Access is toch een soort exel?
Ik wil gewoon een administatrie programma maken...
Access is geen "soort" Excel. Access is een geavanceerde database met VBA als scripttaal ter ondersteuning.
Je kunt natuurlijk ook zelf iets programmeren in C++, maar dat komt ongeveer op hetzelfde neer als dat je zou zeggen: ik wil een spreadsheet maken, of een tekstverwerker. De tools zijn al voorradig, dus waarom opnieuw het wiel uitvinden?
Dus eigenlijk maak je deels je eigen programma, ware het niet dat je wel Access nodig hebt om het te gebruiken. (of zijn er tegenwoordig ook alternatieven voor?)
Via de SDK (Software Development Kit) kun je ook een "stand-alone" maken, zodat de client geen Access nodig heeft.
Als ik deze opmerking zie, dan ga ik spontaan aan je (achtergrond)kennis twijfelen.
Access is database .....
Excel is rekenblad .....
En Microsoft weet zelf ook niet precies wat nou echt de verschillen zijn. Dus die maken het zo dat je uiteindelijk met veel geklooi met beide programma's beide eigenschappen kunt gebruiken.
Wil je echt iets gaan programmeren? Vergeet dan alles wat met Microsoft te maken heeft en leer een fatsoenlijke/degelijke programmeertaal.
@ SanThe: als iemand in Windows een administratieprogramma wil maken, is Access echt niet zo'n gekke keuze hoor. Dat Microsoft vaak aanklooit ben ik zeker met je eens, maar ik hou staande dat Access een bruikbaar product is als het aankomt op het in elkaar zetten van een relationele DB met een gebruiksvriendelijke interface voor de user. Dingen als referentiƫle integriteit zelf gaan programmeren is IMHO echt overbodig.
@ Ed: COBOL is een taal die uit 1959 stamt en die veel ontwikkelingen heeft doorgemaakt. Oorspronkelijk bedoeld om met grote gegevensbestanden om te gaan als ik me niet vergis. Waarom raad jij het aan?
@Jan: (Een van) Mijn persoonlijke ervaring(en) met Access is dat er in een door mijzelf gemaakte database zo heel af en toe een geheel record spontaan 'verdween'. Het ziet er zoals we gewoon zijn van Microsoft weer allemaal netjes uit. Maar als je er ook altijd van op aan wilt kunnen, geef mijn portie dan maar aan Fikkie.