heey ik heb nu nog een wat oudere pc (ongeveer 3 jaar oud) en hij word slomer enzo, ik wilde eigenlijk een imac gaan kopen maar mijn vraag nu is:
is een imac iegenlijk wel zo heel goed,
is de apple os x software wel goed,
werkt het fijn,
is er wel genoeg software voor te vinden??

is hij het echt die 1.700,- euro waard??

(ik speel geen spelletjes! ik gebruik hem puur voor scripting, msn, designing, muziek, films, foto's )

Precies waar ik mijn Powerbook ook voor gebruik (okee, en af en toe World of Warcaft of Unreal Tournament 2k4 of Rise of Nations, of Tuxracer(!!!))

Textmate, ideaal voor het snelle scripten. Ik ben niet bekend met zo'n fijn programma beschikbaar voor Windows.

Zend draait overal, is immers Java. Eventueel pak je een van de vele kleine editors zoals Smultron, Textmate of SubEthaEdit. Zo zijn er nog veel meer. Of je gaat meteen ervandoor met Eclipse.

Foto's is heerlijk met iPhoto. Geen omkijken naar en iPhoto heeft alle nodige features.

Films kijken kan met een setje codecs in Quicktime (ik heb nog wel een zipje desnoods) en alles wat Quicktime niet speelt kan je altijd nog in MplayerOSX stoppen. Dat programma is echt gruwelijk qua wat het allemaal support aan bestandsformaten!

Desinging: De hele Adobe-suite draait hier prima op de PPC Mac. Het schijnt dat Adobe pas ergens in volgend jaar pas met Universal Binaries komt, en die heb je nodig om snel te kunnen draaien op de nieuwe intel-based macs. Nu werkt het wel, maar moet het geƫmuleerd worden via Rosetta.

Muziek: iTunes; Spreekt voor zich.

MSN: AdiumX; Ondersteund vanalles, ook custom emoticons e.d. in MSN. Alleen geen video/audio conferencing.

Maar je moet er maar eens eentje een half uurtje lang even proberen in een Apple Center/Store. Eerste indruk is het belangrijkste, of jij het prettig vind werken. Het is natuurlijk even wennen waneer je overstapt van Win naar Mac (dock, menu altijd bovenaan, veel drag&drop)

edit: over genoeg software... Ik draai een heleboel open-source stuff hier. Java zit goed ingebakken, dus dat is al een hele rits software. Daarbij zit er een Unix-bodem in Mac OS X, waarschijnlijk zijn mede daardoor een heleboel Unix/Linux programma's beschikbaar voor de Mac. Wat me ook opvalt is dat er een heleboel mensen Open Source software voor de Mac maakt ondanks zijn kleine gebruikersgroep. Mijn RSSreader, MSN (okee, IM), IRC (Colloquy), Eclipse, FTP (Cyberduck) is al Open Source.
Heb een tijdje een Macbook en bevalt goed. Is niet dat ik overdonderd ben, maar komt ook door gewenning en dat ik dagelijks nog op de PC met WinXP werk.
Photoshop en Dreamweaver etc draait best ok op Intel mac, maar kan sneller (vooral het eerste keer opstarten na opstarten OSX).

Qua software zit je op de Mac best goed. Heb zo snel niet echt iets kunnen vinden dat ik mis en anders kan je er XP opzetten als 2de OS.

Zelf hoop ik nog eens dat Winamp beschikbaar wordt (schijnt nu via een tool wel draaiende te zijn op ppc mac), maar verder doet iTunes ook zijn ding.

Heb zelf nog niet veel op gescript, maar Dreamweaver of een andere (kleine) tekst/script editor werkt ook best op de Mac.

Gewoon zelf eens een Macstore binnen lopen en achter een Mac gaan zitten (je zal vast wel even flink moeten wennen, maar dat is niet zo vreemd).
Overigens, voor de films kan je ook VLC (VideoLAN) gebruiken, is een mooi programma, met evt ondersteuning voor ondertiteling, en speelt veel bestanden moeiteloos af.
(er is ook een versie voor windows, http://www.videolan.org/vlc/)
Ik heb sinds eind maar een MacBook Pro en ben daar uitermate tevreden over. Ik was totaal onbekend met OSX, maar dat heb je in no-time door.

Geinstalleerde software:
- Zend Studio Professional
- Dreamweaver
- MAMP
- PostgreSQL
- Microsoft Office
- Photoshop
- Cyberduck (ftp-client)
- Skype 1.5 beta (met video)
- MSN (erg basic versie, geen video etc.)
en natuurlijk alle standaard OSX zaken.

Sinds afgelopen donderdag heb ik Bootcamp draaien, dus ook Windows XP Home actief. Kan ik m'n applicaties ook onder XP met bijbehorende browsers testen. Verder nauwelijks software onder XP geinstalleerd.
Ik heb er ook serieus naar gekeken, en heb uiteindelijk gekozen voor de pc omdat vergelijkbare hardware toendertijd stukken goedkoper was op de pc dan voor de mac, en ik redelijk bekend was met de pc.

De mac heeft een paar aardige stukken software voor video en fotobewerking standaard meegeleverd, maar een hoop vergelijkbare software is dan ook wel voor de pc beschikbaar en is het een kwestie van smaak of voorkeur waar je voor kiest.
oke dank jullie wel!!

maar ik heb eigenlijk wijnig gelezen over de snelheid van de Mac!!
en zouden jullie er 1.700 euro voor over hebben??
Ik persoonlijk niet, de hardware is zoveel niet waard in mijn ogen. Het is ook veel 'naam' die je betaalt. Maar dat is eigen smaak / gedachtengoed ...
Ponzi schreef op 06.09.2006 16:42
Ik persoonlijk niet, de hardware is zoveel niet waard in mijn ogen. Het is ook veel 'naam' die je betaalt. Maar dat is eigen smaak / gedachtengoed ...
Ik heb vergelijkingen van een MacBook Pro met een vergelijkbare Dell-laptop gezien, waarbij de Dell duurder bleek te zijn. En Dell wordt over het algemeen gezien als een budget-leverancier...

Natuurlijk betaal je voor de naam en kun je goedkoper zelf een pc-kloon samenstellen. Maar of je daarmee ook dezelfde stabiliteit behaald? Niemand die je dat kan garanderen.

Het OS en de look-and-feel laat ik even buiten beschouwing, dat is een kwestie van smaak. (die mij goed bevalt ;) )
jah die look van osx lijkt me echt te gek!
+ ze zeggen dat hij 90% virus vrij is omdat je niet in de bios map kunt komen!!
en bij een windows pc neemd de snelheid af en ze zeggen dat een mac dat ook niet doet!

[wie weet waneer de osx leopard uitkomt??]
Ergens rond lente volgend jaar volgens mij.

Virussen: ik heb er inderdaad nog geen gehad, zit ongeveer al een jaar op internet zonder virus-filter.

Snelheid: al 1 jaar lang veel zooi erop gezet, hij is nog niet langzamer geworden.

Maar van beiden had ik ook geen last van bij Windows, dus dat is heel erg gebruikersgebonden.

Reageren