Heren,

Ik ben voor een opdrachtgever bezig met de opzet van een server, de server heb ik nu af (heerlijke machine, maar zal ik jullie niet mee lastig vallen) en ik ben nu bezig met de software.

De klant wil gemakshalve een windows machine, met een makkelijk filesysteem (ntfs is nou eenmaal makkelijker dan de linux varianten) maar ik vind persoonlijk dat een php/mysql webserver echt wel op linux hoort te draaien. Komt nog eens bij dat het een veilig en onderhoudarm systeem moet worden...

Op die server komen meerdere virtuele debian machines op te draaien. Een database machine, en 3 apache/php machines. Dit om praktische en veiligheidsredenen (eg, fysiek gescheiden dus).

Ik maak hiervoor één Debian image, met daarop dingen als Apache, PHP, phpmyadmin, mod_security, etc etc en stel dit systeem vervolgens erg strak (veiligheid technisch) in om die dan enkele keren te kopiëren en aan te passen.

Nou is dat vmware (player) overigens gratis, en erg gemakkelijk in gebruik dus ik zat bij mijzelf te denken...

Is er geen interesse in een Debian image, met daarop Apache, PHP, Mysql, PhpMyadmin, Samba en wat kleine dingetjes? één image die je alleen hoeft in te laden (start op in 5 seconden), kijken wat voor ipadres hij gekregen heeft en je hebt een test/ontwikkeling server draaien... Of als je een (veilig) makkelijk systeem zoekt om zelf wat dingetjes mee te hosten.

Veiligere oplossing (linux) dan Windows, gescheiden van je systeem, en out-of-the-box eigenlijk direct toepasbaar. En als je het niet gebruikt draait het ook niet op de achtergrond :).

Ivm de grote van zulke images (zo rond de 200mb ofzo) zit ik er aan te denken om dat voor de geïnteresseerde dan op een cdtje te branden. De vraag is echter of en hoeveel vraag hier voor is. Ik wil jullie graag matsen, maar om zo een dag te investeren in iets waar niemand op zit te wachten...
Stefan, als je gebruik maak van 'bridge'-netwerk zal je vmware server een ipadres van je router krijgen, op dat moment moet hij binnen jou netwerk gewoon prima bereikbaar zijn, op ipadres en netwerknaam. Zoniet... dan is er toch wat aan de hand.

Van buiten je netwerk is ook mogelijk, alleen dan zul je wat poorten moeten forwarden.

Ik ben op dit moment bezig met een versie 2, eentje die wat meer als echte 24/7 server gebruikt kan worden. Stable software ipv nieuwe testing, minder ruimte in nemen en minder geheugen gebruik.

Ik wil op max 300mb uitkomen ipv 600. Ik hoop daar volgend weekend klaar mee te zijn, maar dat hangt allemaal af van de stand van de zon, maan, aantal sterren, luchtdruk op de noordpool en de bekende onderbuikgevoelens.
Ik was deze topic aan het lezen omdat ik ook zoiets wilde doen dus ik heb veel interesse hierin. Ik wil het gaan gebruiker voor een intranet op het werk. Joomla erop standaard theme en dan kan iedereen de website bijhouden en op deze maniier ben je voor weing geld klaar.

DUS JA ik wil graag deze vmware image hebben
Bedankt, hij doet het bij mij goed, alleen als ik bij VMware Player kijk dan vraag hij om een debian inlog, wat moet ik daar invullen? De gebruikersnaam werkt niet die in het Readme bestand staat. En wat zijn de inloggegevens van de ftp, ik kom er niet in.
Alles staat in de readme kan ik me nog wel herinneren, ik heb inmiddels een losse ubuntu server als tijdelijke oplossingen, binnenkort ff debian installeren, ubuntu vreet teveel recourses.

Denk erom: Linux is HOOFDLETTERGEVOELIG!
Alles wat in het readme bestand staat werkt, zelfde geld voor ftp, phpmyadmin en alles waar je verder een gebruikersnaam/wachtwoord voor nodig hebt. Het is een vmware, het kan dus niet zijn dat hij 'opeens' niet meer werkt. Dat kan alleen als je vmware corrupt is geraakt, maar dan zal hij nooit opstarten :+.
het doet het gewoon niet
Ik heb de vmware image ook gedownload en werkt perfect, ik heb deze getest zowel met vmware player, server en workstation.'

@alex, wat werkt er niet
bij mij werkt hij bijna, ik kan alleen niet in de ftp komen, waardoor ik er dus niets op kan zetten.
Deze foutmelding geeft hij aan:

Dat is voor IPv6. Gebruik je dat ook? Anders moet je dat misschien uitzetten in de config. (Als dat tenminste kan).

Reageren