Ik ben op zoek naar een goed design boek, waarin uitgelegd wordt hoe je de graphics maakt voor een website.

Dus niet een boek over Photoshop wat uitlegt hoe je foto's bewerkt om ze uiteindelijk uit te printen, maar alleen om ze te bewerken voor gebruik op een website (dus mag wel een boek zijn over photoshop). Ook wel leuk is hoe je plaatjes vanaf scratch maakt (voor de headertjes en zo). Dit omdat het ik tutorials over photoshop maar bucht vindt over het algemeen.

Eventueel ook over algeheel ontwerp van een website, kleurgebruik dat soort dingen. Beetje theorie er achter. CSS hoeft niet persé trouwens.

Ow ja, en liefst ook niet té erg aan de prijs hè?
Jan Koehoorn schreef op 09.12.2005 01:38
Ik heb een goedkoop alternatief voor je:
good.tutorials.com

Die site kende ik al en heb er wel wat tutorials gevolgd, maar ik zoek meer iets wat de theorie erachter uitlegt (maar wel praktijkgericht). Dat als ik iets in mijn hoofd heb zitten, dat ik dát kan maken.

Bij die tutorials krijg je een resultaat (als 't goed is), maar leer je verder vrij weinig (vind ik). Bovendien is het vrij onoverzichtelijk; ik heb denk ik meer aan een boek waarin alles stap voor stap wordt uitgelegd, van makkelijk naar moeilijk.

Hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel, kan me voorstellen dat dat niet zo is :s
Hoi Kasper,

het punt is denk ik, dat als je je wilt verdiepen in de achtergronden van PhotoShop (bijvoorbeeld), er gewoon heel veel informatie verwerkt moet worden.

Maar als ik het goed begrijp wil je dus precies weten hoe blending modes werken, wat maskers nou eigenlijk zijn, waarom filters werken zoals ze werken, dat soort dingen?

Dus niet van: we gaan een glas-achtige bol maken, of een lay-out als op de site van apple?
Dus niet van: we gaan een glas-achtige bol maken, of een lay-out als op de site van apple?
Dat wil ik juist wel, maar als ik een glas-achtige bol wil maken, moet dat ook het resultaat zijn, en niet een of andere roze koe met 17 poten.

Het komt er op neer dat ik mijn grafische kwaliteiten wil vergroten (lees: een mooie website wil kunnen maken, en niet alleen een functionele), aangezien ik daarin ernstig tekortschiet.

Edit:
Maar als ik het goed begrijp wil je dus precies weten hoe blending modes werken, wat maskers nou eigenlijk zijn, waarom filters werken zoals ze werken, dat soort dingen?

Met de theorie erachter kennen bedoel dat ik het grafische ontwerp (van een website) uiteindelijk ook zélf wil kunnen doen, zonder dat ik een stap-voor-stap handleiding (tutorial, boek) volg.
Mijn idee wil je op twee dingen jezelf verbeteren. Een vlak daarvan is gewoon puur kijken naar andere sites, en uitzoeken hoe het gemaakt is (onderzoek/analyse) of gewoon kijken wat je vet vind.

Ik ben het niet geheel eens met dat je niet moet kijken naar de site van apple. Je hoeft het niet te kopieren, maar je kan best bekijken hoe apple het aanpakt om daar van te leren.

Een andere is technisch gezien verbeteren, en op bijvoorbeeld kennis van flash, illustrator (vector gebaseerde plaatjes zijn imho (erg) belangrijk voor ontwerpen)

Waarom vind je je websites die je maakt bijvoorbeeld niet mooi? En wat is eigenlijk een grafisch ontwerp?

Het lullige is dat er niet echt een antwoord op is. Er zijn wel bepaalde technieken en ideeen over hoe je grafische layouts voor elkaar krijgt, maar er is niet een eenduidige antwoord op wat een mooie site is, en het ligt dus ook bij jou over wat jij mooi vind, en hoe je dat gaat invullen. (misschien een heerlijke dooddoener). "De theorie erachter" zal uiteindelijk min of meer van jezelf moeten komen. (Dit betekend wat mij betreft niet het wiel opnieuw uitvinden)

Mijn idee: gewoon pielen, proberen, schetsen, uitwerken, testen, namaken, proberen, nog een keer kijken.

Over kleurgebruik heb ik pas een aardig boek gekocht: kleurenleer van tom fraser en adam banks, uitgegeven door libero. Misschien vind je dat ook wel interessant. Voor de rest zou je eigenlijk gewoon eens de slegte binnen moeten lopen en een paar aardige grafische boeken kopen ofzo.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord Arend.
Arend schreef op 14.12.2005 00:54
Mijn idee wil je op twee dingen jezelf verbeteren. Een vlak daarvan is gewoon puur kijken naar andere sites, en uitzoeken hoe het gemaakt is (onderzoek/analyse) of gewoon kijken wat je vet vind.

Ik ben het niet geheel eens met dat je niet moet kijken naar de site van apple. Je hoeft het niet te kopieren, maar je kan best bekijken hoe apple het aanpakt om daar van te leren.

Ik wil best naar de site van Apple of bijvoorbeeld MTV kijken, maar dan weet ik niet hóe ze het gemaakt hebben. Ik heb ook totaal geen idee hoe ik moet beginnen.
Die achtergrond van MTV (met die vlinders, vogels en bloemen) vind ik bijvoorbeeld best tof, maar hoe maak je zoiets in godsnaam?

