Heren,

Ik ben voor een opdrachtgever bezig met de opzet van een server, de server heb ik nu af (heerlijke machine, maar zal ik jullie niet mee lastig vallen) en ik ben nu bezig met de software.

De klant wil gemakshalve een windows machine, met een makkelijk filesysteem (ntfs is nou eenmaal makkelijker dan de linux varianten) maar ik vind persoonlijk dat een php/mysql webserver echt wel op linux hoort te draaien. Komt nog eens bij dat het een veilig en onderhoudarm systeem moet worden...

Op die server komen meerdere virtuele debian machines op te draaien. Een database machine, en 3 apache/php machines. Dit om praktische en veiligheidsredenen (eg, fysiek gescheiden dus).

Ik maak hiervoor één Debian image, met daarop dingen als Apache, PHP, phpmyadmin, mod_security, etc etc en stel dit systeem vervolgens erg strak (veiligheid technisch) in om die dan enkele keren te kopiëren en aan te passen.

Nou is dat vmware (player) overigens gratis, en erg gemakkelijk in gebruik dus ik zat bij mijzelf te denken...

Is er geen interesse in een Debian image, met daarop Apache, PHP, Mysql, PhpMyadmin, Samba en wat kleine dingetjes? één image die je alleen hoeft in te laden (start op in 5 seconden), kijken wat voor ipadres hij gekregen heeft en je hebt een test/ontwikkeling server draaien... Of als je een (veilig) makkelijk systeem zoekt om zelf wat dingetjes mee te hosten.

Veiligere oplossing (linux) dan Windows, gescheiden van je systeem, en out-of-the-box eigenlijk direct toepasbaar. En als je het niet gebruikt draait het ook niet op de achtergrond :).

Ivm de grote van zulke images (zo rond de 200mb ofzo) zit ik er aan te denken om dat voor de geïnteresseerde dan op een cdtje te branden. De vraag is echter of en hoeveel vraag hier voor is. Ik wil jullie graag matsen, maar om zo een dag te investeren in iets waar niemand op zit te wachten...
Je kan inloggen met de user & DbQRpyla.
dus dan typ je 2 keer hetzelfde in?, maar het werkt in iedergeval niet.

[edit]het is gelukt met user en het wachtwoord, jij schreef DE user, dus ik dacht die in dat readme.txt bestandje staat.[/edit]
Gebruikersnaam: user
Wachtwoord: DbQRpyla

[edit]Dat is dus niet 2x hetzelfde. Je typt eerst 'user' in, daarna enter en als hij om het wachtwoord vraagt, typ je DbQRpyla in (wat je niet ziet, ook geen sterretjes). Daarna weer op enter en - als het goed is - gaan met die banaan![/edit]
het is gelukt, ik ga nu nog even kijken of het lukt met de ftp.
nu heb ik nog even een probleem, wij hebben een router waar 4 pc's aan hangen, alleen nu ik die server heb pakt hij het ip die eindigt op 10 alleen die heeft mijn broer ook. Dus die kan nu niet op het internet.
kan je zorgen dat hij een ander ip pakt? waar niet iemand al op zit?
ipadressen worden dynamisch opgevraagd bij de dhcp-server (er vanuit gaande dat je op bridge staat). Ik ga er vanuit dat je broer ook gewoon dhcp gebruikt?
kan je dat ergens zien? want mijn broer weet het niet zkr.
Kijk even bij TCP IP --> als het automatisch toewijzen is is het met DHCP. Je kunt het beste denk ik met static ip gaan werken.
Ik weet niet of hier nog mensen zijn die lid zijn van de PCM (Personal Computer Magazine), maar deze mensen kunnen hier een DVD aanvragen met 5 linux distro's en een hoop extra's.

[edit]
Niet leden kunnen deze DVD gewoon in de winkel kopen.
[/edit]
Arjan Kapteijn schreef op 25.03.2007 11:57
Arwin, waarschijnlijk interperteer je het readme.txt bestandje verkeerd. Wat tik je in?

Niek, afgezien van het feit dat je niks kan bouwen is virtualisatie in de professionele server-industie op dit moment big-business. Je leest regelmatig berichten dat men liever 2 zware servers inzet dmv vmware voor meerdere taken dan 10 losse machines.

Ik bedoel een ander pakket in plaats van WMWare. Er is een betere, ik weet alleen zo gauw ff niet hoe die heet.

Reageren