Wat vinden jullie ervan als ik in de prachtige kerstvakantie bezig ga met een (x)html tutorial. Ik lees namelijk de afgelopen tijd vaak dingen met validatie en dat er problemen zijn er mee.

Ik hoop dat met deze prachtige tutorial daar een eind aankomt, want hierdoor krijgen mensen een betere idee hoe (x)html moet toepassen.

Nu heb ik een klein vraagje aan jullie. Zou ik normaal html of meteen zeggen de strictere xhtml gebruiken. Natuurlijk blijven basis html er in, maar dan meteen zeggen hou je aan deze regels etc. Wat zouden jullie het beste vinden.

Ik hoop dat jullie volsmacht op mijn tutorial kunnen wachten en ik hoop dat jullie mijn kleine vraag hierboven ^^ kunt beantwoorden.

Greetz,
Christian Bolster

P.S.
Het verloop van de tutorial laat ik hier zien.
Ik denk dat een tutorial toch niet echt nodig is? Er zijn er toch genoeg op internet. Maareh, ik houd je niet tegen, misschien leer ik nog wat van jou tutorial! ;)
Als wij, de leden van phphulp er echt iets aan hebben wil ik hem graag zien! Hoemeer tutorials van hooge kwaliteit hoe beter.

En doe maar strict XHTML, want normaal HTML moet iedereen in deze dagen toch wel kennen!

Nu begint het bij mij ook weer te jeuken om een tutorial te maken, die al veels te vaak is uitgesteld.
Strict XHTML zou ik doen, want degene die nog geen html weten zullen ook vast nix aan xhtml hebben ;).. en degene die html kennen zouden niet graag eerst noggeens dat html gedeelte willen.. maar tis jouw keuze.. suc6 ermee!
Ik denk ook dat ik strict XHTML ga kiezen, omdat het misschien netter is om te kunnen onderhouden.
Niek, XHTML is voor een groot deel gelijk aan HTML alleen zijn de regels wat strenger geworden met betrekking voor het afsluiten van tags. Verder is XHTML meer toegespitst op het werken met css, omdat de oude HTML opmaakcodes niet meer zijn toegestaan in de code. (dat wil niet zeggen dat het niet werkt, maar valide code is gewoon beter)

@CB2thephp
Inderdaad is dan een strict XHTML tutorial dan aan te raden. Dan kunnen nieuwe toekomstige webdesigners het in één keer goed leren.
Vergeet niet dat je bij de opmaak van XHTML met .css MOET werken, dus het zal dan wel een combinatie-tutorial worden, of je zal verwijzingen gebruiken naar css tutorials.
@Robert
Ik zal verwijzingen maken naar css tutorials, maar ik ga een klein beetje zien hoe ze het met XHTML divs moeten maken etc. Hoe de structuur er uit moet zien.

Ik hoop hierdoor dat websites mooier worden en velere maler logischer. Tutorials van Jan komen er zeker in :D

Nee XHTML wordt het dan.
Leuk en aardig, maar zo groot is het verschil met html toch ook weer niet? Wanneer je met html uit de voeten kunt, dan is het een peuleschil om met xhtml een website te maken.
XHTML is a stricter and cleaner version of HTML.

En voor een kant-en-klare tutorial, incl. alle tags e.d., zie w3schools.com

Ps. Gebruik inderdaad strict.
Ik heb nog even over het idee na zitten denken, een ding wat vaker fout gaat met het genereren van pagina's is dat je bijvoorbeeld tabellen laat genereren, met daarin informatie.
Ook stukken tekst die je laat genereren, zal je valid moeten "neerpoten" op je website.

Misschien een idee om dit mee te nemen in je tutorial, dus hoe je teksten uit een database valid kan neerzetten, en hoe je valid tabellen maakt uit informatie uit een database bijvoorbeeld. (altijd netjes </td> en </tr> enzo afsluiten)
Als je dat doet, neem dan ook dit artikel mee in je tutorial:

why xhtml is a bad idea

Ook al is het gebaseerd op een mening worden er in mijn ogen wel erg goede argumenten gebracht om geen xhtml te gebruiken.

De onderste 2 quotes geven misschien een indruk, toch raad ik iedereen aan het hele artiekel te lezen.
XML has very precisely defined error-handling (unlike HTML): when the parser finds something unexpected it just stops and displays an error. This means two things: it makes editing XML documents closer to “real programming” (if you make a small error it doesn’t compile), and since you don’t need code for error-handling the parsers become both faster and easier to write. As you can imagine the programmers felt at home.

So XHTML is hard to get parsed the intended way in current browsers. Instead most people using it decide (or don’t know otherwise) to parse it like if it was HTML. But doesn’t that defeat the biggest reason to user XHTML in the first place? The only big difference between HTML 4.01 and XHTML is that XHTML can be parsed as XML! As long as you parse your code as HTML there’s no reason to use XHTML.

Reageren