Wellicht ben ik wat te veeleisend, wellicht ben ik verwend of wellicht ben ik een psychisch gestoorde zelfmoord commando... Maar word het niet eens tijd of is het niet eens leuk om te kijken of het mogelijk is om het niveau hier een (klein) beetje op te krikken?

Ik ben nauw betrokken bij de organisatie op Gathering of Tweakers. Vroeger was dat mijn standaard startpagina en bracht ik er hele dagen door. Tegenwoordig kom ik er nog maar 1 of 2 x per week en zit ik de gods ganse dag op phphulp. Puur omdat het hier gezelliger is, kleinschalig en ik heb het gevoel dat ik mensen echt kan helpen. Ik vind het hier leuk en ben best bereid daar tijd in te stoppen... Mensen helpen is iets wat ik al mijn hele leven doen en ik vind niks leuker dan dat.

Echter... ik vind het niveau soms te laag! De drempel om hier berichtjes te plaatsen ligt te laag en ik erger mij teveel aan de hoeveelheid topics zonder inhoud. Topics als ‘ik zoek een scripter/designer/website’, waarin iemand zonder iets aan kennis of een andere investering verwacht dat ‘wij’ maar iets voor hem gaan maken zodat hij morgen snel rijk kan worden. Ik wil heel veel, maar het moet niks kosten topics dus... 'maar je krijgt wel een @bladiebla.tk adres', joepie de poepie… Topics met ‘check mijn lauwe vette site!’, een standaard templateje, gratis hostingkje, bergje banners erop en morgen ben ik rijk achtige klote zooi. Mensen die totaal niet bereid zijn ook maar iets te investeren.

Dat de drempel hier enorm laag ligt is prima, ik wil iedereen helpen maar dat trekt helaas ook teveel ‘een-richtings-verkeer-persoonlijkheden’ aan. Mensen die hier enkel komen om hun probleem te dumpen en gaat schelden als wij niet binnen een kwartiertje met een (gratis) maatwerk oplossing komen.

Begrijp mij niet verkeerd, ik wil geen absolute dictatuur waarin één of twee mensen bepalen wat wel en niet mag. Ik wil niet dat niemand een kans krijgt om hulp te krijgen of kennis te vergaren. Maar ik denk dat het wellicht mogelijk is om kleine dingetjes te eisen van de gebruikers van deze site. Bijvoorbeeld dat mensen moeten kunnen laten zien in hun topic dat ze zelf moeite of tijd hebben geïnvesteerd. Hetzij door met een voorbeeldje te komen (en als dat niet goed is heb je in ieder geval een basis om mee verder te kunnen), of door te laten zien dat ze op ze minst een beetje hebben gegoogled of php.net hebben bezocht.

Ik denk dat als iemand voordat hij iets vraagt 5 minuten googled, of php.net bezoekt het aantal ‘kansloze’ topics enorm kan dalen. En dan is er meer tijd over om de mensen met ‘echte’ problemen opweg te helpen. En geef toe, het is toch leuker om iemand te helpen die een voorbeeldje heeft dan iemand met een lege post met daarin ‘help’…

Verder zouden we standaard kunnen vragen om relevante code, om de ‘copy-past’ mensen tegen te houden of hun op ze minst aan te spreken. Hoe vaak zien we niet iemand een enorme lap code (die hij niet eens zelf gemaakt heeft) posten met de vraag ‘ik wil dit en dit erin’. Vervolgens zeg ik dat je er een if(isset($naam)) in moet plaatsen en dat snappen ze dan niet. Tja, had je maar zelf je code moeten schrijven.

Wellicht zouden we ‘foute’ topics kunnen sluiten met een geldige rede erbij. Bijvoorbeeld een verwijzing naar een setje algemene voorwaarden, een zoekmachine, een voorbeeld of onze eigen ‘voorwaarden’. Zodat mensen doorhebben dat er een minimale vereiste is.

Wederom, begrijp mij niet verkeerd. Ik wil geen dictatuur van regeltjes, mensen die kwaad worden, onrecht en straffen… Ik wil iedereen kunnen helpen, maar vind wel dat daar iets tegenover moet kunnen staan.

Als daar phphulp voor moet worden herschreven… Prima, mijn eerst volgende vakantie is voor jullie en ik ben bereid er wat weekenden voor op te geven. Is er geld nodig? Prima, dan ga ik een weekendje minder uit en gaat een gedeelte van het geld wat ik bij het volgende project verdien niet naar het goede doel maar naar jullie. So be it! Maar als ik en ik hoop ook jullie daar een mooiere, vriendelijkere, prettigere en leerzamere community voor terugkrijg is mij dat wel waard.