Een andere is technisch gezien verbeteren, en op bijvoorbeeld kennis van flash, illustrator (vector gebaseerde plaatjes zijn imho (erg) belangrijk voor ontwerpen)

Illustrator heb ik, Flash heb ik altijd minder gevonden (bewegende dingen interesseren me niet zo heel veel over het algemeen). Maar waarom zijn vector gebaseerde plaatjes belangrijk? Die worden toch meestal voor logo's e.d. gebruikt, voor op een site maar ook om er een uithangbord mee te maken?

Waarom vind je je websites die je maakt bijvoorbeeld niet mooi? En wat is eigenlijk een grafisch ontwerp?

Waarom ik mijn websites niet mooi vind? Dat is makkelijk; het ontbreekt gewoon aan grafische vormgeving. Ik kan tekst wel ergens laten weergeven met CSS en aan de zijkant of bovenkant een menuutje maken en zo, maar het is alleen textbased. Met icoontjes en een logo zou het al een stuk leuker worden, maar dat kan ik dus niet. Mijn sites zien er ongeveer uit als inkoopacties.net; ze werken technisch wel, maar grafisch zien ze er niet uit.

Het lullige is dat er niet echt een antwoord op is. Er zijn wel bepaalde technieken en ideeen over hoe je grafische layouts voor elkaar krijgt, maar er is niet een eenduidige antwoord op wat een mooie site is, en het ligt dus ook bij jou over wat jij mooi vind, en hoe je dat gaat invullen. (misschien een heerlijke dooddoener). "De theorie erachter" zal uiteindelijk min of meer van jezelf moeten komen. (Dit betekend wat mij betreft niet het wiel opnieuw uitvinden)

Ben ik met je eens. Af en toe kom je sites tegen die qua ontwerp boven de rest uitschieten, bijvoorbeeld deze (zou ik ook graag kunnen!).
Maar zoiets als PHPhulp - wat vrij simpel is denk ik? - kan ik ook niet maken. Punt is dat ik wel weet wat ik mooi vind en in mijn ogen heb ik soms best aardige ideëen, maar ik krijg het niet voor elkaar om het ook vanuit mijn hoofd op papier of scherm te krijgen en dat is wel frustrerend.

Mijn idee: gewoon pielen, proberen, schetsen, uitwerken, testen, namaken, proberen, nog een keer kijken.

Probeer ik al. Wel weer een vraagje aan jullie; beginnen jullie meteen op de computer of hebben jullie ook echt een schetsblok of zo'n tekending wat op de pc is aangesloten? En als je geschetst hebt, scan je dat dan in en bewerk je dat, of teken je het over met je muis of zoiets?

Over kleurgebruik heb ik pas een aardig boek gekocht: kleurenleer van tom fraser en adam banks, uitgegeven door libero. Misschien vind je dat ook wel interessant. Voor de rest zou je eigenlijk gewoon eens de slegte binnen moeten lopen en een paar aardige grafische boeken kopen ofzo.

Dat is interessant. Ik zal sowieso eens de Slegte of een *) boekwinkel binnen wandelen. Grafische boeken zijn over het algemeen ook minder snel verouderd dan programmeerboeken (toch?), dus wellicht kan ik ergens op marktplaats.nl nog een setje tweedehands boeken op de kop tikken.

Ik heb ondertussen overigens met behulp van good-tutorials.com wel een tutorial gevolgd en het resultaat was er wel naar :)
Misschien mezelf in de Kerstvakantie maar eens goed verdiepen in grafische vormgeving of hoe dat ook allemaal mag heten :)
Zo te lezen ben ik niet de enige met dit probleem. Ik heb de ideeën vaak ook wel, maar als ik het uitwerk in fotoshop dan lijkt het nergens meer op. Het is natuurlijk ook zo dat je wel talent kan hebben in grafisch designen en de ene het beter kan dan de ander, maar alles is te leren(nou bijna alles).
Ik kijk ook vaak naar andere websites en combineer dan meerdere site met elkaar en geef er nog een andere draai aan, zodat het wel mijn eigen ontwerp is.
Het is natuurlijk ook zo dat je wel talent kan hebben in grafisch designen en de ene het beter kan dan de ander, maar alles is te leren(nou bijna alles).
Ik ben ervan overtuigd dat het bij de meesten óf het een, óf het ander is omdat je met verschillende hersenhelften werkt. Degene die allebei goed kan, zal ook andere dingen sneller oppakken.

Maar jij komt al verder dan ik zo te zien, het lukt jou in ieder geval design te kopiëren en er je eigen draai aan te geven ^^
Maar jij komt al verder dan ik zo te zien, het lukt jou in ieder geval design te kopiëren en er je eigen draai aan te geven ^^

Dat probeer ik, maar dat lukt lang niet altijd.....
Oefening baat kunst! Ga eens schilderen of tekenen in je overige vrije tijd. Dan leer je een hoop over kleurgebruik e.d. En neem voor het gemak dan een formaat dat dezelfde verhoudingen heeft als een monitor...

Vrijwel ieder ontwerp begint op papier en wordt pas later overgezet naar Photoshop o.i.d.

Reageren