Daar ben ik weer (ga please niet glijk zijken over onzinnig topic)
en ik wou het graag hebben over pesten en of problemen thuis.
Ikzelf word namelijk gepest en als ik nu het woord school hoor raak ik al in paniek. Daar komt ook nog eens even lekker bovenop: Problemen thuis. Worden voornamelijk veroorzaakt door problemen @ school.
Welke ervaring hebben jullie met pesten/heb je 't meegemaakt (zo ja hoe is het opgelost?)
Groetjes Paul (Ik hoop dat jullie me niet gelijk gaan afzijken)
Problemen thuis zijn problemen die altijd ergens anders een oorsprong vinden (zei de 18-jarige). Dus, je zal eerst moeten die problemen vans chool oplossen ;-) . Gewoon negeren en als ze dan niet ophouden eens serieus uit uw 'krammen' schieten en desnoods het ziekenhuis een extra klant bezorgen. Neem het van mij aan, het werkt. En de directie heeft er nooit wat van gezegd :-) .
Tja maar 't blijft lastig als je er thuis niet over kan praten en het altijd 30-1 is.
IK ben al eens naar mentor gegaan. Geen succes. "T ziet er naar uit dat ik nog lang op middelbare zit. (door klote gedoe @ school wil ik thuis niet meer aan hw of leren en dus kelderen cijfers nu met bakken tegelijk) en wat ook nog eens klote is..... Onze school is klein (nu 123 leerlingen) waarvan 3brugklassen en 1 tweede klas. Die gasten uit 2 klas die helpen diegene uit m'n klas ook nogal vaak.
En de directie heeft er nooit wat van gezegd :-) .
Precies! Heb dezelfde ervaring, de leraar was zelfs in de klas aanwezig toen ik die gozer op zijn bek timmerde. Even uitgelegd wat er aan de hand was en hij (!) kon vertrekken. Docenten e.d. zijn echt niet zo gek als dat ze doen voorkomen, alleen jammer dat ze soms te laat ingrijpen bij pesten.
Paul, probeer ze te negeren en praat erover met iedereen die er oren naar heeft. Als het niet lukt, dan zal je ooit boven je kookpunt geraken. Ik ben ook het tengerste mannetje dat je kan inbeelden, maar heb wel een kerel door dubbel glas heen geslaan waarbij de klink zijn linkernier zogoed als dood heeft gemaakt.
Begrijp me niet verkeerd, maar ik ben behoorlijk trots op het feit dat ik het zo zelf heb kunnen oplossgen ;-) . Daarna heb ik er nooit meer last van gehad.
Ik zal ook niet zeggen dat je er maar op moet slaan, dat was mijn enigste keer op de middelbare school, maar het is wel dé manier om te laten zien dat je niet over je heen laat lopen. Het is voor de ontvangende partij overigens een dusdanige verrassing dat je niet hoeft te verwachten dat ze terugslaan. Hij is er nooit meer over begonnen.
En ik wil niet lullig doen, daar is dit het onderwerp niet voor, maar wanneer jij emotioneel snel geraakt bent, dan ben je wel een heel eenvoudig doelwit. Daar zijn 'de klootzakken' altijd naar op zoek. Zodra jij van je afbijt, is de lol er van af en word je een risico (gebroken neus, rijtje voortanden, etc.). Zorg er dus voor dat jij assertiever wordt (zijn trainingen voor) en bijt op zijn tijd van je af.
Er zijn grenzen, stel die voor jezelf en houd je daar ook aan. Maak anderen ook duidelijk wat die grenzen zijn en houd hen er ook aan.
Jij hebt problemen, jij zult er dus ook wat aan moeten doen. En niemand anders.
@Paul :
Praat er over met een decaan :) Die hebben geheimhoudingsplicht (voor zover bij mij bekend) Hij wil je helpen (mag je vanuit gaan) en zal alles binnen zijn vermogen doen om je te helpen zonder dit ditrect op jou te betrekken. Mocht dit toch nodig zijn Dan zal hij hierover eerst met jou overleggen
Dat is het beste om te doen. Ik weet dat het moeilijk is maar neem van mij aan als je het niet doet word het nog moeilijker. (spreek uit ervaring). Je moet nog zo lang met deze klas (3 jaar minstens) dus probeer het snel op te lossen ipv vlak voor het einde van je school. Dan word het voor jou ook weer een stukje makkelijker
Ik ben sinds de kleuterklas gepest, heb echt gevochten, ben helaas niet het sterkste mannetje. Een keer onder de les, wilde iemand op mijn plek zitten, want zijn vriend zat daar, maar ik wilde niet vrijwillig weggaan, dus ze beginnen te treiteren (etui weggooien, boeken afpakken e.d.) en de leraar komt binnen. Net terwijl de leraar kijkt sla/schop ik die jongen. Dus Jonathan, wat doe je nu weer. Ik leg het uit: jongens mogen ergens anders gaan zitten :D