Opzich een prima machine, maar met XP erop zo langzaam als wat. Processor zou de overclocking aankunnen, want wat ik ook op die machine draai, hij blijft steenkoud...
Boekje heb in niet meer, De binnenkant van de kast geeft aan dat je d.m.v de jumpers tot 550mhz komt, De bios kom ik ook niet verder. Zit zo dichtgetimmert als wat
Uit jouw gegevens kan ik afleiden dat je SD-Ram hebt, en een Intel Pentium 3 processor, naar mijn ervaring zijn P3's niet de snelste overclockers (ze kunnen niet echt veel hebben), maar ze zijn meestal (hangt van moederbord af) wel makkelijk te overclocken.
Probeer in het bios eens een beetje om te kloten met de multiplier (meestal uitgedrukt in 0.0x (In jouw geval (uitgaand van en 100 MHz bus) 5.5x)), ook kun je proberen de systeembus omhoog te krijgen (vaak lukt dat bij mij, maar dat hang van bios af).
In ieder geval, doe het in kleine stapjes, van 50 MHz per keer, dat werkt naar mijn ervaring het beste. Zet hem dus bijv. op 600 MHz, en kijk of Windows XP zonder problemen opstart, sluit dan de pc weer af, en verhoog nogmaals met 50 MHz. Hou ook goed de temperatuur in de gaten, boven de 65 graden raad ik je af.
p.s. Overclocken geeft niet extreem veel prestatie winst in jouw geval, een upgrade kan ik je eerder aanraden. Door een simpel Sempron systeem te kopen heb je vele malen meer prestatie winst.
[edit]
Ok, Compaq bios dus.. Jumper settings gaan dus tot 550 MHz, je hebt een systeembus van 100 MHz? Probeer die anders te verhogen door jumper settings.
[/edit]
[edit]
Wat doe je trouwens nog met zo'n P3 systeem? Scholen waar ik werk worden die P3/P2tjes massaal afgevoerd naar gemeentelijke stortplaats ;)
[/edit]
compaq deskpro's (EN?) zijn een ramp om iets mee te gaan knutselen... zo uit mijn hoofd konden ze ook maar maximaal 600MHz aan. Iets in de bios wijzigen kan je bij die oude compaq's wel vergeten dus zal je de kast open moeten schroeven. Is het een 100MHz FSB? Met een multiplier van 5.5? Ik gok van wel gezien die dingen ook de AMD K6'jes aankonden. Je zou kunnen kijken of je die multiplier kunt verhogen naar 6 maar ik geef je weinig kans.
Laptop overclocken lijkt mij geen slim plan, afgezien van het feit dat je maar een marginale winst behaalt is het ook gewoon onverstandig. Er is wel software voor maar die is vaak erg afhankelijk van het type moederbord. Ik zou zeggen, google er op los :).
p.s. Kijk even of CPUFSB gaat werken :). En hier staat ook wel leuke informatie (maar wel erg outdated).