Regelmatig krijgen wij van ICT-studenten te horen dat ze het lastig vinden om een bijbaan te vinden die relevant is voor hun studie. Bijbanen voor een paar uur in de week worden wel aangeboden, maar een veelgehoorde klacht is dat dit werk niet aansluit op de wensen van de student.

Wij willen graag te weten komen wat voor werk ICT-studenten aanspreekt en waar mogelijk de knelpunten zitten bij het vinden van een relevante bijbaan.
Alle reden dus om jou te vragen naar jouw ervaringen op dit gebied! Als ervaringsdeskundige kan je je helpen om nuttige bijbanen toegankelijk te maken voor jezelf of je medestudenten.

Doe jij een ICT-studie aan een Hogeschool of Universiteit? Neem dan 5 minuutjes pauze en vul onze enquête in!
www.bijbaanindeict.nl

Onder de deelnemers wordt een 19" Iiyama TFT-scherm verloot!

Dank je!
Eveline Groeneveld
El Niño - Studentenonderzoek
www.bijbaanindeict.nl
Marco:
Opzich is het een goed idee om dat hier te plaatsten maar iedereen weet toch wel dat er naast een studie als applicatie ontwikkeling geen bijbaan te vinden is die de studie bevorderd en die je er nog goed naast kan doen..]

Ik merk dat een bijbaan naast mijn studie als applicatie ontwikkelaar erg bevorderlijk is. Ik kan de theorie veel beter in contekst plaatsen en veel beter leren. Ook leer ik veel over hoe het er in de praktijk aan toe gaat en welke theorie je met een korreltje zout moet nemen.
Omdat de relevante bijbanen die worden aangeboden in deze sector voornamelijk voor HBO'ers en WO'ers bedoeld zijn, willen we in eerste instantie meer te weten komen over hun ervaringen etc. Omdat we daar in de praktijk het meeste mee kunnen zeg maar. De enquête sluit daarom ook niet goed aan op de ervaringen en bijbanen van andere studenten. Maar wie weet als dit onderzoek een succes wordt...
nick schreef op 12.06.2007 11:54
Marco:
Opzich is het een goed idee om dat hier te plaatsten maar iedereen weet toch wel dat er naast een studie als applicatie ontwikkeling geen bijbaan te vinden is die de studie bevorderd en die je er nog goed naast kan doen..]

Ik merk dat een bijbaan naast mijn studie als applicatie ontwikkelaar erg bevorderlijk is. Ik kan de theorie veel beter in contekst plaatsen en veel beter leren. Ook leer ik veel over hoe het er in de praktijk aan toe gaat en welke theorie je met een korreltje zout moet nemen.

Hallo Nick,

Kijk Opzich heb je gewoon gelijk het is zo maar wel bedrijfen die programmeurs zoeken nemen geen genoegen met korte werk tijden die zoeken liever programmeurs voor vast dienst verband.

Groetjes.
En toch ken ik heel veel studenten die part-time programmeren bij diverse bedrijven. Er is wel aardig wat vraag naar goede programmeurs voor enkele uren per week...
Hebben jullie andere ervaringen dan?
Ja :P Maar dat heeft waarschijnlijk meer met mijn woonplaats te maken ;)
Heb je uiteindelijk wel een relevante bijbaan gevonden, of is het helemaal niet gelukt? In welk deel van Ned. woon je dan?
uu Ja daar heb ik best wel andere ervaring mee ja de gene die ik zie willen eigenlijk enkel vaste programmeurs of voor meer uren dan dat ik vrij kan maken naast me studie.....

Maar zijn dat veel programmeurs dan die part-time programeren ?

Groetjes..
eveline schreef op 12.06.2007 11:55
Omdat de relevante bijbanen die worden aangeboden in deze sector voornamelijk voor HBO'ers en WO'ers bedoeld zijn, willen we in eerste instantie meer te weten komen over hun ervaringen etc. Omdat we daar in de praktijk het meeste mee kunnen zeg maar. De enquête sluit daarom ook niet goed aan op de ervaringen en bijbanen van andere studenten. Maar wie weet als dit onderzoek een succes wordt...

Hier ben ik het niet mee eens, zeker in deze 'tijd'. Veel ict bedrijven staan te springen om werknemers. De auto's vliegen je letterlijk om de oren. Er zijn bedrijven die je al een aanemelijk bedrag bieden als je sollicitatie wilt doen.
De meeste mensen beschrijven (willen) een HBO al dan niet hoger geschoolt. Maar als je als 2de jaar MBO-er ergens komt, en je hebt een beetje een vlotte babbel en genoeg skills maakt het ze NIKS uit. Is mijn ervaring.
Zelf heb ik nu ook een bijbaan in de IT-branche. Maar ja dat willen jullie niet weten ;-)

Succes ermee...
Ja Marco, er zijn heel veel programmeurs die part-time programmeren!

En je hebt gelijk hoor Jason, als je goed bent in wat je doet als MBO'er, zal je echt wel een goede (bij)baan kunnen vinden. De arbeidsmarkt is gunstig voor ICT'ers. Maar toch heb ik het idee dat het voor HBO'ers en WO'ers makkelijker is om een IC-bijbaan te vinden die aansluit op hun studie. Het ligt ook maar net aan de functie en de hoeveelheid concurrentie van andere sollicitanten enzo...
Dat kan best zijn of dan zoek ik niet hard genoeg of het is hier totaal niet in mijn regio ik kom zelf uit bodegraven dus ja is hier niet echt veel maar ok..

En ja Jason je het zkkr gelijk het komt ook zkkr neer op je skils als programmeur...

Reageren