Ik zit hier in grote spanning te wachten op het afronden van de installatie van Windows XP Home-edition op m'n MacBook Pro. En dan ook nog eens een versie in het Portugees... Hoe moeilijk kun je het jezelf maken?

Voorlopig gaat het van een leien dakje, firmware-update gedaan, cd met drivers gebrand, 20GB partition voor XP gemaakt (FAT) en dan nu de eigenlijke installatie van XP.

Zijn er anderen die ook al XP op hun Apple hebben geinstalleerd? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Ps. Doe het overigens om websites met de diverse IE-versies te kunnen testen en om ERwin te kunnen gebruiken.
Dat FAT gefragmenteerd raakt ligt aan het ontwerp van FAT, wat principieel anders is dan dat van ext2 of HFS. Zie wikipedia.

Linux zal FAT dus net zo zwaar mishandelen als Windows doet.
Dat zou goed kunnen natuurlijk, ga daar maar eens iets over lezen.

[ot]
De eerste auto waarin ik 'echt' heb leren rijden was ook een panda. Leuke auto, veel mee gedaan, ging niet hard maar je kon er wel leuk mee crossen :)
[/ot]

Edit:
Lezen gaat een stuk sneller als Jelmer het antwoord al post :)
Even een paar reacties op een rijtje:
- Bootcamp werkt op iedere Intel-Mac, dat zijn dus álle nieuwe Mac's omdat de G4 en G5 niet meer worden geproduceerd.
- FAT heeft inderdaad de 4GB beperking, maar dat is geen probleem. Deze partitie wordt voornamelijk gebruikt voor testwerk en het modelleren van databases m.b.v. ERwin4. Ik heb geen enkel bestand dat zo groot is.
- TransMac ken ik niet, bedankt voor de tip!
- Start is in de Braziliaanse versie ook Start, ondanks dat het Portugees is. Het is wel een aanslag op mijn leervermogen en geduld, technische woorden staan nauwelijks in mijn woordenboek waardoor ik nog wel eens een foutje maak...
- Windows draait razendsnel, maar dat komt ook door de vergelijking met mijn vorige laptop: 5 jaar oud.
- Batterij-duur: 2 uur... Dat is héél wat minder dan onder OSX. Overigens is dat de tijd die door Windows wordt aangegeven, heb het niet getest.
- De drivers lijken goed te zijn, zelfs iSight doet het nu. Al heb ik iSight niet werkend onder MSN. Overigens ook nog niet gezocht naar een oplossing.

Voorlopig ben ik er blij mee, nu kan ik tenminste gewoon thuis werken.

Even wat anders: Ik kon hier in de winkel zonder problemen een OEM-versie van Windows kopen... Scheelde me weer een paar centen.
En hoe bevalt je nieuwe (intel) mac?

Ik heb een PowerBook G4 15", van nu ongeveer een jaar oud... Ik verwacht die nog wel een jaartje of anderhalf te gebruiken =].

Voor thuis ben ik van plan binnenkort een iMac 20" te kopen... alleen las ik vorige week dit bericht op MacOSX.nl: http://macosx.nl/?p=showarticle&art_id=2428

Wachten... of negeren en al snel een iMac kopen? Powerbook werkt op zich nog fijn, maar het scherm vind ik nogal klein.. gelukkig hebben we daar op OSX expose voor, maar een groot scherm is toch fijner :-P
Persoonlijk zou ik wachten op Leopard. Dan heb je het nieuwste besturingssysteem, met Time Machine en ingebouwde Bootcamp.

Dat heeft ook als voordeel dat je dan de laatste hardware updates van Apple ook meekrijgt. En op een 1 jaar oude G4 is het helemaal niet slecht werken, dan kun je je het veroorloven om even in spanning af te wachten.

Mijn MacBookPro bevalt mij uitstekend! Het koste me een lieve duit, maar voor zakelijk gebruik is het zeker een goede investering. Volgend jaar koop ik waarschijnlijk een 17" iMac om bij de receptie te gebruiken om gasten in te checken. Het oog wil ook wat... Voorlopig gewoon de een oude pc gebruiken en het reserveringssysteem online krijgen, dat is al een uitdaging op zich!
Ik raad iedereen met een mac-windows boot-systeem het af om transmac te gebruiken!!!

dit wil zeggen dat windows je OSX partitie kan lezen. Dus; ook je virussen die je binnen krijgt als je ook maar even op internet surft! het kan dus ook aan osx, met alle gevolgen vandien!!!!!

verder heb ik bij een paar vrienden Desktop For Mac van Parallels geinstalleerd zonder problemen, werkt perfect en snel (sneller dan windows onder boot camp)
... maar Parallels heeft momenteel nog geen support voor 3D zooi en co. waar puur Windows geen problemen mee heeft. Dus spelletjes spelen lijkt mij onmogelijk met Parallels.
idd, maar dit is nog even wachten op volgende releases.
Het komt, het komt :)

Reageren