Ik ben op zoek naar een goed design boek, waarin uitgelegd wordt hoe je de graphics maakt voor een website.

Dus niet een boek over Photoshop wat uitlegt hoe je foto's bewerkt om ze uiteindelijk uit te printen, maar alleen om ze te bewerken voor gebruik op een website (dus mag wel een boek zijn over photoshop). Ook wel leuk is hoe je plaatjes vanaf scratch maakt (voor de headertjes en zo). Dit omdat het ik tutorials over photoshop maar bucht vindt over het algemeen.

Eventueel ook over algeheel ontwerp van een website, kleurgebruik dat soort dingen. Beetje theorie er achter. CSS hoeft niet persé trouwens.

Ow ja, en liefst ook niet té erg aan de prijs hè?
in je overige vrije tijd

Had ik dat maar.....
In mijn vrije tijd programmeer ik :$ Maar ik zal inderdaad eens wat meer gaan schetsen op papier. Wilde ik sowieso al doen...

Als ieder ontwerp op papier begint, houdt dat dan in dat ik mezelf een scanner moet gaan aanschaffen? Of zo'n tekentablet en dan mijn schets overtrekken op dat tablet of zo?!
Schetsen kan nooit kwaad. Ik schets mijn ontwerp ook vaak uit. Ik kijk ook vaak op stock exchange.

Vaak vind je daar mooie foto's die je gewoon mag gebruiken en een goeie foto kan een goed uitgangspunt zijn voor een nieuw ontwerp.
Aaah kijk, dat zijn inderdaad mooie foto's! Daar kan ik inderdaad wel wat mee denk ik. Bedankt!
Heb wel een digitale camera, maar 't is nogal moeilijk om juiste plaatjes voor een website te schieten.

Terug naar mijn beginvraag: heeft iemand tips voor boeken?
Ik heb toch maar een boek aangeschaft vanmiddag: het heet "digitaal design" en is uitgegeven door dezelfde uitgever als het boek van Arend (Libero?).

Ik heb dat boek van Arend overigens ook gezien, leek me ook leuk maar was wel duurder en ging (hoe toepasselijk gezien de titel) enkel over kleuren. Het boek wat ik heb aangeschaft is mede gericht op layout, ontwerp en ook op het - voor mij minder interessante - echte reclamedrukwerk, posters dat soort spul. Maar ach, wat wil je voor een tientje? :P

Maar het boek 'digitaal design' is in ieder geval zelf wel mooi vormgegeven, dus de auteurs zullen wel weten waar ze het over hebben ^^
Niet om je boek af te kraken, maar meestal hebben de auteurs van een boek vrij weinig te doen met de omslag en layout etc...
Bij design ligt dat vaak net iets anders. Niet altijd, maar als het een beetje en auteur is dan heeft ie dr ook een redelijke mening over en is het niet als bij een roman of iets dergelijks dat de uitgever wel iets leuks verzint. Het zal vast niet zo zijn dat de auteur alles zelf doet, maar da's een ander verhaal.

Dat is interessant. Ik zal sowieso eens de Slegte of een *) boekwinkel binnen wandelen. Grafische boeken zijn over het algemeen ook minder snel verouderd dan programmeerboeken (toch?), dus wellicht kan ik ergens op marktplaats.nl nog een setje tweedehands boeken op de kop tikken.

Ah, goed bezig. Design boeken zijn inderdaad nooit echt verouderd. In architectuur bijvoorbeeld wordt nog met alle liefde gekeken naar vitrivius (een oude griek). Als dr interessante dingen in staan veranderen die niet echt. Je context en andere dingen wel, maar dat is natuurlijk bij elke ontwerpopdracht zo.

Als ieder ontwerp op papier begint, houdt dat dan in dat ik mezelf een scanner moet gaan aanschaffen? Of zo'n tekentablet en dan mijn schets overtrekken op dat tablet of zo?!

Een ontwerp op papier beginnen hoeft niet perse te gaan tekenen hoe het er uit gaat zien te betekenen of heel netjes met lineaal prachtige lijntekeningen te maken, maar ook gewoon wat dingetjes op papier uitschrijven, kleine tekeningetjes van je ideeen maken. Tekenen is ook praten met jezelf, en daar hoef je geen bob ross voor te zijn om dat te kunnen. De meest ranzige schetsjes kunnen voor jou nuttig zijn.
Bij design ligt dat vaak net iets anders. Niet altijd, maar als het een beetje en auteur is dan heeft ie dr ook een redelijke mening over en is het niet als bij een roman of iets dergelijks dat de uitgever wel iets leuks verzint. Het zal vast niet zo zijn dat de auteur alles zelf doet, maar da's een ander verhaal.

Het design komt wellicht bekend voor, een muis (geen echte natuurlijk) waaruit gereedschap van een zakmes komt. Ik had hem wel eens gezien in ieder geval.
Het laat in ieder geval zien dat er wel tijd en moeite in is gestoken om het uiterlijk mooi vorm te geven, en op het eerste gezicht was de binnenkant ook erg netjes! O.a. photoshop werd ook besproken, en dan ben ik meteen al overstag.

Ah, goed bezig. Design boeken zijn inderdaad nooit echt verouderd. In architectuur bijvoorbeeld wordt nog met alle liefde gekeken naar vitrivius (een oude griek). Als dr interessante dingen in staan veranderen die niet echt. Je context en andere dingen wel, maar dat is natuurlijk bij elke ontwerpopdracht zo.

Ik heb altijd het idee dat je beter een goedkoop boek kan aanschaffen en jezelf dan kan bijleren via internet, dan dat je meteen het allernieuwste boek aanschaft voor 3 x zoveel en dat het tegen de tijd dat je het uit hebt alweer verouderd is. De inhoud blijft, zeker met design, toch wel redelijk hetzelfde. Bij programmeren is dat nog wel eens anders, maar niet onoverkomelijk.
Een ontwerp op papier beginnen hoeft niet perse te gaan tekenen hoe het er uit gaat zien te betekenen of heel netjes met lineaal prachtige lijntekeningen te maken, maar ook gewoon wat dingetjes op papier uitschrijven, kleine tekeningetjes van je ideeen maken. Tekenen is ook praten met jezelf, en daar hoef je geen bob ross voor te zijn om dat te kunnen. De meest ranzige schetsjes kunnen voor jou nuttig zijn.

Mja...uhm...ranzig :) Nevermind. Bob Ross kan me trouwens best een aardig partijtje tekenen. Maar ik heb vandaag geoefend (op mijn vriendin weliswaar), en mijn vriendin stond wel versteld van het eindresultaat...een vogeltje (soort: mus). Ik vond het wel makkelijk eigenlijk, en ik ga echt veel meer tekenen. Het is écht leuk!

[offtopic]
Geschreven onder invloed. Als er rare dingen instaan: neem me niet kwalijk :)
[/offtopic]
Een goede ondergrond draagt zeker bij aan het resultaat, en als het goed is verbeterd het het geheel. Dan weet je dat het goed gelukt is ;)
Jelmer schreef op 17.12.2005 09:22
Een goede ondergrond draagt zeker bij aan het resultaat, en als het goed is verbeterd het het geheel. Dan weet je dat het goed gelukt is ;)
LOL!

Reageren