Ik had voor het eerst een linux gedownload van 50mb(genaamd damnsmalllinux).
Deze werkt goed, alleen is ie nogal lelijk...... en er zitten weinig mogelijkheden op, dus zocht ik een andere nogal kleine linux van niet teveel mb.. die misschien ook op cd kan worden gedraaid. Dus iets van 500 mb ofzo..
Weet iemand een goeie?
[edit]

Misschien handig voor jullie hij moet draaien op een computer met:
pentium 3
600mhz(ofzo)
en ongeveer 2/3 gb(niet lachen graag =P
[/edit]
;-)
@manaus daarvoor moet je een bootmanager installeren.
Als je effe googelt dan vind je er zeker één die freeware is.
De installatie van een bootmanager is soms niet zo simpel.
Maar eenmaal als het werkt dan is het wel handig.
Ik zou je wel aanraden voordat je aan de installatie van een bootmanager begint om al je bestanden die je nog nodig hebt op een extern medium te zetten.
Neem Ubuntu :)

Draai ik hier ook. Heel fijn :) Als er iets rlxt is, dan is het slapen Ubuntu!
www.ubuntu.com :)
@Niek: Heb je naar de snelheid van mijn laptopje gekeken ;-)?

Ik ga naar bed ;-) weltruste :-)
Linux gebruikt altijd een bootmanager meestal GRUB of LILO.

Merk op dat NTFS schijven meestal niet zo lekker lopen. FAT vormt geen problemen.
Ik draai hier ook een dualboot, voorheen LILO, nu GRUB, en nog nooit (noemenswaardige) problemen gehad. Eén schijf is NTFS (Windows 2000), één ReiserFS (Linux) en een ander FAT32 (voor beide). Allemaal prima te bereiken (alhoewel sommige alleen te lezen zijn, en vanuit Windows kan je ReiserFS of ext2 cq. ext3 in 't geheel niet lezen zonder omweg; vandaar ook mijn FAT32 partitie).

Overigens herkent een beetje Linux distributie over het algemeen een al eerder geïnstalleerd systeem, en zal daarop reageren door voor te stellen de partitie van dat systeem te verkleinen, en wat ruimte in te nemen voor Linux. De bootmanager naar keuze wordt dan automatisch geïnstalleerd. Het is dus niet zo lastig als hier door bv. Koen wordt voorgeschoteld. ;)
Ik zou Ubuntu aanraden!

Is volgens mij tegenwoordig ook de populairste.

Het ziet er goed uit en zit goed in elkaar.

Ze doen heel veel aan gebruiksvriendelijkheid.
Zelf een Ubuntu gebruiker. Populair distro waar veel aan gewerkt wordt. Goed en gebruiksvriendelijk maar inderdaad eet het wel aardig wat geheugen. Voor mij overigens geen probleem, een hedendaagse pc kan het met gemak aan. Help zelf nog wel eens mee op de launchpad (www.launchpad.net) met vertalen. Wel eens leuk als ik weinig te doen heb.

Verder gewoon gebruiksvriendelijk en fijn voor de beginner. Helaas wat moeite mijn wireless aan de praat te krijgen maar verder goede hardwareondersteuning en veel updates. Zeker een aanrader.
Kasper schreef op 19.03.2007 21:56
Ik draai hier ook een dualboot, voorheen LILO, nu GRUB, en nog nooit (noemenswaardige) problemen gehad. Eén schijf is NTFS (Windows 2000), één ReiserFS (Linux) en een ander FAT32 (voor beide). Allemaal prima te bereiken (alhoewel sommige alleen te lezen zijn, en vanuit Windows kan je ReiserFS of ext2 cq. ext3 in 't geheel niet lezen zonder omweg; vandaar ook mijn FAT32 partitie).

met http://www.fs-driver.org/ en http://www.ntfs-3g.org/ kun je alles ;)
ik heb ubuntu gedowd voor op m`n 1ghz, 10 gig, 512 mb, maar bij 97% instalatie (bezig met opruimen, stopt hij, en xubuntu doe helemaal niks,(deed het wel)

K had de alternate, moet ik dan maar ubuntu live proberen?
Dat opruimen kan al snel een minuut of 10 duren weet ik uit ervaring.
Check je CD eens op fouten. Geen fouten probeer het dan opnieuw

Reageren