Heey allemaal,

Er is mij gevraagd om een webserver op te zetten op school, waar leerlingen hun php en MySQL creatief kunnen testen.

I.v.m. de compatibility van het netwerk wordt het geen linux, maar krijgen we de beschikking over Windows Server edition.

Nu was mijn vraag:
Wat is de beste manier om accounts te maken voor leerlingen, direct een MySQL account op de MySQL server te geven, en een schijfquota in stellen voor zowel MySQL als voor de bestanden zelf.

Webserver wordt gewoon apache, met MySQL en PHP 5.
@Danny:
Apache moet je qua veiligheid eigenlijk niet gebruiken op een Windows server.
Waarom niet? Is Apache op Windows onveiliger dan op Linux, Unix of welk ander systeem dan ook? Of is IIS veiliger dan Apache op een Windowsbak?

Het zou mij verbazen, maar ik moet wel zeggen dat er weinig van af weet.

Kun je hier wat meer uitleg over geven?
Server opzetten lukt prima, gewoon apache, php en MySQL draaiend krijgen is geen probleem.

Maar nu moet er dus iets komen, dat er in 1x een user toegevoegd kan worden die:

- Een FTP account krijgt
- Schijfquota
- MySQL tabel
- Limiet op grote van MySQL database

En geen idee hoe ik dat voor elkaar krijg ;-)

Apache niet draaien op een windows server? Wat raad je me dan aan?
Apache op windows is echt niet onveiliger.

kijk even of je daarvoor een shell script kan maken dan wel iets in een control panel. (webmin?)

EDIT: dat waren twee onafhankelijke zinnen
Frank schreef op 14.01.2007 22:56
@Danny:
Apache moet je qua veiligheid eigenlijk niet gebruiken op een Windows server.
Waarom niet? Is Apache op Windows onveiliger dan op Linux, Unix of welk ander systeem dan ook? Of is IIS veiliger dan Apache op een Windowsbak?

Het zou mij verbazen, maar ik moet wel zeggen dat er weinig van af weet.

Kun je hier wat meer uitleg over geven?

Ja hoor.
Vele veiligheidsoplossingen die in Apache zitten werken wel onder Linux maar helaas niet onder Windows. Denk aan bijvoorbeeld de "Memory Limit" die Apache kent. Hiernaast kan je met IIS op een Windows machine beter de rechten bepalen dan met Apache op een Windows machine.
Voor Windows (op een publieke server) moet je eigenlijk gebruik maken van IIS (v6).

Op Internet naar goede en realistische informatie zoeken omtrent dit onderwerp is nog vrij lastig. Volgens de Linux fans is de MS software troep. Andersom geldt precies hetzelfde.

Ikzelf gebruik gewoon Apache op een Unix systeem. Bevalt mij tot nu toe het beste.
Wat uiteraard heel belangrijk is gewoon je software up to date houden.

[edit] Kijk even op deze pagina: http://www.webhosters.nl/virtuelewebhosting.php
Je zult zien dat de meeste Windows server met IIS draaien..[/edit]
@Danny: Bedankt voor de uitleg, weer wat wijzer geworden!

Volgens de Linux fans is de MS software troep. Andersom geldt precies hetzelfde.
Ik ben het met beide eens. Een gezonde competitie zorgt namelijk voor betere software en daar hebben alle partijen belang bij!

Lang leve OSX, Unix, Linux, Solaris, Windows, etc. etc. etc. etc.

En de winnaar is.....De Gebruiker!

Reageren