Beste PHPHulpers,

Via deze weg wil ik jullie informeren over een recente stap in mijn leven. Ik heb besloten om mijn functie als moderator op PHPHulp neer te leggen. Ik ga jullie dan ook verlaten, niet als persoon maar wel als moderator.

Als moderator op PHPHulp ben je eigenlijk een gewone user, je hebt dezelfde rechten (behalve dan dat je topics kunt dichtgooien) maar je word niet behandeld als een gewone user. Users zien je blijkbaar als een soort 'opper-phper' die tijd over heeft om iedereen maar te helpen met zijn of haar problemen. Mijn mailbox explodeerd dan ook bijna uit zijn voegen met dingen als 'kan jij dit even voor mij maken'. En als mensen niet snel genoeg op het forum geholpen worden sturen ze mij een PM, E-mail of voegen ze mij toe op MSN.

Combineer bovenstaande met mijn persoonlijkheid, ik wil graag iedereen helpen, en PHPHulp kost je gewoon een enorme berg tijd. Tijd die ik liever in andere projecten kan stoppen, projecten waar ik zelf mijn enthousiastme en intresse in kwijt kan.

PHPHulp is aan het veranderen, het niveau veranderd en daarmee ook de gemiddelde PHPHulp gebruiker. Zelden kom ik iets tegen waar ik echt een avondje lekker mee kan stoeien of iets ingewikkeld waar ik weer van kan leren. Daarintegen is het aantal topics van mensen die zich registreren om hun vraag te dumpen wel aan het toenemen.

Ik voel mij niet meer thuis op PHPHulp en toch steek ik er een hoop tijd & moeite in. Als moderator gaat dat op een soort verplichte basis, niet zozeer verplicht als in contractueel maar meer als... je hebt toch een soort verantwoordelijkheid. En daar heb ik geen zin meer in.

Dus ik leg mijn functie neer, maar als persoon blijf ik hier aanwezig. Al was het maar omdat er een aantal personen hier rondlopen waar ik het goed mee kan vinden en ik hier altijd wel wat kan leren.

'The mind is not a vessel to be filled, but a fire to be kindled.'

Denk vooral dat het niveau van jou (jullie?) omhoog gaat, en daarom is er geen uitdaging op phphulp. Niet dat het niveau omlaag gaat hier. Er zijn nog steeds mensen die niets van php weten die het willen kunnen/leren. Er zijn er wel meer nu dan 2 jaar geleden, allicht, maar ze zijn niet nog stommer geworden...

[edit]Als je grote moeilijke PHP(/C) projecten nodig hebt, mag je mij wel helpen :)[/edit]
Er zit een verschil tussen mensen die niet kunnen PHP'en en bereid zijn tijd/moeite te investeren en die het willen leren. Die zijn meer dan welkom bij mij en ik help ze graag.

Echter, er zijn teveel mensen die zich registeren, er na 1 dag achterkomen dat het ze tijd/moeite gaat kosten en de stekker eruit trekken met de mededeling 'kan jij het niet ff voor me doen'.
Nou beken ik maar direct bij deze dat ik na 1 jaar nog steeds geen PHP kan, simpelweg omdat ik het scripten ervan gewoon niets aan vind.... ik design véél liever. Maarja, ik maak wel complete sites en dan heb je soms wat scripts+de nodige aanpassingen nodig....

Heb je daar wél begrip voor? :P
Dat ben ik volledig met je eens Arjan. Er zijn tegenwoordig steeds meer mensen die PHP willen kunnen maar er niets voor willen doen. Ik kon in het begin ook geen PHP, ik stelde hier ook domme vragen, maar met behulp van mensen hier heb ik het toch voor elkaar gekregen PHP te leren. Maar dat betekent niet dat ik er niets voor hoefde te doen. Ik heb dan ook nooit gevraagd, kun je dit of dit voor me doen.
ArendJan, het gaat er gewoonweg om dat je gezien word als de beste php'er in nederland als je mod bent, en daar irriteren mods zich aan. Mod's behoren zoals al eerder gezegt dat een topic goed loopt en de regels naloopt.
Daarmee is dus niet gezegd dat een mod gelijk voor iedereen zijn script even moet maken.
Jammer dat je stopt met modereren Arjan, ik zie ook wel dat het niveau zeer daalt op PHPhulp. Ik vind het ook erg jammer. Daarom kom ik ook maar heel af en toe hier, want er is niets 'spannends' meer. Hopelijk komt het ooit weer terug.
Gelukkig blijf je nog wel als 'gewoon' lid op PHPhulp. Anders wens ik je veel succes en plezier met je andere projecten.
Ik denk dat sommigen hier de termen niveau en instelling/motivatie door elkaar halen.

