Raadsel 1

Er ligt een man op straat en die is dood.
Voor de rest is de straat verlaten. De man heeft een tas op zijn rug.

Hoe is deze man dood gegaan?

Raadsel 2

Er is een ronde kamer, die kamer is ongeveer 8 meter hoog. Op 5 meter hoogte hangt een balk.
Aan die balk hangt een man aan een strop, deze man is dood.
Voor de rest is de kamer helemaal leeg.
Er zit 1 raam in die kamer, en daardoor schijnt de zon naar binnen.
Hoe is de man aan die balk komen te hangen?

Succes :)
Mooi, dan zijn de volgende vragen voor mij:

1: Wanneer is 7 de helft van 12? (twee goede oplossingen)
2: Noem 5 opeenvolgende dagen zonder een 'a'
3: 3 vrienden zitten in een cafe, om wat te eten. Tijdens het eten veroorzaakt deze groep nogal wat overlast. Als ze aan het einde de rekening willen zien (totaal van 25 euro), besluit de ober dan ook om 30 euro als totaal op te geven.
De vrienden betalen (uiteraard zonder enige fooi), en gaan, na nog even gezeten te hebben, weg.

De ober heeft ondertussen van zijn baas te horen gekregen dat hij het teveel betaalde terug moet geven. Echter, omdat hij weet dat de 3 ruzie zullen gaan maken (5 euro is niet door 3 te delen, ook niet op de cent gerekend), besluit hij 3 euro terug te geven, en 2 euro in zijn eigen zak te steken.

De vrienden hebben dus uiteindelijk 27 euro betaald ( 30 min die 3), en de ober heeft nog 2 euro, wat totaal 29 euro oplevert, waar is die laatste gebleven?
raadsel 3
Ze moesten 25 betalen, maar eerst 30 betaald. Dan zeg je 30 min die 3, maar die 3 is terug naar de klanten. Dus heb je 27 over. Van die 27 gaat 25 naar de kroegbaas en dan blijft precies die 2 over voor de ober.

raadsel 2
dins -> woens ->donder ->vrij

raadsel 1
Ben ik over aan het denken.
Als je bij 2 begint te tellen zit 7 precies op de helft:
2,3,4,5,6 (5 getallen)....7....8,9,10,11,12(5 getallen)
2: eergisteren, gisteren, morgen, overmorgen, en uhm...heden? :P
@Kasper, dat kan ook.. En dat is eigenlijk de oplossing.. Maar er stond gewoon noem 4 dagen zonder dag, dus maandag-dag-> maan (:P)
Er stond 5 opeenvolgende dagen zonder a :P

edit: daarom kan het rijtje: eergisteren, gisteren, vandaag, morgen, overmorgen ook niet, want in vandaag zitten toch echt 3 a's. Dus ofwel er is een synoniem voor vandaag (imho 'heden'), ofwel je kan nog een dag verder terug of vooruit (en die weet ik zo gauw niet).
De koning is ernstig ziek en zal spoedig overlijden. Hij stuurt boodschappers het land in om de drie meest wijze mannen te vinden. Uiteindelijk worden er drie aan het Hof ontboden. Om er achter te komen wie van hen de meest wijze is, geeft hij de mannen een opdracht. Hij zegt tegen hen: "U zult in een driehoek tegenover elkaar komen te zitten. Dan zal ik u allen laten blinddoeken en zal er ófwel een blauwe, ófwel een gele stip op uw voorhoofd geschilderd worden. Wanneer de blinddoek verwijderd wordt, dient degene die een of meer gele stippen ziet zijn hand op te steken. Zo gauw iemand van u weet wat de kleur van zijn eigen stip is, mag hij het me zeggen."

Aldus geschiedt. Zo gauw alledrie geblinddoekt zijn, wordt er op ieders voorhoofd een gele stip geschilderd. Wanneer de blinddoek verwijderd wordt, steekt ieder van hen zijn hand op. Na een tijdje laat een van de mannen de hand zakken en zegt: "Majesteit, de stip op mijn voorhoofd is geel."

Hoe wist hij dat?
Iedereen heeft een gele stip. Iedereen ziet twee anderen met een gele stip. Iedereen steekt dus zijn hand op. Aangezien iedereen zijn hand opsteekt kan iedereen dus concluderen dat er drie gele stippen moeten zijn. Als er 1 blauwe stip was geweest, had maar 1 man zijn hand opgestoken. Als er 2 of meer blauwe stippen waren geweest, had niemand zijn hand opgestoken.
Hij was té makkelijk :)

Edit: wiskundigen mogen voortaan niet meer meedoen! ;P
Ik zie dat dit een populair onderwerp is ;-)

Weet ik er ook nog een:

Stel je een afstand AC voor met een punt B precies in het midden. Dus AB = BC.

Een automobilist wil de totale afstand AC afleggen met een gemiddelde snelheid van 100 km/u. Eenmaal aangekomen op punt B ontdekt hij dat zijn gemiddelde snelheid tot dan toe 50 km/u was. Welke gemiddelde snelheid moet hij BC rijden om de totale afstand met een gemiddelde van 100 km/u te rijden?

edit: @Kasper: ik ben meer een muzikant dan een wiskundige hoor ;-)
Met mijn boerenverstand zou ik zeggen dat hij 100 km/h moet gaan rijden, maar ja: ik ben dan ook wiskundig noch muzikant :P

Reageren