Hey mensjes!

Ik had afgelopen avond een discussie met mijn zus, ze wilde de computer niet uitzetten. Ik denk (net als mijn vader) dat de computer er langzamer van wordt als je hem niet uitzet, dus dag en nacht aan laat staan.

Is dat zo of is dat niet zo? Ik vraag het aan de experts ;-)

Groetjes,
Lotte
Volgens mij maakt het niet zo heel veel uit.

Rieksie
de cijfertjes op de energierekening zullen meer naar boven afgerond zijn
Het enige dat zou kunnen optreden is zogenaamde memory leaks. Daarvoor helpt alleen een herstart.
[edit]Of een memory manager ;-)[/edit]
Ik heb altijd geloofd dat Windows er trager op wordt, terwijl Linux (en vast ook Mac) er juist beter van wordt. Maar dat kan ook best een fabeltje zijn >:)

Maar voor het klimaat en de portemonnee is het vast beter als hij uitgaat 's nachts.
Veel programma's laten processen achter. Na een herstart zijn ook deze processen afgesloten dus is er weer geheugen beschikbaar.
Oudere versies van windows(ouder dan XP) willen nog wel eens slecht met geheugen omgaan. Hier door kan op den duur je PC vastlopen.

Maar goed, je computer word er iedergeval niet sneller van, dus spaar het milieu en zet hem uit.
Je pc gaat allemaal achtergrond programmatjes draaien na een X aantal minuten/uren niets gedaan te hebben, daar kan hij traag van worden als je hem dan gaat gebruiken. Vista heeft dit niet/minder ;)
Je computer wordt tijdelijk langzamer omdat, zoals hierboven al verteld, er steeds meer processen gaan draaien die je geheugen gebruiken. Bij een herstart worden al deze processen beëindigd, en is je computer dus gewoon weer even snel. Geen permanente gevolgen dus :P Mja, het is niet zo fijn voor je energierekening zoals Reinhout al zei :)
Een server (is ook een computer) staat 24 uur per dag, 365 dagen per jaar en jaren achterelkaar heerlijk zijn werk te doen. Als het goed is gaat deze nooit uit en wordt deze er ook niet langzamer op.

Op een client (bv. jouw pc) kunnen wel diverse programma's actief zijn die de boel vroeg of laat gaan vertragen. Door de pc uit te zetten, begin je dus weer met een schoon geheugen. Dat kan verschil maken.

Maar waarom zou je de pc aan laten staan wanneer niemand er wat mee doet?
pgFrank schreef op 28.07.2007 01:26
Een server (is ook een computer) staat 24 uur per dag, 365 dagen per jaar en jaren achterelkaar heerlijk zijn werk te doen. Als het goed is gaat deze nooit uit en wordt deze er ook niet langzamer op.

Op een client (bv. jouw pc) kunnen wel diverse programma's actief zijn die de boel vroeg of laat gaan vertragen. Door de pc uit te zetten, begin je dus weer met een schoon geheugen. Dat kan verschil maken.

Maar waarom zou je de pc aan laten staan wanneer niemand er wat mee doet?

Omdat mevrouw (mijn zus dus) op internet een winkelwagentje vol heeft gepropt met dingen die ze wil hebben, pap moet er nog naar kijken of ze de spullen dan ook echt mag hebben. En madame print hem niet uit ofso, nee, de computer moet persé aan blijven staan zodat het niet 'verloren' gaat...

Reageren