Een niveau van zeer laag naar zeer hoog bij sommigen is juist waar het forum voor is! Iedereen kan elkaar helpen. Persoonlijk help ik altijd graag bij dingen zoals mailproblemen en debuggen, maar van regexp en ajax heb ik weer geen kaas gegeten. Iedereen helpt elkaar en niveau is niet belangrijk.

Maarrrrr

De motivatie en de instelling van vooral de wat nieuwere users is gewoon ruck.
Ik wil ff een scrippie van dit
Heeft iemand dit even liggen
Wat is hier fout
Ik snap het niet kan iemand het voor me maken

Natuurlijk ben ik dan voud als ik daar commentaar op geef, hoe durf ik, een beetje een beginneling afblaffen die om een gratis CMS module vraagt zonder duidelijk te zijn.

Mijn enige regel bij helpen van iemand is dat deze persoon zich ook de juiste instelling aanmeet en het ook WIL kunnen en WIL leren.

Sja bij de users die dat niet hebben.... de meesten kennen mijn soort reacties dan wel ondertussen. Van mn tig posts is een groot deel dit soort reactie, het wordt alleen maar meer.

Ik vind zelf dat er een soort beginner databank moet komen met de X aantal meest gestelde vragen. Dat iedereen daar eerst naar kan kijken en als een topic komt waar exact dat wordt gevraagd, sluiten.
Ben niet te beroerd om dit zelf op te zetten, als er genoeg support voor is natuurlijk. Het hoeft niet eens een echte PHP tut te zijn, maar de richtlijnen.

Of een soortement van template voor opzetten van een nieuw topic.

Ik heb probleem X als ik actie Y doe.
Ik heb var A en B al gewijzigt naar var Z, zonder resultaat.
Dit is mijn stuk relevante code.
Ik krijg foutmelding X op lijn Z.

Duidelijkheid!

Dus ja, ik snap dat je je mod opgeeft, al kan ik je vertellen dat zonder mod mn mailbox ook elke dag volstaat.
Ik vind zelf dat er een soort beginner databank moet komen met de X aantal meest gestelde vragen. Dat iedereen daar eerst naar kan kijken en als een topic komt waar exact dat wordt gevraagd, sluiten.
In lichte mate is dat er al, de FAQ. Probleem is echter, dat de mensen die ernaar zouden moeten kijken, de moeite niet nemen om zoiets op te zoeken. In de meeste gevallen gaat het namelijk om simpele problemen, waarvan de oplossing ook via Google gezocht kan worden. Imho dus niet dé oplossing...
Jammer dat je het bijltje er bij neergooit, vooral vanwege het waarom. Dat zou niet nodig moeten zijn.

Mijn oplossing om ongewenst gezeur te voorkomen:
- Maak duidelijk dat er een flink prijskaartje hangt aan persoonlijke hulp
- sturen ze mij een PM => meestal richting afvalbak
- E-mail => mijn adres hebben ze niet
- MSN => mijn adres hebben ze niet

Verder is het inderdaad jammer dat het vooral een beginnersforum blijft. Een betere mix tussen beginners en gevorderden/experts zou het forum aantrekkelijker maken.

Moderetters zijn hier niet om strenger te zijn. Ze zijn er om een discussie te leiden.
Precies. Persoonlijk gezeur van bezoekers kun je dus gewoon negeren, daarvoor ben je geen moderator.

Arjan bedankt voor het goede werk!
Ik ben bang dat er een aantal maatregelen genomen moeten worden om het plezierig te houden voor de beginners én de gevorderden. En er toch voor te zorgen dat de hulp op een goed peil wordt gehouden, daar is deze site tenminste voor.

Reageren