Vanaf 1 juli 2012 mag je als website niet zomaar meer cookies plaatsen, het moet dan puur noodzakelijk zijn of het je moet de gebruiker toestemming vragen om cookies te plaatsen.

Hoewel er nog veel onduidelijk is over deze maatregel, wordt in ieder geval duidelijk dat tracking-cookies zoals het veel gebruikte 'Google Analytics' niet meer legaal zijn.

Dit geldt trouwens niet alleen voor cookies maar ook voor andere methodes zoals 'locale storage' in moderne browsers.

Gaan jullie over op andere statistieken systemen? Of hoe gaan jullie dit verbod aanpakken?

---------------------------------------------------------------

Ikzelf heb een leuke hobbymatige nieuwssite, en kijk eerst even de kat uit de boom voordat ik allerlij 'moeilijke' popupjes door de gebruiker zijn str*t ga duwen.

Pas als de OPTA gaat klagen, of een hele grote klopjacht over de 5 mln site gaat houden (succes heren) dan zal ik ook kijken of ik actie zal ondernemen.

En jullie?
@Chris, een bar die vanaf onderin of bovenin tevoorschijn komt zal echt niet heel veel uitmaken.

Tevens zal ik altijd gaan voor betrouwbare Analytics, daar kan je heel veel uit opmaken en daardoor kan je de website verbeteren, wat weer meer bezoekers kan veroorzaken.

Ook staat er in de wet dat je verantwoordelijk bent voor de Third Party cookies op je website. Je kunt dus wel eindeloos gaan discussiëren, maar wet is wet.
@Wouter,

Dus jij kiest Analystics over inkomsten en potentiele klanten? Dat is een persoonlijke keus, ik zou daar dus niet voor gaan.

[size=xsmall]Toevoeging op 01/06/2012 08:02:27:[/size]

Reshadd farid op 31/05/2012 15:36:54

@chris ik neem aan dat je ongeacht welke computer/windowsaccount je hebt je toch dezelfde externe ip adres hebt. dus is het resultaat volgens mij hetzelfde.

deze wet is niet compleet en ik denk ook niet dat het ooit compleet gaat worden ik ben het met ozzie in alle fronten eens om eerlijk te zijn cookies horen er nou eenmaal bij. en mocht het toch verboden worden dan vinden mensen er altijd omweggetjes voor zonder de gebruiker steeds lastig te vallen en toch koekjes te gebruiken.

stel, en ik citeer wat jij ergens gezegd hebt; 'ik clear mijn cache automatisch als mijn browser afsluit' moet jij nu elke keer opnieuw iets accepteren?

Of het IP adres nu hetzelfde is of niet maakt niet uit, cookies worden in het gebruikersprofiel opgeslagen. Elke gebruiker heeft een eigen profiel.

Als de cookie bij pietje wel in zijn profiel staat en bij saartje niet, ongeacht of het IP adres hetzelfde is de cookie is er niet, dus wordt aangemaakt (mits toestemming gegeven in dit geval).

Hoe pas je jou 'theorie' toe in een bedrijf met AD en 1200 medewerkers vanuit 1 kantoorcomplex (dus 1 extern publiek IP adres)? Als ik toestem, hebben de andere 1199 mensen pech? Zo werkt Windows gelukkig niet ;)

Ja ik moet dan telkens opnieuw toestemming geven, omdat je nu gewoon niet weet welke site wat allemaal logt in die cookies. Aangezien ik op die pc bankzaken, werk en meer doe, moet hij wel veilig blijven.

Tevens gebruik ik voor wat doelloos surfen vaak CentOS 6.2 LiveCD, die is na elke reboot volledig gereset :D
Of iets dat je bij het bezoeken van de website automatisch akkoord gaat dat we cookie's mogen opslaan in de algemene voorwaarde ofzo.

Tevens heb ik nog een vraag, is een 'store' cookie waar een user hash in staat om te kunnen inloggen functioneel of niet?
Raoul,

Volgens mij mag het 'automatisch' akkoord niet meer, hoe kunnen mensen dan aangeven dit niet te willen?
In Engeland zijn sinds een paar dagen de regels wat versoepeld. Je mag daar automatisch cookies gebruiken en dan in de footer ofzo zetten dat je cookies gebruikt. De gebruiker krijgt daar dan de mogelijk om ze te verbieden.

In Nederland is dit, zover ik weet, nog niet toegestaan. Maar misschien dat we het voorbeeld van Engeland opvolgen...

Raoul, inloggen is een handeling die de gebruiker uitvoert. Mochten daar cookies voor nodig zijn dan mag je die zonder toestemming gebruiken.
@chris tent eerste niet iedereen gebruikt een windows computer en ten tweede al helemaal bijna geen verschillende profielen ( per huishouden )

je mag die cookie wel laten komen maar dat betekent niet dat gebruikers er last van moeten gaan krijgen. ( door een eigen profiel te moeten maken o.i.d )
Reshadd,

Elk OS heeft de optie om meerdere gebruikers aan te maken, ook daar werkt het opslaan van cookies precies het zelfde. Dus dat niet iedereen op Windows draait is een vals argument.

Nee maar tegenwoordig zeker wel aan te raden, heeft een hoop voordelen vooral als er ook kinderen aanzitten.

Maarja hoe jij het idd stelt hebben de mensen gewoon pech als ze nog allemaal op een shared account werken. Als iemand accepteert en de volgende wil dat niet, moet hij z'n cache, etc maar clearen en op niet accepteren klikken.

Ik kan ook een shared IP als voorbeeld geven, als 1 persoon het verpest op een forum en een IP ban krijgt. Kunnen zijn kamergenoten/collega's of wat dan ook, natuurlijk ook niet meer op dat forum.
ik denk al met al dat dit de beste oplossing is.

wat ze hier doen.

link
Reshadd, dat is inderdaad de minst hinderlijke optie. Helaas zijn de Nederlandse Richtlijnen strenger dan de door de EU voorgestelde richtlijnen.

De EU richtlijnen bied de mogelijkheid tot het toevoegen in het Privacy Beleid of het werken via de browserinstellingen (cookies aan/uit).
In Nederland is het echter verplicht om ondubbelzinnige toestemming te vragen, want neerkomt op toestemming vragen voordat je een cookie wilt gebruiken.
Reshadd farid op 01/06/2012 12:25:58

ik denk al met al dat dit de beste oplossing is.

wat ze hier doen.

link

Mooie link, maar waar is de optie om ze te blokken? Ik zie of krijg geen melding of optie, alleen uitleg wat verschillende cookies nu globaal doen op hun site.

Dus niet de correcte manier voor hier in NL, daar moeten mensen cookies letterlijk accpeteren (toch al wel een paar keer gemeld hier in dit topic).

Dus dat is helaas niet de beste oplossing.

Reageren