Er is mij gevraagd om een webserver op te zetten op school, waar leerlingen hun php en MySQL creatief kunnen testen.
I.v.m. de compatibility van het netwerk wordt het geen linux, maar krijgen we de beschikking over Windows Server edition.
Nu was mijn vraag:
Wat is de beste manier om accounts te maken voor leerlingen, direct een MySQL account op de MySQL server te geven, en een schijfquota in stellen voor zowel MySQL als voor de bestanden zelf.
Webserver wordt gewoon apache, met MySQL en PHP 5.
Kwestie van een scriptje eraan hangen en klaar ben je. Wat ik waarschijnlijk zou doen:
Configureer Apache met LDAP, zodat je geen .htaccessjes nodig hebt maar je gelijk alle account info uit je active directory kan vissen.
Configureer Apache met mod_userdir (geloof dat er in je httpd.conf standaard al een voorbeeld verwerkt zit). Zet in een .bat dat er automatisch een mapje 'public_html' o.i.d. aangemaakt word in de homedir (eehm, windows... eehm.. documents en settings van de account). Als je dan naar http://server/~gebruikersnaam gaat kom je automatisch in dat public_html mapje van de gebruiker uit. De gebruiker heeft dus een keurig mapje in zijn 'mijn documenten' staan en standaard kan je daar dus ook met je FTP server bij.
Beveiligen van Apache, safe-mode, zorgen dat ze gelocked zijn in hun directory (ik neem aan dat locken ook prima gaat op een windows back).
Je kan vrij eenvoudig dmv van een batfile ook automatisch je MySQL account aanmaken. Het enige waar ik je even niet mee kan helpen is de vraag of je dan ook een beperking op kan leggen ivm schijfruimte...
Vraagje, aangezien je het hebt over 'we', zitten daar ook mensen bij die wel precies weten wat ze doen? Niks is vervelender dan iets maken wat gesloopt word en denk ook eens aan je aansprakelijkheid.
Raden jullie me wel aan om Apache, PHP en MySQL gewoon zo te instaleren? Zeg maar ongeveer á la Arjan's tut (Doe het zelf meestal net wat anders, maar dat boeit niet, komt op hetzelfde neer). Of raden jullie me aan het anders te doen.
[edit]
En welke FTP server raden jullie me aan ;-)
[/edit]
?
Onbekende gebruiker
14-01-2007 22:45
IIS (zit volgens mij ook FTP bij)
Is denk ik wat makkelijker te koppelen aan de hele server. (denk ik zo)
Raden jullie me wel aan om Apache, PHP en MySQL gewoon zo te instaleren? Zeg maar ongeveer á la Arjan's tut (Doe het zelf meestal net wat anders, maar dat boeit niet, komt op hetzelfde neer). Of raden jullie me aan het anders te doen.
[edit]
En welke FTP server raden jullie me aan ;-)
[/edit]
PHP Newbie schreef op 14.01.2007 20:31
Een klasgenoot die net als ik prima een server op kan zetten, maar ook min of meer stuk loopt op dat user-aanmaak-gedeelte.
Ik bedoel het niet verkeerd hoor.. Maar net zei je nog dat jullie goed een servertje op kunnen zetten..
Dat "user-aanmaak-gedeelte" is nog het makkelijkste.. Misschien moet je je nog even verdiepen in het hele server "gebeuren".
[edit] Apache moet je qua veiligheid eigenlijk niet gebruiken op een Windows server. [/edit]