Ik ben bezig met php en mysql in m'n site te voegen. Alleen hoe kan ik nou bij read more een pagina krijgen waar het bericht wordt getoond. Ik kan nu steeds zelf pagina's aanmaken en daar het bericht laten lezen. Maar hoe doe ik bijv. van een bericht met id=1 de vervolg pagina met het hele bericht van id 1, zoals bij. site.com/news.php&id=1.
De site met php en mysql verwerking is http://www.vin-extreme.com/test en nou wil ik dus bij de headlines en read more dat op vervolg pagina het bericht getoond wordt wat je als link op vorige pagina aangeklikt hebt.
Maar goed, aantal berichten per pagina is dus gelukt, alleen naar volgende reeks (oudere) berichten op volende pagina lukt nog niet.
Afleiden uit je query. Daar geef je een begin getal op en een eindgetal (LIMIT getal1, getal2).
Als je getal1 van getal2 haalt krijg je een waarde, dit is dus de waarde van het aantal berichten per pagina.
Je hyperlink zal dus ergens een variabele moeten hebben die aangeeft wat getal1 is voor de vorige/volgende pagina. En dat is simpel uit te rekenen. Bij de vorige pagina is het getal1 - aantal en bij de volgende pagina is dat getal2 + 1.
En op elke pagina kan je weer makkelijk aan getal2 komen door het aantal per pagina bij getal1 op te tellen.. :D Juist.. wordt niet echt duidelijker hè? :D
script.php
<?php
/* Ik zit dit maar ff uit de losse pols te typen, dus het is niet getest...
Verder zitten er ook geen controles in voor de meegegeven variabelen. Daarvoor moet je de post van Rick gebruiken.. :D
*/
// Rekenen
$eind = $start + $max; // Voor de query
$vorige = $start - $max; // Voor de variabele start voor 'vorige'-link
$volgende = $eind + $max; // Voor de variabele start voor 'volgende'-link
// Query
$query = mysql_query("SELECT kolom1, kolom2, kolom3 FROM tabel ORDER BY argument DESC LIMIT $start, $max");
while ($result = mysql_fetch_row($query))
{
// Acties uitvoeren
}
Natuurlijk hou ik er in dit script geen rekening mee dat je ook een minimale en een maximale waarde hebt. Dus je moet opzoeken hoeveel records erzijn. $volgende mag nooit hoger worden dan het aantal records en $vorige mag nooit lager worden dan 0. Daarnaast mag 'vorige' niet te zien zijn als je de records 0 tot/met $max bekijkt en 'volgende' mag niet te zien zijn als je de laatste berichten bekijkt...
Thnx, super, van het weekend maar in mn site voegen!
?
Onbekende gebruiker
09-03-2004 09:43
Ik heb een site gemaakt met html, hierop heb ik pagina's met afbeeldingen
gezet. Als ik zo'n pagina open zou ik graag een next knop en een back knop
willen hebben, ik kan dit wel met html maar dat neemt heel veel tijd in
beslag. ik hoorde dat dit ook met php kan en dat dat heel veel tijd scheeld.
Maar ik kan niet vinden hoe dat moet, weten julie dat wel?
Wat wil je precies met die back en next button? Naar het volgende of vorige bericht op een pagina?
Dan zou ik het script op bovenstaande link nemen, en dan op de pagina waar het bericht staat max aantal berichten per pagina op 1 zetten.