Ik zit hier in grote spanning te wachten op het afronden van de installatie van Windows XP Home-edition op m'n MacBook Pro. En dan ook nog eens een versie in het Portugees... Hoe moeilijk kun je het jezelf maken?

Voorlopig gaat het van een leien dakje, firmware-update gedaan, cd met drivers gebrand, 20GB partition voor XP gemaakt (FAT) en dan nu de eigenlijke installatie van XP.

Zijn er anderen die ook al XP op hun Apple hebben geinstalleerd? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Ps. Doe het overigens om websites met de diverse IE-versies te kunnen testen en om ERwin te kunnen gebruiken.
bart van der veen schreef op 31.08.2006 21:52
xp op een mac? mag dat wel? gewoon estetisch gezien
Natuurlijk mag dat! Het is mijn laptop en ik bepaal wat daar mee gebeurt. Wat een ander daar van vindt, zal mij een rotzorg zijn. Ik heb het nodig om te werken en daarmee klaar. Gewoon practisch denken.

Edit: Bedankt Jan!
offtopic: Frank, let op je spelling he. Gebeurt is tegenwoordige tijd ;-)
opmerking Jan Koehoorn:

Dat FAT verwondert me een beetje. Heb je niet de mogelijkheid om er NTFS van te maken? Dat lijkt volgens mij ook meer op HFS van Mac (als dat nog bestaat).

antwoord van Frank:

Ik had inderdaad de keuze tussen FAT en NTFS, maar met NTFS kan ik vanuit OSX niets meer op deze partitie schrijven. En om het uitwisselen van gegevens te vereenvoudigen, heb ik dus voor FAT gekozen. FAT ondersteund trouwens een partitie van 32 GB, met 20 GB is dat dus geen enkel probleem.

Het nadeel wat je bij FAT volgens mij nog tegen komt is dat je max bestanden van 4 GB kunt hebben. Ik weet niet of dat voor jou een belemering is (denk het niet omdat je daar OSX wel voor gebruikt maar toch).
(...)

dat is juist het grote voordeel van een macbook pro

is het alleen mogelijk op een macbook pro dan? ik ben van plan een gwone macbook te gaan kopen, maar weet er nog niet alles van ^_^
Ik werk ook op een dualboot Windows 2000/Linux, en gebruik ook een schijf met FAT32 bestandssysteem om bestanden als muziek en tekstdocumenten te benaderen vanuit beide besturingssystemen.

Op zich werkt dat goed, maar het lijkt me dat Windows ervoor zorgt dat de FAT-schijf fragmenteert, terwijl dat onder Linux (en ik vermoed ook OS X dus) niet zou moeten zijn. Kan je die gewoon defragmenteren of raakt het niet-Windows besturingssysteem dan in de war?

Daarnaast las ik dat je vanuit Linux eindelijk kunt schrijven naar NTFS partities, alhoewel dat nog in een erg pril stadium is. Maar binnenkort zal het wel mogelijk zijn (vast ook voor de Mac dus), dus misschien is dat wel interessant om in de gaten te houden Frank? Probleem blijft dan wel dat Windows niet naar je Mac partitie zal kunnen schrijven, of iemand moet daar ook iets op bedacht hebben.

Edit:
ik wel
Ik vervloek jou bij deze.
Kasper schreef op 01.09.2006 01:00
Edit:
ik wel

Ik vervloek jou bij deze.

Er is nix mis met een Panda. Heb ik 2 jaar in gereden :)
Panda en Lexus (omdat ik zo snel niet even op 'Bently' kon komen), het is allemaal puur relatief en niets persoonlijks.

En voor van Windows -> Mac te schrijven zijn er een aantal oplossingen beschikbaar, eentje daarvan is TransMac.
Waar gaat dit nou over
over Windows XP Home-edition of over een panda... :S?
Gefeliciteerd: je hebt een totaal niets toevoegende post geplaatst.

Maar hoe werkt het nu Frank? Is 'Start' nog steeds 'Start' in het Portugees? Hoe loopt het? Dingen die niet werken? Batterij-duur? Stabiliteit van de drivers die Apple levert?

Op zich werkt dat goed, maar het lijkt me dat Windows ervoor zorgt dat de FAT-schijf fragmenteert, terwijl dat onder Linux (en ik vermoed ook OS X dus) niet zou moeten zijn. Kan je die gewoon defragmenteren of raakt het niet-Windows besturingssysteem dan in de war?

Afaik ligt niet aan de linux kernel maar aan de manier waarop de linux filesystems zijn ontworpen. Ik meen dat fat32 ook onder linux fragmenteerd, maar ben hier niet heel zeker van.

Reageren