Ey mensen :)

Mijn computer is zowat dood en nu wil ik dus een nieuwe gaan kopen, mijn budget ligt rond de €700 evt €750.
Als iemand ergens een mooie ziet of er eentje kent kan die het dan melden :)
Want ik vind dat altijd zo moeilijk xD
Oja de computer moet minstens 2 duo zijn :)

Groetjes Paul(tjuh xD)
@Chef: Zelfbouw zal zeker niet in de meeste gevallen het beste zijn (denk aan stabiliteit en garantie), maar het is wel een stuk goedkoper omdat je bv. al de tijd die je eraan besteedt niet meerekent. Het grote voordeel is natuurlijk dat je die onderdelen er in kunt stoppen die jij er graag in wilt hebben. Dat is een vrijheid die je bij Apple, Dell, HP en andere leveranciers niet hebt.

Maar blijft de vraag wat nu het verschil is tussen Apple en Mac. Ben erg benieuwd!

En een iMac is echt niet duur, maak maar eens een lijstje van de onderdelen en ga maar eens uitzoeken wat je kwijt bent als je deze los koopt. Natuurlijk ben je wat goedkoper uit (10 tot 20% schat ik zo), maar dan moet je de boel nog zelf inelkaar zetten en heb je een geen garantie op arbeidskosten.

En wanneer je Windows wilt draaien, vergeet dan niet de licentie-kosten. OSX zit bij een iMac inbegrepen. Maar goed, Linux is gratis en doet de klus net zo goed.
Goed, een mac is een prima apparaat. Er zijn genoeg mensen ontiegelijk gelukkig mee. Verder is het interessant dat je op de nieuwe macs zowel mac osx als windows kan draaien. Voor de webdesigner een heerlijk apparaat. En voorzover ik weet is er geen verschil tussen Macintosh en Apple, anders dan dat Macintosh de meruotknaam is voor computers van het bedrijf apple.

The Macintosh, or Mac, is a line of personal computers designed, developed, manufactured, and marketed by Apple Computer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Macintosh

Wat chef verkoopt klinkt mij als directe onzin in de oren. Apple bouwt gewoon verschillende computers en die heette van oudsher macintosh. Van de mac mini (kleine desktops zonder beeldscherm) naar de macbooks (laptops) ibooks (kleine desktop met geintegreerd beeldscherm) en de mac g4 en g5 (workstations).

De precieze voor en nadelen ten opzichte van bepaalde pc systemen hangt gewoon van het systeem waarmee je wilt vergelijken af. De mac is doorgaans wat duurder dan de pc tegenhanger, maar je krijgt hier een ubergeile doos met degelijke onderdelen voor terug.

Hoe het ook zei: wat wil je met je systeem doen? Dat is denk ik het belangrijkste. Dingen als photoshop vereisen bijvoorbeeld niet zo'n hevige videokaart, maar gebruiken meer ram en processorkracht (voornamelijk ram)

Wil je games spelen als een malle, dan is het misschien verstandig om een wat hevigere videokaart erbij te nemen. Verder kan je geld besparen door een moederboard te kiezen wat de meeste dingen al on-board heeft (videokaart, geluidskaart, netwerkkaart). Hierdoor kan je relatief goedkoper uit zijn.

Gebruik je 'm voornamelijk voor internet en webdesign, dan heb je uberhaupt niet zo'n kekke bak nodig om aan de slag te gaan. Kortom: wat wil je doen?
Ik zal even voor Paul spreken :-)
Had het er al een beetje over gehad met hem ;-)
Hij wil vooral photoshoppen, phpen en dat soort dingen. Dus vooral bezig zijn met sites en ontwerpen van dingen. En hij wil af en toe een keer een spel spelen als Need for Speed Carbon. Maar omdat het af en toe is heb je denk ik niet zo'n heftige videokaart.
Ik snap sowieso niet waarom je je zo vast klampt aan die duo core? Maar goed.
Je zal denk ik vooral wat ram nodig hebben (1 gb) aardig cpu'tje (3 ghz? of 2 ghz duo?) en videokaartje vrij basic 256 mb kaartje?
Schrijfje van 120 Gb (ik dacht namelijk dat je < 20 gb gebruikte?)
Allemaal niet zo spetterend dus, hoogstens flink wat ram of een snelle processor :)
ik zou gaan voor een tweedehandse dell xps, nieuw niet te betalen, en tweedehands wel wat meer
XPS is niet echt geschikt denk ik.
XPS is gewoon puur een gamerspc...
Chef, ik ga er niet eens op reageren maar jouw reacties slaan dus helemaal nergens op. Teneerste haal je dingen door elkaar (mac == apple) en ten tweede heb je geen idee waar je over praat, je kunt niks onderbouwen en wat mijn betreft is jou opmerking dus echt niks waard.

Kom eens wat meer buiten ofzo, frisse lucht kan je goed doen. Kijk dan gelijk eens om je heen hoe de wereld echt in elkaar zit...
Haha, volledig met Arjan eens :)
Totaal geen onderbouwing :)
Persoonlijk vind ik de designs van Apple lelijk, en het werken erop? Na dat vind ik ook alles. Is een kwestie van smaak, gewenning en manier van denken.

Maar waarom perse een Duo. Ik zit elke dag achter een Duo (moest eigenlijk een Solo zijn maar goed je kent Dell hé, foutje maar laat maar zo). Maar ik zit ook wel eens achter dezelfde laptop alleen dan Solo en veel verschil zit er niet in tenzij je echt veel zware programma's naast elkaar gaat draaien. Duo lijkt me voor een goedkope PC computer een beetje overdreven.

Als ik jouw was zal ik investeren in geheugen, snelle harde schijf (100 Gb is meer dan genoeg).

Mocht je voor Windows gaan, waar helemaal niks mis mee is: even op je Vista coupon letten
Vergelijkingen tussen Apple en Windows leveren altijd eindeloze discussies op. Ik vind dat iedereen een Mac en een Windows PC moet hebben. En ook een BMW en een Mercedes. En ook een Steinway en een Bösendorfer. En ook een blanke en een donkere vriendin.
[offtopic]Wauw Jan, geweldige oplossing. Waar kan de rekening heen ;-)[/offtopic]

Reageren