De kans dat je hier op PHPhulp een representatief antwoord krijgt, is vrij klein. Als er 1 of 2 mensen zijn met ervaringen, dan lijkt het mij al veel.
Maar voordat je verder gaat, ga eerst eens een lijst met eisen en voorwaarden opstellen en ga dan pas zoeken naar een oplossing. Wellicht dat bovenstaande partij dan ook nog in jouw resultaten voorkomt. Zorg er voor dat je diverse partijen om een offerte vraagt, dan krijg je een beter beeld van de kosten en de geboden service.
Let op: Je krijgt waarvoor je betaalt! Betaal je weinig, krijg je weinig...
De kans dat je hier op PHPhulp een representatief antwoord krijgt, is vrij klein. Als er 1 of 2 mensen zijn met ervaringen, dan lijkt het mij al veel.
Dan ben ik de eerste :P. Eigen server in Amsterdam :). Twee zelfs, maar die 2e staat thuis en ik heb nog geen zin/tijd gehad om die op te hangen.
Maareh, waarom ben je van plan om een dedicated server/colo te doen? Kan je dat financieel verantwoorden?
?
Onbekende gebruiker
11-07-2007 23:06
Vraag je eerst idd eens af waarom je perse een dedicated of colocated server nodig hebt. Waarom is shared hosting niet goed genoeg. Misschien in VPS ook wel wat voor je.
Dan heb je ook het finacieele plaatje. Bedenk dat een server waar je 'niks' mee doet geld kost. Misschien is het verstandig deze pas op het einde van je project aan te schaffen.
Kan je de server ook in de toekomst betalen en verantwoorden of is het zomaar een 'idee' dat net even in je opkomt.
Ik heb hier zelf ook een server draaien, niet echt een super systeem maar een standaard Dell PCtje. Draait lekker op SME server (Redhat/CentOS variant). kan domeinen aanmaken zoveel ik wil etc. alleen is dit niet geschikt voor proffesionele hosting. Wil je een paar websites hosten is dit een goede oplossing. Wil je echter iets meer dan zal ik als ik jou was redhat kopen(ja die is tegenwoordig betaald) dan krijg je ook ondersteuning. qua hardware heb je bij een linux server niet zo heel veel speciaals nodig, houdt er wel rekening mee dat je met goedkope (trage) hardware minder(fatsoenlijn) kan hosten dan een dure server. Een beetje proffesionele server begint rond de €5000 a €6000.
Ik heb zelf een dedicated server voor net geen 50 Euro inclusief BTW p/m. Geen problemen mee gehad, en support is uitstekend, zelfs in de avonduren krijg je soms nog wel eens antwoord als iemand van de supportafdeling thuis zijn mail afhandeld.
Wel moet je inderdaad zorgen dat je dit kan betalen, want het is een kostenpost die gewoon elke maand onverbiddelijk weer terugkomt, betaal je niet, dan wordt je server afgekoppeld, zo simpel ligt het.
Daarnaast dien je ook wel over de nodige kennis linux te beschikken aangezien je zo'n server d.m.v. een ssh verbinding zal moeten bedienen (soort van dos zegmaar).
Kun je dit niet zelf, dan moet je een managed dedicated server nemen en dat is gelijk alweer een stuk duurder.
als er bijv. iets met de server gebeurd ben jij verantwoordelijk en moet jij het oplossen terwijl je dat nu niet hoeft want dan doet een of andere webhoster dat voor je.
Ga dus even bij jezelf te rade of het verstandig is een dedicated te nemen, zet de voor en nadelen even op een rij
Als je nog niet zoveel ervaring hebt is het misschien handig om met een vps te beginnen. Met een vps kan je niet zo gek veel fout doen, en kan een systeem wat fubar is (fucked up beyond all recognition) makkelijk en zonder veel arbeid gered worden. Een ideale omgeving om zonder zorgen rond te ravotten, en wanneer je een heuze dedicated server wil kan je die altijd nog huren.
Nou ik moet zeggen ik heb nu ook al bijna een jaar me eigen server thuis draaien en ik moet zeggen dat is wel erig leker
Geen problemen met down time (buiten om de gene die je zelf maakt)
geen rommel erop alleen wat je er zelf opzet...
alleen toegang voor de mensen die jij wilt..
dus ja...
En als hij in de vakantie vast loopt (Of is dit niet mogelijk?).
De software die ik wil is 100 euro, en dan adviseeren jullie mij nog redhat.
Ik ben directadmin gewent, en heb daar nooit probleemen mee gehad.
Het meeste wat mij echt boeit is dat ik zelf kan bepaalen welke hardware erin moet, voral geheugen/harddisk. Ook is het de bedoeling om resellers te gaan verkoopen.