Sommigen weten dat ik bezig ben met een 'php handleiding', een document waardoor het voor iedereen mogelijk moet zijn om in een relatief korte tijd zelf een simpel gastenboek/contactform in elkaar te zetten (en belangrijker, kunnen begrijpen). Tevens moet je daarna een geavanceerder script kunnen lezen/uit elkaar trekken/bewerken/gebruikeren.

Opzich gaat het mij redelijk goed af, uitleg over wat php is, hoe het werkt, echo's, if/else, switch, simpele arrays is allemaal prima te doen.

Nu kom ik alleen op een moment dat er echt wat leuke voorbeeldjes in beeld komen. En nu moet ik een keuze maken...

'to OOP, or not to OOP'.

Er zijn weinig OOP voorbeelden op internet, de meeste zullen gewoon 'normaal' zijn. Echter... als je begint kan je het maar beter in één keer goed doen. Maar aan de andere kant is OOP wel moeilijker te begrijpen voor een beginneling omdat het een hele andere manier van denken is..

Hoe denken jullie over deze kwestie?
Programmeertaal denk ik meer aan een taal die echt een grafisch programma/applicatie oplevert

Scripttaal denk ik meer aan javascript/php die verwerkt worden in html.

Met PHP kan je m.i. zeer geavanceerde toepassingen maken, en kan je de html interactie zien als grafische interface.
Bovendien kan je PHP code ook oproepen vanaf de prompt en dan is het uiterlijke kenmerk gelijk te stellen aan een programma geschreven in C++ (ongetwijfeld een programmeertaal), wanneer je hieromheen geen grafische schil bouwt.

Bovendien kan je met GTK ook van je PHP-code een grafische applicatie maken.

Bij een scripttaal daarentegen denk ik eerder aan een ondersteunende taal, die weinig geavanceerde functies (lees: OOP) ondersteund.

Edit:
een programmeer taal word gecompiled een script taal geparsed ;)
Duidelijker :) Toch vind ik persoonlijk dat onderscheid niet heel erg relevant.
php.net
What is PHP?

PHP is a widely-used general-purpose scripting language that is especially suited for Web development and can be embedded into HTML.

Als je nu nog niet overtuigd ben :)
klik!.

Ik ben net even verder gegaan, en ik hoop dit weekend een hoop te kunnen doen.

Ik vraag mij alleen af of ik zo de goede richting in ga. Met betrekking tot moeilijkheid, of juist te makkelijk. Is het te begrijpen? Goede volgorde? Als iemand mij daar een beetje mee kan helpen. Voornamelijk het laatste stukje met betrekking tot rekenen met php & variabelen buiten de quotes.
Goed te begrijpen cursus, alleen zeg ik dat als PHP-'deskundige'.

Wat ik opvallend vind is, dat je bij de 'variablen uitleg' commentaar gebruikt, maar nog niks over commentaar hebt uitgelegd. Is het misschien een idee om eerst commentaar tekens uit te leggen(//, /* */)

Ik ben je voor ;).

Boven het eerste stukje code waar comments in worden gebruikt staat:

Hieronder een voorbeeld waar wat meer instaat, in de code vind je zogenaamde comments, opmerkingen die vooraf gaan door twee 'forward slashes' (//).
Kan je dan nog iets toevoegen als:

<?php
/* $variable_in_commentaar_heeft_geen_effect */
///* $variable_in_commentaar_heeft_geen_effect */
#/* $variable_in_commentaar_heeft_geen_effect */

?>

Dat mis ik, dan wel :)
Kan het? Zeker
Is het handig? Wja.. voor de toekomst
Is het niet teveel? Ik denk persoonlijk van wel.

Ik denk continu aan de uiteindelijke eindgebruiker... Zo zijn er 10tallen manieren om iets op het scherm te toveren en toch leer ik de lezer er maar eentje.

Ik ben bang voor een 'information overload' en iemand die het vervolgens opgeeft.
@Arjan: Ik heb zojuist 'letterlijk' je handleiding onder mijn ogen door laten glijden. Het ziet er prachtig uit. Ik ga het morgen en in het weekend eens goed bekijken. Ik hoop dat ik daarna misschien iets kan bijdragen aan tips/opmerkingen of wat dan ook.

SanThe
Alle op en aanmerkingen zijn welkom. En als alles helemaal af is ga ik het netjes onderverdelen in hapklare brokken en er een mooie website van maken :).
@Arjan: Die link werkt niet meer.

Reageren