Heey allemaal,

Er is mij gevraagd om een webserver op te zetten op school, waar leerlingen hun php en MySQL creatief kunnen testen.

I.v.m. de compatibility van het netwerk wordt het geen linux, maar krijgen we de beschikking over Windows Server edition.

Nu was mijn vraag:
Wat is de beste manier om accounts te maken voor leerlingen, direct een MySQL account op de MySQL server te geven, en een schijfquota in stellen voor zowel MySQL als voor de bestanden zelf.

Webserver wordt gewoon apache, met MySQL en PHP 5.
Offtopic: Jammer dat je geen PostgreSQL als database gaat gebruiken. Daar kun je veel meer mee, is veel veiliger en lijkt veel meer op het zware geschut van DB2 en Oracle dan MySQL. Tevens is de performance een stuk beter bij grote aantallen gebruikers (>25 per seconde), MySQL kan daar niet aan tippen.

Kaart het eens aan op school en ga er eens mee aan de slag.

Ps. Wil je PostgreSQL net zo gebruiken als MySQL (dus zonder enige logica en controles in de database) dan is dat ook mogelijk. Althans, gedeeltelijk, de domme fouten van MySQL kun je met PostgreSQL niet maken, 31 februari wordt echt niet geslikt als datum. Houd je aan de SQL-standaard en klaar ben je.
krijg je dan geen Mysql "scripts" die gemaakt worden die PostgreSQL niet kan uitvoeren??? ik heb voor de rest eigenlijk geen verstand hiervan maar dat lijkt mij
Het is voor de leerlingen op school, gymnasium, er is mij gevraagd een server met MySQL server op te zetten, dus dan doe ik dat en ga ik er geen PostgreSQL opzetten.

Ik ga even naar die CPanel kijken Luke
CPanel is een beetje duur denk je ook niet. Je moet kijken naar één van die gratis controlpanels die Luke je gaf... (of bedoelde je dat ook ;-))

Denk je vooral even om de veiligheid? Dus dat ze niet elkaars bestanden kunnen gaan wissen.

Misschien moet je ook eens kijken naar de Apache functie user dirs
Jaah dat bedoelde ik ook ;-)

De apache funcitie user dirs? Heb je daar een linkje van? Ik kan op google niks vinden...

Is er ook een controlpanel wat ook direct FTP accounts maakt?
Zie httpd.conf // apache2.conf

Onder Linux heeft iedere gebruiker zijn eigen home-dir (/home/gebruikersnaam).
Als je de functie user dirs aanzet kan je surfen naar: http://machine/~gebruikersnaam
Op voorwaarde dat er een speciale map in de user dir staat (meestal public_html maar je kan ook anders instellen).

Nu kan hetzelfde ook alleen voor Windows gebruik je dan resp. C:\Document and Settings\gebruikersnaam\Mijn documenten
Ik zal het even uitleggen.

Het is de bedoeling dat ik (of een andere beheerder) een account aan kan maken. Er moet dan aangegeven kunnen worden hoeveel ruimte die user op de schijf krijgt.

Bij het registreren moet er ook automatisch een FTP account worden aangemaakt en een MySQL account, met 1 database.

Is dat mogelijk met een van de ControlPanels?
@Nico: Natuurlijk is een script voor MySQL anders dan een script voor PostgreSQL, denk alleen al aan de functies mysql_query() en pg_query().

Daarnaast staat MySQL het toe om 'foute' queries uit te voeren. De query en het resultaat dat MySQL heeft verzonnen kloppen niet, maar daar maalt MySQL niet om. PostgreSQL zal op dezelfde query direct een foutmelding afgeven.

Zie http://www.yapf.net/Articles/ArticleView/803 voor een overzichtje van (ernstige) problemen.
Is wat ik wil mogelijk met cPanel?

Een licentie voor educatieve doeleinden is namelijk gratis bij cPanel...

Reageren