Ik ben bezig met een opdracht voor een startend bedrijf. Ben bezig met een complete cv/vacature database.
Dit is mijn eerste project, ik weet nog niet zo heel veel van php en mysql, maar het lukt me al aardig.
Nu weet ik alleen niet wat voor een vergoeding ik ervoor moet vragen. Omdat ik er dus nog niet zo in thuis ben lijkt het mij geen goed idee om er veel voor te vragen, maar zit nu ook weer niet te denken aan een minimum loon voor een 21 jarige.
Kan iemand mij hierbij helpen?
Weet niet of dit in het goede gedeelte van het forum staat. zo niet, hoor ik het wel.
Wat Arjan zegt klopt helemaal. En om het makkelijk te kunnen snappen wil ik nog deze aanvulling geven.
Zoals gezegd, is zwart werken het niet betalen van belasting (dit geval inkomstenbelasting). Maar een KvK inschrijving heeft niets te maken met belasting. De belastingdienst houdt hier niet eens rekening mee bij het bepalen of je 'ondernemer voor de inkomstenbelasting' bent. En veel kleine bedrijfjes zijn dit zelfs helemaal niet, en moeten net als de freelancers, gewoon aangifte inkomstenbelasting doen, maar dan onder het kopje 'inkomsten uit overige werkzaamheden' en niet 'winst uit onderneming'.
Wat betreft de topicvraag. Ikzelf ken je situatie van vroeger, ben er altijd wel uitgekomen. Maar wat Arjan zegt klopt helemaal, leg alles (van te voren) vast, ikzelf heb het op de moeilijke manier moeten leren, al ging het maar om een kleine dingetje van 300 euro.
Wat betreft uurtarieven. Ik heb een hele lijst freelancers in mijn relatiebestand, die kosten allemaal rond de 30 tot 40 euro per uur. Ikzelf handel als bedrijf en regel dus vanalles eromheen, behalve alleen het programmeren, waardoor mijn uurtarief meestal rond de 75 à 150 euro (afhankelijk van een aantal dingen) ligt. Maar je moet goed kijken naar de opdracht zelf. Ik ben nu met iets bezig waarvoor ik 24 uur per dag klaar moet staan en vaak 's nachts nog richting Amsterdam moet, en dan gaat het uurtarief richting de 300 euro.
Overleg dat eerst met de onderneming zelf, jij verzint nu oplossingen die voor een ondernemer erg moeilijk te verklaren zijn (er verdwijnt dan opeens een laptop binnen de onderneming...).
Ik zag dat er een boek was uitgekomen over Freelancen in 2006. Alle regeltjes ed die je moet weten. Kan even niet op de schrijver komen. Zal ff zoeken en alles zo even editten
Voor zover ik weet is het vragen van geld voor een dergelijk project alleen zwartwerken als je het niet opneemt in je belastingopgave.
of je nu wel of geen bedrijf hebt maakt niets uit. (alleen als de opdrachtgever inderdaad btw wil aftrekken e.d.)
persoonlijk heb ik ook een aantal van dergelijke systemen gemaakt, en afhankelijk van de kwaliteit kun je hier tegenwoordig zeker wel 500 eurie voor vragen.