Wellicht ben ik wat te veeleisend, wellicht ben ik verwend of wellicht ben ik een psychisch gestoorde zelfmoord commando... Maar word het niet eens tijd of is het niet eens leuk om te kijken of het mogelijk is om het niveau hier een (klein) beetje op te krikken?
Ik ben nauw betrokken bij de organisatie op Gathering of Tweakers. Vroeger was dat mijn standaard startpagina en bracht ik er hele dagen door. Tegenwoordig kom ik er nog maar 1 of 2 x per week en zit ik de gods ganse dag op phphulp. Puur omdat het hier gezelliger is, kleinschalig en ik heb het gevoel dat ik mensen echt kan helpen. Ik vind het hier leuk en ben best bereid daar tijd in te stoppen... Mensen helpen is iets wat ik al mijn hele leven doen en ik vind niks leuker dan dat.
Echter... ik vind het niveau soms te laag! De drempel om hier berichtjes te plaatsen ligt te laag en ik erger mij teveel aan de hoeveelheid topics zonder inhoud. Topics als ‘ik zoek een scripter/designer/website’, waarin iemand zonder iets aan kennis of een andere investering verwacht dat ‘wij’ maar iets voor hem gaan maken zodat hij morgen snel rijk kan worden. Ik wil heel veel, maar het moet niks kosten topics dus... 'maar je krijgt wel een @bladiebla.tk adres', joepie de poepie… Topics met ‘check mijn lauwe vette site!’, een standaard templateje, gratis hostingkje, bergje banners erop en morgen ben ik rijk achtige klote zooi. Mensen die totaal niet bereid zijn ook maar iets te investeren.
Dat de drempel hier enorm laag ligt is prima, ik wil iedereen helpen maar dat trekt helaas ook teveel ‘een-richtings-verkeer-persoonlijkheden’ aan. Mensen die hier enkel komen om hun probleem te dumpen en gaat schelden als wij niet binnen een kwartiertje met een (gratis) maatwerk oplossing komen.
Begrijp mij niet verkeerd, ik wil geen absolute dictatuur waarin één of twee mensen bepalen wat wel en niet mag. Ik wil niet dat niemand een kans krijgt om hulp te krijgen of kennis te vergaren. Maar ik denk dat het wellicht mogelijk is om kleine dingetjes te eisen van de gebruikers van deze site. Bijvoorbeeld dat mensen moeten kunnen laten zien in hun topic dat ze zelf moeite of tijd hebben geïnvesteerd. Hetzij door met een voorbeeldje te komen (en als dat niet goed is heb je in ieder geval een basis om mee verder te kunnen), of door te laten zien dat ze op ze minst een beetje hebben gegoogled of php.net hebben bezocht.
Ik denk dat als iemand voordat hij iets vraagt 5 minuten googled, of php.net bezoekt het aantal ‘kansloze’ topics enorm kan dalen. En dan is er meer tijd over om de mensen met ‘echte’ problemen opweg te helpen. En geef toe, het is toch leuker om iemand te helpen die een voorbeeldje heeft dan iemand met een lege post met daarin ‘help’…
Verder zouden we standaard kunnen vragen om relevante code, om de ‘copy-past’ mensen tegen te houden of hun op ze minst aan te spreken. Hoe vaak zien we niet iemand een enorme lap code (die hij niet eens zelf gemaakt heeft) posten met de vraag ‘ik wil dit en dit erin’. Vervolgens zeg ik dat je er een if(isset($naam)) in moet plaatsen en dat snappen ze dan niet. Tja, had je maar zelf je code moeten schrijven.
Wellicht zouden we ‘foute’ topics kunnen sluiten met een geldige rede erbij. Bijvoorbeeld een verwijzing naar een setje algemene voorwaarden, een zoekmachine, een voorbeeld of onze eigen ‘voorwaarden’. Zodat mensen doorhebben dat er een minimale vereiste is.
Wederom, begrijp mij niet verkeerd. Ik wil geen dictatuur van regeltjes, mensen die kwaad worden, onrecht en straffen… Ik wil iedereen kunnen helpen, maar vind wel dat daar iets tegenover moet kunnen staan.
Als daar phphulp voor moet worden herschreven… Prima, mijn eerst volgende vakantie is voor jullie en ik ben bereid er wat weekenden voor op te geven. Is er geld nodig? Prima, dan ga ik een weekendje minder uit en gaat een gedeelte van het geld wat ik bij het volgende project verdien niet naar het goede doel maar naar jullie. So be it! Maar als ik en ik hoop ook jullie daar een mooiere, vriendelijkere, prettigere en leerzamere community voor terugkrijg is mij dat wel waard.
Ik hoor graag jullie mening. Wellicht sla ik totaal de plank mis en wil ik gewoon teveel.
mvg,
Arjan
3.663 views