Ik had een vraag aan jullie:
Wat is het moeilijkste script dat je ooit hebt gemaakt/willen maken? En waardoor was dat zo moeilijk?
Mijn moeilijkste:
Een systeempje dat een soort van digitaal gebouw maakt:
- Een gebouw van 5 bij 5 hokjes groot (1 hokje is 20x20 px) en daartussen zit steeds een muur van 5px (tenzij de muur is weggehaald, dan zit die 5px er nog wel, maar dan valt deze niet op)
(Sorry dat het plaatje zo donker is, maar bij mijn layout zie je 't wel goed)
- Je kan kamers groter en kleiner maken
- Je kan kamers ook een naam geven
- Je kan spullen in een kamer zetten
- Jij (en andere mensen) kunnen in een kamer zijn
Wat het zo moeilijk maakte:
Ik moest veel arrays gebruiken en daarmee raakte je HEEL ERG mee in de war
Ook moest je onderscheid tussen muren en kamers (de hokjes van 20x20 px) maken, wat een groot probleem maakte.
Ook was de keuze van de structuur van de DB tabel moeilijk, daarom is het ook o.a. alleen 5 bij 5 hokjes, niet meer, niet minder.
Hebben jullie ooit ook echt een script gemaakt/willen maken en dat je daarop terug dacht van: ''Pfeew... Ik ben blij dat ik er mee klaar ben' of 'Yes! Het is me gelukt!!!' ?
[edit]
Plaatje bijgevoegd voor duidelijkheid
[/edit]
@arjan schuurman als je er een keertje niet uit komt met je forum, pm me dan even want ik heb ook een hele forum gemaakt zonder database.
heeft alle functies net als een gewoone forum :)
(heeft: edit mode, ubb, xss bestendig, admin gedeelte waaronder je alle pms kunt bewerke & forum sluit mode (mis ik nog wat?))
en zonder de hulp van een paar leden op phphulp zou het me niet gelukt hebe (zelfs wes heeft me geholpe :p)
peter
Mijn moeilijkste script tot nog toe is een Irc Bot. Ik had eerst versie 1 gemaakt, maar die was niet echt oop, wel 1 class. Versie 2 was wel oop, maar gebruikte voor de config, gewoon php files. Nu ben ik bezig aan versie drie, die gebruik gaat maken van een database. In de database komen dan ook de commands te staan (quit, join, part...), en of ze geactiveerd zijn of niet. Ook moet de bot alle gesproken en ontvangen tekst opslaan in de database.
Mijn moeilijkste script is een fotoalbum/ administratie en reageer script. Hierbij kan je via FTP foto's uploaden naar de foto map. Het script leest deze map in (maakt geen onderscheid tussen JPG of PNG of GIF, of maakt wel onderscheid maar werkt met allen) Dan resized die de foto's naar opgegeven grootte, met behoud van de dimensies van deze foto's, zet de informatie in de database, op album (een map is een album, die je kan benoemen in de database) tevens maakt hij er een thumnail van die weergegeven wordt in het overzicht.
Daarnaast heb je een administratie gedeelte waarbij je de fotoalbums kan wissen, bewerken *foto's wissen/ toevoegen* of nieuwe albums maken. Daarnaast kan je bij de verschillende foto's ook commentaar/ of de uitleg toevoegen (waarvan is de foto) Bezoekers kunnen ookcommentaar toevoegen bij een foto en in de administratie kan je ze bewerken, verwijderen enzo..
Mijn moeilijkste project is tot nu toe mijn socket server geweest in PHP.
Mijn eerste intentie was het maken van een lan poker applicatie. Echter is dit project al snel verdraaid naar het schrijven van een socketserver in PHP. Dit alleen al was een grote uitdaging. Hij moest snel zijn, en je moest natuurlijk ontzettend uitkijken voo memoryleaks... het is tenslotte een PHP request die oneindig draait.
Ik heb gekozen voor een socket omdat ik hiermee punt 1 een snelle verbinding kan leggen en behouden en hierdoor punt 2: data kan pushen naar de clients zonder te pollen.
Dit project is bijna klaar en ligt de laatste maanden te verstoffen door andere bezigheden. Maar het komt zeker een keer af omdat men op me werk niet kan wachten om tijdens werktijd een kaartje te leggen;)
?
Onbekende gebruiker
21-07-2007 20:06
Mijn moeilijkste script was en is het nog steeds: Castle Wars. Een text-based online spel te vergelijken met OGame, maar dan een andere opzet.
In dit spel ben je een koning en zul je je kasteel en dorp moeten beschermen tegen de andere koningen in het werelddeel. Dit doel is te behalen met eenheden, verdedigingswerken en je economie op peil houden. Je hebt: Hout, steen, ijzer, voedsel en goud ter beschikking als je economie.
Je economie wordt draaiende gehouden door verschillende gebouwen zoals een houthakkers hut, steen mijn en smederij. Statistieken worden bijgehouden en weergegeven met behulp van GD in een grafiek.
Ook het vechten zal wat overzichtelijker worden dan OGame (ook al wil ik mijn spel totaal niet vergelijken met OGame :( ). We zijn nog niet ver met het vecht systeem, maar we willen de speler meer inbreng geven bij het gevecht.
Je kunt verder groeien door middel van je gebouwen te opwaarderen, meer units trainen en je research (onderzoeken) te verhogen op verschillende fronten.
Dit is mijn moeilijkste script, omdat je met velen fronten moet rekening houden...
Genoeg kletspraat nu ^^
En wat is van dat hele spel het moeilijkste script geweest / zal zijn?
Want ik weet dat zo'n game zwaar werk is (ik spreek uit ervaring :P)
?
Onbekende gebruiker
21-07-2007 21:19
Dit is mijn moeilijkste script, omdat je met velen fronten moet rekening houden...
En het gevecht systeem weet ik op het moment geen raad mee :) Maar dat komt wel.
Nu ben ik bezig met de eenheden en die pagina is op ~75%.
Status op dit moment:
Gebouwen: 100%
Eenheden: ~ 75%
Onderzoek, gevecht systeem, meerdere dorpen + kastelen: 0%