchor link
Ook ik heb al gezocht naar een oplossing en heb nu dit:
Afbeelding
Ik vond dit wel een mooie oplossing, het is niet echt storend maar valt toch wel op. Ook gaat het, naar mijn mening, goed om met de wet. Als je op 'Weigeren' klikt zul je het berichtje steeds zien. Maar als je op 'Weigeren en niet meer vragen' klikt wordt er een cookie opgeslagen zodat het niet meer gevraagd wordt, dit is een actie de user zelf heeft gestart en dus mag er een cookie opgeslagen worden.

Een overzicht van wat er allemaal wel of niet mag kun je hier vinden: http://silktide.com/cookielaw/about/what-is-affected

Denk niet alleen aan analytics, maar ook aan bijv. de social media buttons.

Mozilla tweette vandaag al een link naar een blogpost uit Maart 2012 waarin ze het een en ander uitleggen: http://blog.mozilla.org/theden/2012/05/02/what-are-internet-cookies/
 
Eddy E

Eddy E

26/05/2012 20:05:20
Quote Anchor link
- SanThe - op 26/05/2012 19:15:44:
Eddy Erkelens op 26/05/2012 18:18:39:
Wat vinden jullie van mijn aanpak/tekst op www.zunflappie.nl ?


Werkt het ook al?
Bij negeren en door op een link ergens te klikken merk ik niks meer van mijn 'geen keuze gemaakt'.


Elke keer dat je op de HOME komt wordt het dan gevraagd.
Ik ga geen mensen die informatie direct willen lastig vallen.
Misschien later nog eens.

Trouwens, de wet spreekt alleen maar over bedrijven. Dat ben ik niet.
Mag ik nu wel alles tracken?



Toevoeging op 26/05/2012 20:07:40:

Social-Media-buttons maken toch alleen trackers aan als je hun code gebruikt?
Als je gewoon een (zelf gehost) plaatje hebt als link naar een bericht maken toch niet? Lijkt me (dan) geen probleem.

De 3 keuzes zijn wel goed.
Alleen het zinnetje "Sta het me toe" is een beetje.... tja.. suggestief en plat.
 

Pagina: 1 2 3 ... 14 15 16 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.