ik heb een webpagina gemaakt in PHP met daarachter een MYSQL database. Ik ben al zover dat ik een inlog deel heb waarin mensen kunnen inloggen, registreren en vergeten wachtwoorden ophalen.
Ik wil nu een deel maken dat wanneer mensen inloggen zij naar hun eigen 'site' op mijn site gaan. Waarin al hun persoonlijke gegevens staan.
Het moet een persoonlijke pagina zijn per gebruiker waarin uitsluiten zijn/haar spullen staan. De layout en de mogelijkheden zijn voor iedere gebruikers hetzelfde, wat komt er op de pagina:
- persoonlijk adresboek
- mogelijkheid tot uploaden bestand (max. grootte 1mb)
- kennisbank waarin een gebruik zelf allerlei tips en trucs voor zijn eigen gemak kan verzamelen.
Op zich ben ik het met je eens, wat betreft gebruik van een database, alleen voor die bestanden zat ik wel aan mappen te denken, omdat je anders redelijke kans hebt dat je bestanden moet gaan renamen en dergelijke, of dat je een zeer grote database moet hebben, en die is vaak (bij hosting) beperkt.
@Fleur
Ja, een database van MySQL kan je in principe alles mee wat je wilt.
?
Onbekende gebruiker
17-12-2005 17:40
Voorstel, we gebruiken MYSQL voor:
- Kennisbank
- Persoonlijk Adresboek
------------
En een map bij de Hosting server voor de persoonlijke bestanden
?
Onbekende gebruiker
17-12-2005 17:40
Voorstel, we gebruiken MYSQL voor:
- Kennisbank
- Persoonlijk Adresboek
------------
En een map bij de Hosting server voor de persoonlijke bestanden
kennisbank is waarschijnlijk een soort vraag antwoord. Kan je vergelijken met de script/tutorial database hier. Mensen zetten daarin dingen die ze eerder tegengekomen zijn (problemen/oplossingen etc) zodat andere hiernaar kunnen zoeken.
?
Onbekende gebruiker
17-12-2005 18:15
Inderdaad zoiets. Alleen wordt deze Kennisbank persoonlijk voor mensen zodat ze hun vragen altijd na kunnen kijken.
Ik check strax even mijn mail ga even eten :-)
?
Onbekende gebruiker
18-12-2005 23:05
Ik heb inmiddels een standaard gebruikers pagina gemaakt.
Deze moet gevuld worden afhankelijk van de gebruiker die inlogd met zijn/haar documenten etc.
Hoe nu verder?
Het liefst zou ik eerst duidelijk hebben hoe de koppeling van de userpage te maken
als iemand inlogt en de inlog gaat goed, dan heb je waarschijnlijk zijn username in een sessie gezet en misschien ook een md5 versie van zijn/haar wachtwoord.
Met een query als deze kun je nu de rest van zijn gegevens uit de db halen:
<?
// query maken
$sql = "
SELECT *
FROM users
WHERE
username = '$username'
AND
password = '$password_md5'
";
if (!($res = mysql_query ($sql))) {
trigger_error (mysql_error ());
}
else {
while ($obj = mysql_fetch_object ($res)) {
echo $obj->naam;
echo $obj->adres;
echo $obj->postcode;
echo $obj->woonplaats;
...
}
}
?
Onbekende gebruiker
18-12-2005 23:17
Oke dat snap ik maar waarin zet ik nu bijvoorbeeld:
IF User login oke then userpage.php
Met echo's vul ik dan hun persoonlijke gegevens zoals adresboek documenten etc.
Als iemand dan op zo'n link klikt, gaat hij naar userpage.php en zijn md5 wachtwoord zit in de link. Op de userpage kun je dan met GET die ophalen en aan de hand van een query zoals in mijn vorige post de rest van zijn gegevens.