Vanaf 1 juli 2012 mag je als website niet zomaar meer cookies plaatsen, het moet dan puur noodzakelijk zijn of het je moet de gebruiker toestemming vragen om cookies te plaatsen.
Hoewel er nog veel onduidelijk is over deze maatregel, wordt in ieder geval duidelijk dat tracking-cookies zoals het veel gebruikte 'Google Analytics' niet meer legaal zijn.
Dit geldt trouwens niet alleen voor cookies maar ook voor andere methodes zoals 'locale storage' in moderne browsers.
Gaan jullie over op andere statistieken systemen? Of hoe gaan jullie dit verbod aanpakken?
Ikzelf heb een leuke hobbymatige nieuwssite, en kijk eerst even de kat uit de boom voordat ik allerlij 'moeilijke' popupjes door de gebruiker zijn str*t ga duwen.
Pas als de OPTA gaat klagen, of een hele grote klopjacht over de 5 mln site gaat houden (succes heren) dan zal ik ook kijken of ik actie zal ondernemen.
Wat is belangrijker omzet draaien (ik ga van bedrijven site's uit) of een correcte Google Analystics hebben?
Dat is nu dus precies het vervelende van het verhaal. Google Analytics gebruik je namelijk om je site te verbeteren en je omzet te vergroten. Het een kan niet zonder het ander en dat is meteen ook het dilemma.
LOL wat? Site's en omzet van bedrijven liepen goed lang voordat Google Analystics bestond hoor, het kan wel degelijk zonder. Het is stukken makkelijker met Google, maarja zonder kan ook. Er zijn ook server-side tools die dit kunnen (uiteraard iets minder effectief als Google) zonder cookies.
@Reshadd,
Ze zullen gewoon kijken idd of er een melding op de site is, en wat de gevolgen zijn als je erop klikt (dus idd kijken naar cookies op de pc).
@Chris: de hele analytics-wereld is een wereld op zich. Ik snap jouw "LOL" ook niet. Het doorvoeren van site-optimalisaties op basis van analytics gegevens, kan resulteren in een hogere conversie. Vaak gaat het maar om tiende van procenten, maar op jaar-omzetten van miljoenen euro's kan dat zeeeer interessant zijn. Grote bedrijven hebben vaak meerdere mensen in dienst die hier dagelijks mee bezig zijn... dus ja, wel degelijk zijn analytics pakketten van groot belang.
:p dit onderwerp kwam gisteren toevallig ter sprake tijdens het avond eten. Niemand had ook maar enig idee wat cookie's waren. Zal wel weer lachten worden, mijn ouders zien over het algemeen nog niet eens het verschil tussen een pop up van een website of iets van windows zelf.
"Het een kan niet zonder het ander en dat is meteen ook het dilemma." (hierop mijn LOL)
Sorry maar dit is onzin, nogmaals ja met Google is het wat makkelijker en uitgebreider. Maar het gaat zeker ook zonder Google, er zijn goede tools uit die al veel op server side kunnen bijhouden.
Site optimalisatie hoeft niet afhankelijk te zijn van Google Analystics, er zijn ook nog andere methodes om dit te realiseren.
P.S. Grote miljoenen bedrijven hebben een hele andere mentaliteit, ze zullen waarschijnlijk eerst dit hele verhaal compleet negeren, todat het op boetes uit zal lopen. 100% dat er dan gewoon een kort geding wordt aangespannen omdat het cookies van 3rde partijen zijn.
@Ozzie, de gehele handel in persoonsgegevens voor gepersonaliseerde advertenties is een wereld op zicht. Die informatie word veelal door middel van trackers opgebouwd. Dat er veel geld in om gaat betekent niet dat het daarom maar niet verboden moet worden. De wietpas kost de legale coffeshop ook veel klanten, maar dat betekent niet dat die pas niet door gaat.
Je kunt de referer gewoon via php (of welke servertaal dan ook) ophalen. Browser instellingen kun je met javascript ook lezen. Dus als het voor je eigen website gaat is het geen probleem.