heey ik heb nu nog een wat oudere pc (ongeveer 3 jaar oud) en hij word slomer enzo, ik wilde eigenlijk een imac gaan kopen maar mijn vraag nu is:
is een imac iegenlijk wel zo heel goed,
is de apple os x software wel goed,
werkt het fijn,
is er wel genoeg software voor te vinden??
is hij het echt die 1.700,- euro waard??
(ik speel geen spelletjes! ik gebruik hem puur voor scripting, msn, designing, muziek, films, foto's )
Misschien kan je ook op het volgende letten bij je overwegingen:
€1700,-- lijkt duur voor een computer. Maar wanneer je een pc met Windows zou aanschaffen, ben je ook veel geld kwijt aan licenties. Niet alleen bij aanschaf van je computer aan XP en evt. Office of een dergelijk pakket, maar ook veel Windows software die je legaal koopt is niet open-source en vrij duur. Er zijn uiteraard vaak opensource alternatieven beschikbaar voor Windows, maar mijn ervaring leert dat die in de regel wat matig zijn in vergelijking met die andere pakketten. Verder is er niet altijd een alternatief voorhanden.
Voor een Mac (ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik ga ervan uit dat het ongeveer hetzelfde zal zijn als bij Linux) is vrijwel alle software opensource, en die pakketten kunnen zich vaak wel meten met de betaalde Windows software. Dus als je veel software wilt gebruiken op een legale manier, dan zal de aanschafprijs bij een Mac zich na verloop van tijd steeds meer terugbetalen terwijl het bij Windows enkel duurder wordt.
Zoals ik al zei, ik heb enkel ervaring met Linux. Ik gebruik nu een dualboot in combinatie met Linux, en ik start nog maar zelden op in Windows. Maar ik kan je dit vertellen: ik zal nooit meer een Windows besturingssysteem aanschaffen, simpelweg omdat het te duur is in vergelijking met andere besturingssystemen.
oke dank jullie wel voor jullie tips!!
ik wacht denk ik op de osx leopard en als de 24" dan al goed koper is dan haal ik die wel enzo niet haal ik de 20"
maar ik heb al wel begrepen dat de mac beter is [voor designers dan, gamers hebben er denk ik niet veel aan!]
Ik denk dat Danny op de illegale versie doelde ;)
Maar om te proberen waarom niet, zolang je hem daarna maar wel legaal koopt dan zou dat niet zo'n probleem moeten zijn :P
Misschien een beetje oude koeien uit de sloot halen, maar ik had eigenlijk nog 3 4 vragen:
1. Draaien jullie virusscan/firewall op jullie macs nu er steeds meer virussen voor komen
2. Hoe kun je dingen op een mac instaleren? Een exe'tje zal niet werken denk ik en een MSI'tje al helemaal niet. Maar krijg je wel een leuke grafische setup?
3. Is het het waard om nog een paar maanden te wachten met de aanschaf van een mac, om Leopard af te wachten?
[edit]
4. Ik heb hier zelf nog een hele uitgebreidde access database. Alleen de office variant voor MAC bevat geen access, is hier een andere oplossing voor of zal ik heel mijn database ergens anders in moeten gaan maken (filemaker of zo?)
[/edit]
1. nee, maar dat deed ik de laatste tijd ook al niet meer op Windows. Af en toe een scannetje, maar bleef vrijwel leeg. Dus blijkbaar demp ik de put pas nadat ik erin gevallen ben. Of ik er ooit inval, dat is een andere vraag. Gewoon logisch nadenken, want tot nu toe moet je nog steeds voor ieder virus nog een wachtwoord invullen. En normaal gesproken doe ik dat alleen bij installatie van plugins voor het systeem en bij het veranderen van instellingen. Ik merk het op waneer het gebeurt waneer het niet zou horen.
2. installeren doe je niet aan. Je download een DMG, dat is een soort van iso-achtig bestand. Die mount je vervolgens (automatisch) en dan sleep je het programma dat op de DMG staat naar je Applications-mapje (of een andere, maakt niet uit) en klaar. Verwijderen doe je door het programma weer naar de vuilnisbak te slepen.
3. Misschien niet een slecht idee, want meestal komen ze niet alleen met een nieuw OS, maar ook meteen met nieuwe of verbeterde hardware voor hun apparaten.
4. Ik vermoed dat filemaker wel Access-bestanden bestanden kan importeren.
1. ik gebruik hier ook geen virusscan. Gewoonweg omdat er nog geen echte virussen zijn voor mac. enigste reden om er een op te staan hebben is om geen windows virussen toevallig via emails door te sturen naar andere personen.
2. installeren is poepsimpel, je sleept een programma gewoon naar een map naar keuze. uninstall is gewoon programma naar de prullenbak slepen.
3. zeker de moeite om te wachten op leopard, doe ik trouwens ook. Door Leopard zal Vista weer als oud aanvoelen door al die vernieuwende functies! The real windows vista
4. hier heb ik geen ervaring mee, maar ik denk wel dat je Jelmer kan geloven.
Ik denk dat Danny op de illegale versie doelde ;)
Maar om te proberen waarom niet, zolang je hem daarna maar wel legaal koopt dan zou dat niet zo'n probleem moeten zijn :P
Dat heb jij heel goed gedacht! Ik heb hem ook eerst gedownload om te kijken of het wat was.. Nouja.. Het was zoals ze dat noemen: liefde op het 1e gezicht.