Heren,

Ik ben voor een opdrachtgever bezig met de opzet van een server, de server heb ik nu af (heerlijke machine, maar zal ik jullie niet mee lastig vallen) en ik ben nu bezig met de software.

De klant wil gemakshalve een windows machine, met een makkelijk filesysteem (ntfs is nou eenmaal makkelijker dan de linux varianten) maar ik vind persoonlijk dat een php/mysql webserver echt wel op linux hoort te draaien. Komt nog eens bij dat het een veilig en onderhoudarm systeem moet worden...

Op die server komen meerdere virtuele debian machines op te draaien. Een database machine, en 3 apache/php machines. Dit om praktische en veiligheidsredenen (eg, fysiek gescheiden dus).

Ik maak hiervoor één Debian image, met daarop dingen als Apache, PHP, phpmyadmin, mod_security, etc etc en stel dit systeem vervolgens erg strak (veiligheid technisch) in om die dan enkele keren te kopiëren en aan te passen.

Nou is dat vmware (player) overigens gratis, en erg gemakkelijk in gebruik dus ik zat bij mijzelf te denken...

Is er geen interesse in een Debian image, met daarop Apache, PHP, Mysql, PhpMyadmin, Samba en wat kleine dingetjes? één image die je alleen hoeft in te laden (start op in 5 seconden), kijken wat voor ipadres hij gekregen heeft en je hebt een test/ontwikkeling server draaien... Of als je een (veilig) makkelijk systeem zoekt om zelf wat dingetjes mee te hosten.

Veiligere oplossing (linux) dan Windows, gescheiden van je systeem, en out-of-the-box eigenlijk direct toepasbaar. En als je het niet gebruikt draait het ook niet op de achtergrond :).

Ivm de grote van zulke images (zo rond de 200mb ofzo) zit ik er aan te denken om dat voor de geïnteresseerde dan op een cdtje te branden. De vraag is echter of en hoeveel vraag hier voor is. Ik wil jullie graag matsen, maar om zo een dag te investeren in iets waar niemand op zit te wachten...
oohke, maar dan had ik nog 1 vraagje; hoe kan ik mijn pagina's op de server krijgen ;-)
click ici. Je heb weer geen vertrouwen in mij ;) Ik heb er samba op geinstalleerd, in de werkgroep mshome gezet en nu kan je gewoon dubbelklikken in je werkgroep op 'debianserver'.

Als je klikt op phpmyadmin kom je automatisch op de https ssl verbinding terecht ;).

Apache/2.0.55 (Debian) PHP/5.0.5-3 mod_ssl/2.0.55 OpenSSL/0.9.8a Server at debianserver Port 80

Debian blijft overigens roeleren.. apt-get update en daarna upgrade, en na 1 minuut heb je de laatste versie van apache/php/mysql/phpmyadmin zonder dat je iets kan kapot maken, en zonder dat je ook maar iets hoeft te doen :)
Zo, bijna klaar... php_GD er ook maar even opgezet.

Enige waar ik nog mee bezig ben zijn de instellingen van PHP(5)...

php open_basedir = /var/www/
error reporting = E_ALL
register long arrays = off
magic_quotes_gpc = on
magic_quotes_runtime = on
allow_url_fopen = off

Maar volgens mij moeten er nog veel meer instellingen zijn om de veiligheid te bevorderen... Iemand wat meer ervaring?
php_flag short_open_tag off
php_flag allow_call_time_pass_reference off
php_flag display_errors on
php_flag magic_quotes_gpc on
php_admin_flag allow_url_fopen off
php_flag register_globals off
mag ik vragen wat php_gd is (A) :$
oohke ;-)
Ik heb de php.ini weer terug gezet naar de standaard php.ini. Denk dat mensen zelf moeten beslissen wat voor opties ze zouden willen aan en uitzetten. Safe_mode brengt namelijk nogal wat... eehm... andere problemen met zich mee. De beperkingen zijn soms een beetje erg beperkend :P.

Goed nieuws is dat ik het mailen aan de praat heb :).

Ik zal per vmware cdtje die ik de deur uit doe dus wat vragen stellen (mailserver, domein en emailadres).

Morgen maak ik hem af, controlleer ik de laatste paar dingetjes en hopelijk kan hij morgen avond richting Lissy die de eerste versie gaat uittesten.
owkeey cool,

kunnen er ook naar belgie gestuurd worde?
Hipska schreef op 31.01.2006 01:02

kunnen er ook naar belgie gestuurd worde?

Moet geen probleem zijn :).

Reageren