Ik hoor graag jullie mening. Wellicht sla ik totaal de plank mis en wil ik gewoon teveel.

mvg,
Arjan
Ik niet alleen. Er zijn zat voorbeelden op dit forum.
Ja das waar, maar omdat ik het van je weet, zorgt het ervoor dat als ik zoiets lees van jou dat het er dan voormij erg uitspringt.
Maar zou een Tour de France winnaar het ook leuk vinden als een kleuter naar hem toekomt en zegt 'eeej gast, leer mij ff fietsen op deze lauwe bike' of 'eej, ik kom niet vooruit, waar ligt dat aan????' terwijl zijn fiets geen banden heeft?

Begrijp me niet verkeerd, ik help anderen graag. Ik heb nog altijd mensen in mijn MSN lijst staan die mij eens om hulp hebben gevraagd en die ik nog regelmatig help, maar die willen ook echt leren PHP-en.
Ja, dus als ze door jouw strenge censuur komen wil je ze eventueel wel helpen. Dat bedoel ik nu precies met "iets op anderen projecteren". Als ze het goed formuleren, dan help je ze wel. En anders niet. Help gewoon, zonder voorwaarden.
Kalle schreef op 10.01.2006 00:49
Ja das waar, maar omdat ik het van je weet, zorgt het ervoor dat als ik zoiets lees van jou dat het er dan voormij erg uitspringt.

wat bedoel je met "omdat ik het van je weet?"
Het ligt niet zozeer aan de formulering wat mij er niet toe beweegt te antwoorden, maar eerder aan de instelling van de persoon die de vraag gesteld heeft.
Zoals Arjan een paar posts terug al zei, je haalt de mensen ertussen uit die iets willen leren, of zij die zonder moeite te willen doen snel geld willen verdienen.
De persoon die iets wil leren en hier een vraag post in onjuiste/onduidelijke formuleringen of ontbrekende informatie of iets dergelijks, help ik graag als ik dat kan. Hoe simpel de vraag ook is.

Maar stelt de geldwolf een vraag, dan zal ik die over het algemeen niet helpen. Ook niet als de vraag helder geformuleerd is, tenzij die persoon ook daadwerkelijk moeite heeft gedaan een en ander werkend te krijgen.

Twijfel ik, dan ligt het aan mijn humeur, kennis en andere factoren waardoor ik beslis wel of niet te antwoorden.
Het ligt simpelweg ook niet in mijn macht iedereen te helpen, daarom moet ik wel selecteren in wie ik help.

En zoals het aloude adagium luidt: "voor niets gaan alleen de zon op"; wil je iets leren, dan zal je moeten investeren.
Maar soms raak ik er toch behoorlijk geïrriteerd door. Vandaag weer zo'n post met ellenlang script, met regels er in die mijn scherm doen doorlopen naar mijn tweede scherm omdat men blijkbaar geen spatie wil zetten achter een komma. Daarbij komt ook nog dat ik me ontzettend erger aan die @#&6%(@-se cacao-banner die altijd over de (uitgerekte) vraag hangt.
Helaas, maar op zo'n topic ga ik niet (direct) reageren.

Verder vind ik het enorm leuk om kennis door te geven, alleen ik verlang wel dat te doen aan echt geïnteresserden. En ik ben dan ook zeer blij dat ik zo in de loop dat ik op dit forum kom, diverse 'beginners' heb zien groeien tot mensen die nu goede codes kunnen schrijven. En die hun kennis ook weer doorspelen.
Die irritatie herken ik. Maar toch: als je iemand een antwoord geeft alsof het de eerste keer is dat hij die vraag stelt, dan werkt dat beter. Dus laten we lekker geirriteerd doen als we ons zo voelen, maar laten we ook de deuren wijd open zetten voor zogenaamde beginners.
Jan Koehoorn schreef op 10.01.2006 01:02
[quote=Kalle schreef op 10.01.2006 00:49]Ja das waar, maar omdat ik het van je weet, zorgt het ervoor dat als ik zoiets lees van jou dat het er dan voormij erg uitspringt.

wat bedoel je met "omdat ik het van je weet?"

Dat je leraar bent.
Die banner is inderdaad ook vervelend bij brede posts. Ik weet niet of het kan, maar wellicht met een z-index onder de post laten verdwijnen als het gebeurt?

Offtopic: ik zie een leuk onderwerp voor een poll ^^

Reageren