Ik ben bezig met een opdracht voor een startend bedrijf. Ben bezig met een complete cv/vacature database.
Dit is mijn eerste project, ik weet nog niet zo heel veel van php en mysql, maar het lukt me al aardig.
Nu weet ik alleen niet wat voor een vergoeding ik ervoor moet vragen. Omdat ik er dus nog niet zo in thuis ben lijkt het mij geen goed idee om er veel voor te vragen, maar zit nu ook weer niet te denken aan een minimum loon voor een 21 jarige.
Kan iemand mij hierbij helpen?
Weet niet of dit in het goede gedeelte van het forum staat. zo niet, hoor ik het wel.
zwart werken is het niet betalen van belasting, maar welke belasying dat is weet ik niet meer (volgens is het loon belasing. en ik weet niet hoe dat zit met vergoedingen?) wie kent een jurist. want ik zat laatst in het zelfde schuitje, en toen hebben we het in natura opgelost
Ik kan hier natuurlijk een vrij uitgebreid verhaaltje houden over rechten, verantwoordelijkheden etc. Maar dat doe ik niet...
Echter, wat ik je wel mee wil geven is een tip: 'Zet dingen op papier'. 'Het is een goede vriend' betekend niet per definitie dat je niks op papier hoeft te zetten. Vooral met betrekking tot aansprakelijkheid zou ik zeker het eea opschrijven.
Je zegt zelf dat jou kennis beperkt is. De kans dat die software binnen enkele minuten te slopen is... is dus best wel groot. De kans dat jou software zomenteen gebruikt word om spam te versturen is dus aanwezig. Wie is op dat moment aansprakelijk? Jij die niet netjes kan programmeren, of die vriend omdat hij het van jou gekocht heeft?
@arjan kapteijn
Nee, we zijn wat soepeler. En we kennen elkaar al een tijdje
Dat zegt niks. In mijn ogen is het juist bij 'vriendendiensten' belangrijk om e.e.a. goed af te kaderen, om te voorkomen dat je later in de problemen komt.
Stel je voor: jij werkt in totaal een maand full-time aan dat project en het werkt perfect. Die kennis van je vriend zegt: "Zo, jij was beginner. Bedankt, hoeveel wil je hebben?". Jij zegt: "€ 350,- alstublieft, en dan blijkt dat je klant, gezien jouw beperkte programmeerkennis en omdat het een vriendendienst is, eerder zat te denken aan € 10,-. En dan? Laat je je afschepen met € 10,-, of ga je je verdiensten toch nog op andere wijze afdwingen?
De enigen die iets zinnigs kunnen zeggen over de belastingen en het nut van de kvk, zijn de Belastingdienst en de KvK zélf. Ga daar eens heen of bel zo op en leg je probleem daar voor. Waarschijnlijk kom je dan een heel stuk verder.
Als ik een project doe, ga ik meestal uit (ben geen bedrijf) van 30 euro per uur nu.. Zijn freelance opdrachten..
Je moet gaan kijken hoeveel uren je er denkt mee bezig te zijn + een marge en dat vermenigvuldig je met je uurloon..
Zoals Arjan zegt moet je het inderdaad precies omschrijven in een technisch en functioneel ontwerp of offerte.. Dit teken je beide zodat je later niet krijgt van: "Kan dit nog even, en dit" zonder dat je hier betaald voor krijgt..
Wat het 'zwart werken' betreft slaat het nergens op. Je mag dit gewoon (wel zonder BTW) ontvangen op je rekening. Bij je aangifte van de belastigdienst geef je dit op als 'overige inkomsten'. Dit is geheel legaal en ik doe het ook zo (heb geinformeerd toendertijd bij de belastingdienst)..
Je hoeft je tot een grens van een aantal duizend euro, kan me zo niet herinneren hoeveel dat precies is, ontvangen zonder een (eenmans) bedrijf te zijn..
Okay, even een samenvatting dan zijn we hier mee klaar ;).
Inschrijving bij de Kamer van Koophandel is voor een freelancer niet verplicht, maar vaak wel raadzaam. Voor incidentele freelance opdrachten kan worden volstaan door op het belastingformulier 'inkomsten uit overige arbeid' op te geven.
Freelance opdrachten kunnen klein of groot zijn en kort of lang duren, maar zijn altijd gericht is op het bereiken van resultaat of leveren van een product. In Nederland wordt freelance contracten voor langere tijd (een half tot een heel jaar) door de belastingdienst soms gezien als een verkapte vorm van loondienst, en de opdrachtgever en de freelancer kunnen in zo'n geval alsnog aangeslagen worden voor het werkgeversdeel van de loonbelasting en sociale premies. Daarom vereisen sommmige opdrachtgevers van freelancers een zogenaamde Verklaring Arbeidsrelatie (VAR).
Iedereen mag een factuur schrijven. Het is een misverstand dat alleen ondernemers (lees: ingeschrevenen van de Kamer van Koophandel) mogen factureren. Zoals bij alle bedrijven, moeten facturen altijd in tweevoud gemaakt worden, één voor de klant en één afschrift voor eigen administratie. Facturen mogen rechtsgeldig per e-mail verzonden worden, maar daaraan zijn strenge voorwaarden verbonden.
Een Nederlandse factuur moet voldoen aan eisen van de belastingdienst wat betreft nummering. Alleen bedrijven of zelfstandigen die BTW-plichtig zijn, moeten en mogen BTW heffen.
Vaak wordt freelance arbeid vergoed op basis van de geleverde prestatie, maar soms ook op basis van gedeclareerde uren. Ook in dit laatste geval kan loondienst ontstaan. Vooral in de bouw en journalistiek gaat het meestal om de prestatie. Zo worden freelance journalisten of columnschrijvers vaak betaald per artikel, of per woord.